210 861 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Ja, får du bort räntan eller lägre ränta så lägga allt det på extra amortering.H Hammarspik skrev:Ja lånen vill man ju bli av med så fort som möjligt. Amorterar 4000 varje månad och betalar 1000 i ränta. hade gärna lagt 12000 om året på annat. Amorteringen betalar jag till bilen som ändå har lite värde.. men klart det allra bästa hade varit att ha köpt kontant!!!! Och gå ner några årsmodeller, evt annat märke osv
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Du orkar inte "bråka" om 1823 men skapar en tråd för att få hjälp av andra att försöka lösa din ekonomi? Du måste ju göra din del.H Hammarspik skrev:
Om du verkligen har ont om pengar får det inte finnas några heliga kor.
där har du jävligt fel skulle aldrig få för mig att ta emot andras pengar! Men jag vill ta tag i min ekonomi utan att blanda in familj och vänner.Ann-lousa skrev:
VARNING PÅ STAN ⛔️
Sånt här har jag sett mkt av på fb. Det är ett sätt att tigga. Man tar på sig offerkoftan och hoppas på att ngn blåst och lättlurad person skänker pengar.
Min kompis skänkte 2000kr till en tjej som inte hade råd med veterinär när hunden blev dålig. Hunden gick bort, då sade hon att hon önskade hon hade pengar till en urna och drog till värsta historien om det.
Detta inlägg är även detta märkligt. En normal person lägger inte ut sådana konkreta summor och på vad m.m. Detta är manipulationstiggeri och inget annat.
Visst kan jag ha fel men så märkligt att skriva om detta på denna sida.
för jag är lite orolig när det gäller elpriser, matpriser och dieselpriser!! Vill inte stå där sen och inte ha råd med mat och räkningar. Därför startade jag denna tråden för att få tips och det är inte lätt att få tips när man inte berättar vad man lägger pengar på och hur mycket!! Har fått super bra tips här som jag är tacksam över och håller på göra till verklighet! Ibland behöver man bara få höra lite av andra för att få den där sparken i röven man behöver ibland!!
som sagt jag tigger absolut inte och kommer aldrig någonsin ta emot pengar från främlingar!! Det där svider lite i hjärtat om jag ska vara ärlig
H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Kostnaden för mobil och internet verkar hög... Borde gå att få ner den kostnaden. Likaså gällande kattförsäkringen. Så sätt igång och börja leta efter billigare alternativ!H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.[/QUOTE
Det finns! Jag lovar! Hör av dig så kan jag hjälpa dig om du vill! Lycka till!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 633 inlägg
Jag har själv varit ensamstående med barn och bott på landet. Hade sämre inkomst än du, eftersom jag valde att jobba deltid för att orka. Hade bilen betald och ägde boendet, som dessutom värmdes med ved, så det förbättrade kalkylen.H Hammarspik skrev:Lämnade nyss lägenhet för ett liv på landet. Här vill jag bo och se mina barn växa upp bland djur och natur. Något jag prioriterar. Vill bo här med mina barn inte ha någon inneboende! Kan inte cykla 2 mil och lämna på fritids varje morgon sen cykla hem för att sen cykla fram och tillbaka igen till fotbollsträningar. Träning till barnen är också något jag prioriterar! Känns som jag knappt träffar barnen pga jobb 40 timmar i veckan. Kommer inte jobba fler timmer varken ork, tid eller viljan behöver återhämta mig några timmar så man orkar jobba dagen efter igen.
Alla väljer att leva olika det som funkar för er i stan utan barn funkar inte för mig ute på landet med barn.
...
Se mina barn växa upp på landet med våra djur samt att dom ska få träna med kompisar. Motion är viktigt och något jag prioriterar. Att ha bil här är ett måste!
Jag upplevde det inte bara som en nackdel att vara ensamförsörjare, fördelen var att mitt ex kunde inte sätta sprätt på pengarna längre!
