210 861 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Först och främst så mår man bra av att ha djur omkring sig och barn tenderar att få färre allergier när de umgås med djur.
Om du inte har bostadsbidrag kan du alltid sök, man kan ju bara få ett nej.
Stipendier/fonder finns för olika yrkesgrupper och för olika situationer.
https://www.globalgrant.com/hur-du-...endier?/sv/content/mer-om-stod-och-stipendier
På inkomstsidan kan du gå med i olika paneler där du kan få ihop kontanter/presentkort och du gör bara undersökningar när du känner att du har tid och ork. Själv tar jag ut allt i presentkort på Granngården och där köper jag all kattmat, toa- och hushållspapper, diskmedel mm. Då jag även är medlem där får jag även poäng på presentkorten som jag sedan kan handla för där.
Sälj av de som du inte behöver på t ex Tradera eller Blocket. Tradera tar 10% av försäljningssumman och Blocket tar 0:- för vissa annonser och köp beg det som du behöver, speciellt kläder/skor lönar sig och som du sedan säljer när du inte behöver dem längre.
Om du betalar för ditt bankkort, tycker jag att du ska byta. Jag använder mig av OKQ8 (finns tyvärr ingen värvningslänk). Kortet är gratis och man får ränta på innestående pengar och återbäring på allt som man handlar (tror att det är ½%), dessa pengar kan man ta ut i kontanter eller handla på macken för det dubbla (undantag finns). Titta runt och jämför olika kort för att se vad som passar dig.
Titta efter extrapriser och gör mat efter vad som är billigt just då. Att baka sitt eget fikabröd lönar sig oftast och sedan luktar det ju så gott : )
När det gäller bilen är en mjuk körstil billigare, planera körningen och sakta ner innan rödljus/korsningar och använd bromsen så lite som möjligt. Använd farthållare om du har, det sparar bensin.
Var otrogen!! Skaffa flera olika bensinkort och fiska runt för att se vilka som har bra starterbjudande (utan orimliga förbehåll).
Leta gratissaker på nätet.
https://www.bjussa.se/
Om du inte har bostadsbidrag kan du alltid sök, man kan ju bara få ett nej.
Stipendier/fonder finns för olika yrkesgrupper och för olika situationer.
https://www.globalgrant.com/hur-du-...endier?/sv/content/mer-om-stod-och-stipendier
På inkomstsidan kan du gå med i olika paneler där du kan få ihop kontanter/presentkort och du gör bara undersökningar när du känner att du har tid och ork. Själv tar jag ut allt i presentkort på Granngården och där köper jag all kattmat, toa- och hushållspapper, diskmedel mm. Då jag även är medlem där får jag även poäng på presentkorten som jag sedan kan handla för där.
Sälj av de som du inte behöver på t ex Tradera eller Blocket. Tradera tar 10% av försäljningssumman och Blocket tar 0:- för vissa annonser och köp beg det som du behöver, speciellt kläder/skor lönar sig och som du sedan säljer när du inte behöver dem längre.
Om du betalar för ditt bankkort, tycker jag att du ska byta. Jag använder mig av OKQ8 (finns tyvärr ingen värvningslänk). Kortet är gratis och man får ränta på innestående pengar och återbäring på allt som man handlar (tror att det är ½%), dessa pengar kan man ta ut i kontanter eller handla på macken för det dubbla (undantag finns). Titta runt och jämför olika kort för att se vad som passar dig.
Titta efter extrapriser och gör mat efter vad som är billigt just då. Att baka sitt eget fikabröd lönar sig oftast och sedan luktar det ju så gott : )
När det gäller bilen är en mjuk körstil billigare, planera körningen och sakta ner innan rödljus/korsningar och använd bromsen så lite som möjligt. Använd farthållare om du har, det sparar bensin.
Var otrogen!! Skaffa flera olika bensinkort och fiska runt för att se vilka som har bra starterbjudande (utan orimliga förbehåll).
Leta gratissaker på nätet.
https://www.bjussa.se/
Jag kan hålla med om att hund gärna försäkras. Men har du haft katt någon gång? Jag och närstående har nog haft 15 katter under min livstid och jag har aldrig varit med om att någon katt behövt åka till veterinär för annat än att antingen avlivas när de är över 15 år gamla eller för att steriliseras. Vi kanske har haft tur då. De tre hundar vi haft har dock fått cancer hela bunten efter tio år och visst har det blivit veterinärkostnader men efter att diagnostiken var utförd fanns det ingen annan utväg än att avliva dem också tyvärr.W weimar84 skrev:När det gäller djurförsäkringar så har jag hört det där argumentet förr, men nej har du hund/katt du gillar och vill ha kvar så se till att ha en djurförsäkring... den där 1000-lappen du lägger under räcker inte långt när något väl händer, veterinär-kostnader skenar väldigt snabbt
Däremot är Agria väl dyra med sina försäkringar... de har vad jag sett de spetsigaste försäkringarna som täcker lite mer och ganska låg självrisk osv. Men de har också vett att ta betalt
Jag halverade helförsäkringen på hunden när jag bytte bort agria mot annat bolag och även där med maxad försäkring så den biten är värd att kolla över för man kan potentiellt spara 1000-lappar över ett år
Men då blir väl alternativet för TS att göra sig av med djuren istället för att ha dem oförsäkrade för det är ingen liten kostnad att ha djur.
Dina djurförsäkringar är onödigt dyraH Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Jämför med djurförsäkringar från If.