När jag läser det citerade inlägget uppfattar jag det som att du vill ge dina barn alla fördelar med att bo på landet (djur och natur) och alla fördelar med att bo i stan (stort utbud av organiserade fritidsaktiviteter )- samtidigt. Detta sker på bekostnad av din ekonomi och din tid.
Har du funderat på om det är rimligt att dina barn ska skjutsas av dig fram och tillbaka från ert hem på landet till träningen (i stan?) 4 gånger i veckan? Orkar du det i längden, och orkar barnen det? Och om det ändå är så viktigt med denna träning, finns ingen aktivitet i en mer närliggande by? Eller finns andra barn i närheten som tränar i stan ihop med dina barn, så du och deras föräldrar kan ordna samåkning till gemensam nytta?
Jag uppfattar det som att du vill ge dina barn allt, och det är en schysst målsättning. Men tänk på att du inte kan ge mer än du själv har, då hamnar du på minus och blir så småningom sjuk.
Läs om läs rätt. Jag får ut 1823 varje månad men orkar inte bråka om att jag vill ha mer pengar!! Jag får standardsumman från fk som många andra och det nöjer jag mig med.MultiMan skrev:
M Mortsken skrev:
Vad har du i självrisk? Jag tycker 30 tusen är alldeles för lite. Täcker inte större skador. Min katt skadade sig en gång och det gick på 60 tusen sen ska det räcka hela året!
jag höjde självrisken till 2400 istället för 1400 så nu är kattens försäkring 190 kronor i månaden!
har 60 000 i veterinärbelopp
2400 självrisk
15% rörlig
för 190 kronor i månaden nu alltså
blir såklart billigare om jag höjer självrisken och den rörliga delen och minskar veterinärbelopp. Men pga min ekonomi vill jag ha en bra försäkring om olyckan är framme.
när hon skadade sig gick det på 60 tusen och tack vare försäkringen betalade jag 9 tusen
Jag har slutat helt med tvål, schampoo och balsam.. jo när jag oljat ner mig rejält använder jag tvål.. Hår och hud är i toppskick utan kemikalierna. Deo, rakskum och after shave används fortfarandeMultiMan skrev:
Ursäkta hur kan man spara tusenlappar per år när man använder fast tvål och shampo? Jag lägger inte ens en tusenlapp på sånt per år!!!
Så du har slutat använda något billigt (tvål) och bytt till dyra parfymerade produkter. Vi har haft ett par såna på jobbet som chefen behövt prata med för att förklara hur mycket de luktar...C Classe73 skrev:
Därför du behöver lägga upp vad du köper för mat, och för vilka priser.H Hammarspik skrev:
Då kan du säkert få många tips på vad du kan kapa bort eller ändra. Sen är det bara att sålla bort vad som funkar för dig eller inte.
Du har fått mängder av bra råd (även en hel del sämre) och har tagit de första stegen i rätt riktning så ett ryggdunk från mig för det.H Hammarspik skrev:Ja lånen vill man ju bli av med så fort som möjligt. Amorterar 4000 varje månad och betalar 1000 i ränta. hade gärna lagt 12000 om året på annat. Amorteringen betalar jag till bilen som ändå har lite värde.. men klart det allra bästa hade varit att ha köpt kontant!!!! Och gå ner några årsmodeller, evt annat märke osv
Ett tips från mig är att först amortera det lån som har högst ränta. Du bör prioritera hårt för att få bort privatlånen!
Vad gäller bilen, även om jag själv flyr bilhandlare som pesten, så bör du se dig om efter en billigare bil i inköp och drift hos en handlare. De kan ta din bil i inbyte när du köper en billigare och justera ned lånesumman. Du kommet få bita i det sura äpplet med lågt inbytesvärde, men såvida du inte kan lösa en övergångsfinansiering och sälja privat är det alternativet som verkar möjligt.
Du behöver nog också utmana dig själv vad som är måsten och inte. T ex 700 kr för att klippa barn hos frisör, skulle iaf aldrig komma på tal hemma hos oss. Börja prioritera, ordentligt.