Jag har inte läst alla svar i tråden och detta har du kanske redan hört men här kommer lite tips:H Hammarspik skrev:
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern - byt belysning till led. sätt datorer på sleep, skärmar på standby. Kör diskmaskin, tvätt när den är full. Gå över allt hemma och se om du har onödiga elbovar.
Billån 3000 - vilken bil kör du? kan du bli av med lånet och köpa en billigare bil?
Bilförsäkring 600 - vad är det för bil? se om du kan spara några hundra här hos ett annat bolag.
Privatlån 2300 - hur stor del är ränta av dessa lån?
Mobil-internet 1200 - mobilabonnemang ska kosta 99:- inte mer. Hallon 25GB surf fria samtal tex. Internet kan du klara dig med 50/50 hemma för ett par hundra lappar.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Din inkomst är då alltså.H Hammarspik skrev:men alla som får ut hälften jobbar inte heltid då? Eller jobbar alls? Jag får ut nästan 8000 från fk i olika bidrag barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag precis som alla andra ensamstående. Resten sliter jag för 40’timmar i veckan. Så om alla dessa ensamstående som bara får ut 14 också börja jobba heltid borde dom få ut ungefär lika mycket
20 000:- som inkomst av arbete samt 8000:- i olika bidrag? Dvs 28 000:-/mån. Då gör du väldigt rätt i att se över dina utgifter. Se till att skaffa ett månads spar. Börja med några 100 i automatisk överföring sen allt som är över dan innan du får lön/bidrag sätter du undan.
Att flytta djurförsäkringar är inte bra. Risken är stor att du får reservationer i den nya försäkringen om du tidigare behandlat åkommor som återkommer senare under den nya försäkringen. Det kan bli väldigt kostsamt.L Leo99 skrev:
däremot kan man se över självrisk och tex livförsäkring som ofta är omotiverat dyrt.
Stort prio måste ju läggas på att fixa privatlånen.
Kolla runt med alla banker du kan tänka dig, samt släktingar etc. Summan du betalar varje månad kan ju vara samma, men så att du inte bara betalar en jäkla massa ränta.
Kolla runt med alla banker du kan tänka dig, samt släktingar etc. Summan du betalar varje månad kan ju vara samma, men så att du inte bara betalar en jäkla massa ränta.
Du har flera platser du kan skära i.
Se över försäkringar på bil varje år, byt till billigaste.
Ring elbolaget och be om tex rabatt på avgift och kilowatttimme.
Se över djurens kostnader, vi har Moderna försäkringar till våra katter. Betydligt billigare.
Sedan detta med att köpa mobil på avbetalning via abonnemang. Det är riktigt onödigt.
En mobiltelefon håller i drygt 4år iallafall. Köp en medelmåttig telefon och ha kontantkort, tex Vimla och sen värvar du kompisar/barnens telefonabonnemang och får då rabatt på din månadskostnad.
Vi har tre tonåringar och jag har styrt upp vår ekonomi så vi numera sparar en ordentlig summa.
Köp second hand, bunkra matvaror när det är rea. Se över matkostnaderna ordentligt och ta bort tex tobak, alkohol, läsk.
Se över försäkringar på bil varje år, byt till billigaste.
Ring elbolaget och be om tex rabatt på avgift och kilowatttimme.
Se över djurens kostnader, vi har Moderna försäkringar till våra katter. Betydligt billigare.
Sedan detta med att köpa mobil på avbetalning via abonnemang. Det är riktigt onödigt.
En mobiltelefon håller i drygt 4år iallafall. Köp en medelmåttig telefon och ha kontantkort, tex Vimla och sen värvar du kompisar/barnens telefonabonnemang och får då rabatt på din månadskostnad.
Vi har tre tonåringar och jag har styrt upp vår ekonomi så vi numera sparar en ordentlig summa.
Köp second hand, bunkra matvaror när det är rea. Se över matkostnaderna ordentligt och ta bort tex tobak, alkohol, läsk.
för att den täcker framtida men av en dokumenterad skada,H Hammarspik skrev:
akutsjv. får du ändå.
dock skall man komma ihåg att säga upp den då försäkringsbolaget gärna fakturerar premien i all oändlighet men försäkringen upphör att gälla vid en viss ålder tex 16.
TS har redan sagt att privatleasing inte är ett alternativ vilket jag håller med omK Kalle Barthelson skrev:Du skulle kunna se om du kan leasa en billigare elbil, typ MG. Då löser du ett av lånen o drivmedel blir mycket billigare. Du behöver dock investera i en laddare hemma för 6-7 tusen men det kanske blir lite över i mellanskillnaden för bilen? Mindre risk för att det dyker upp kostnader för bilen utöver leasing o försäkring.
Kolla alla jämförelsesidor på försäkringar så du hittar de billigaste.
Försäkringar... om du är beredd att ta på dig lite större risk själv så kan du spara en hel del där. Själv betalar jag typ 2300 per år för bilen, och bortsett från hem och tandvård så verkar det handla om "lyxförsäkringar". Kanske kan spara lite på mobil och internet också, beroende på hur många av er som har mobil då. Dina stora kostnader är ju hyra (inget att göra) och lån (kan du lägga om med lägre ränta). Jag skulle skippat försäkringarna på husdjur och barn och lagt de på att betala av lånen så fort som möjligt.H Hammarspik skrev:mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
alla 08ór tror att bil är lyx för de flesta har ingen då de inte behöver någon, vi som bor på landet vet att verkligheten är helt annan, bara det faktum att vid olycka kan det ta ambulansen mer än 45 minuter att komma då är det jädrit bra att ta bilen och möta eller komma till akuten snabbareH Hammarspik skrev: