B
Hej!!
Om man ska bygga en kall friggebod ihop mellan två isolerade trähus, hur gör man för att inte blockera luftspalten som finns under fasaderna?

Jag har tänkt att man kanske kan bygga "högt", så att byggnaderna runt ändå kan andas via luftspalterna nerifrån.

Det gröna fältet i skiss2 är typ den nivån jag tänkt bygga.

Finns det något smartare sätt?
Tack för tips!

• Skiss av en trähusfasad med en tillbyggd friggebod som blockerar fasadens luftspalt. Markerade texter visar blockeringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss som visar byggplan med luftspalter markerade mellan två hus och förslag på höjd för byggnation av en kall friggebod.
    Skapa konto
Fyller luftspalten någon funktion om fasaden blir under ett tak? Det lär ju inte bli något slagregn mot fasaden som behöver torkas ut.

Sen är inte det där någon friggebod om du tänkt att det är bygglovsbefriat...

• Älska
berteriksson
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Fyller luftspalten någon funktion om fasaden blir under ett tak? Det lär ju inte bli något slagregn mot fasaden som behöver torkas ut.

Sen är inte det där någon friggebod om du tänkt att det är bygglovsbefriat...

Syftet med luftspalten:

1. Fuktventilation:
    • Luftspalten gör att fukt som tränger igenom fasadmaterialet eller kommer inifrån byggnaden (t.ex. genom diffusion) kan ventileras bort.
    • Detta minskar risken för mögel, rötskador och fuktskador på bakomliggande material (t.ex. vindpapp, isolering, träregelstomme).
  2. Torkning av fasadmaterial:
    • Fasaden kan torka ut snabbare efter regn eller snö, eftersom luft kan cirkulera bakom beklädnaden.
  3. Tryckutjämning:
    • Vid hård vind och slagregn minskar tryckskillnader i konstruktionen, vilket förhindrar att vatten trycks in bakom fasaden.
  4. Livslängd och byggnadsfysik:
    • En korrekt utförd luftspalt bidrar till att hela väggkonstruktionen får en längre livslängd och bättre byggnadsfysikalisk prestanda.

Hur den fungerar:

• Luftspalten brukar vara 20–30 mm tjock.
  • Den öppnas nertill (vid sockel eller grund) och upptill (vid takfot eller avslutning) så att luft kan cirkulera fritt genom skorstenseffekt.
  • Ofta finns insektsnät eller ventilationsgaller för att hindra skadedjur från att ta sig in.

Om jag blockerar luftspalten (som i mitt exempel med ett tillbyggt skjul eller förråd direkt mot fasaden) bryts ventilationen, och då kan fuktskador uppstå inom några år. Det är alltså en mycket viktig detalj.

B berteriksson skrev:
Om jag blockerar luftspalten (som i mitt exempel med ett tillbyggt skjul eller förråd direkt mot fasaden) bryts ventilationen, och då kan fuktskador uppstå inom några år. Det är alltså en mycket viktig detalj.
Varför tror du det? Varifrån skulle fukten komma?

B
useless useless skrev:
Varför tror du det? Varifrån skulle fukten komma?
Ingen aning, frågade chatgpt. Antar att det har någon funktion ;D kanske om stillastående luft blir fukt eller något..

B
Enda alternativet jag kom på är att bygga på plintar, typ som denna bild. Då är det inte blockerat längre.

• Byggnad på plintar där luftspalten blockeras av en ansluten skjulbyggnad. Skiss visar fasadens luftspalt och plintar.
    Skapa konto
Luftspalten har en funktion för en fasad som regelbundet utsätts för fukt (regn). I en vägg mellan två byggnadsdelar med tak behövs ingen luftspalt.

• Gilla
berteriksson
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Luftspalten har en funktion för en fasad som regelbundet utsätts för fukt (regn). I en vägg mellan två byggnadsdelar med tak behövs ingen luftspalt.
Tack. Men det verkar inte helt 100% stämma. Bara delvis rätt :(

En vägg mellan två byggnadsdelar med tak ovanför sig kan ibland ligga skyddad från direkt nederbörd – men det betyder inte automatiskt att det är lämpligt att ta bort luftspalten.

Varför?​

1. Fukt kan fortfarande vandra inifrån konstruktionen, till exempel via diffusion eller konvektion (varm, fuktig inomhusluft).
  2. Kondensrisk finns även i skuggiga, dåligt ventilerade mellanrum – särskilt om ena byggnaden är varmare/kallare än den andra.
  3. Byggregler och god praxis föreskriver oftast luftspalt ändå, om fasaden är av trä eller annan material som behöver torka utåt.

Hur skulle du blockera luftspalten menar du? Du sätter väl bara ett tak mellan husen ich använder befintlig fasad som vägg?

B
Z z_bumbi skrev:
Hur skulle du blockera luftspalten menar du? Du sätter väl bara ett tak mellan husen ich använder befintlig fasad som vägg?
Ingen aning, behöver det inte blåsa utifrån in i luftspalten? Jag menar, det blir ju ändå relativt "inomhus" även fast det är ett kallförråd.

Men du har rätt, tak, fram och bakvägg, inget mer på sidorna. 🤔

Då tar luftspalten luften från förrådet.

• Gilla
berteriksson
  • Laddar…
B berteriksson skrev:
behöver det inte blåsa utifrån in i luftspalten?
Nej, det behöver inte "blåsa" i luftspalten. Det räcker att luften kan röra på sig.

• Älska
berteriksson
  • Laddar…
B
Ska försöka hitta exempel på hur folk byggt friggebodar t.ex mot hus. Utan att täppa till luftspalterna.

Fast man får ju inte bygga en friggebod mot en annan byggnad, så det borde inte finnas så många exempel...

B
Enda jag hittat är denna, men den är väldigt simpel utan någon fuktspärr eller någonting, byggt direkt på marken.

Här finns det lite inspiration på hur man kan bygga med droppbleck, tror dock inte jag kommer såga i fasaden för att trycka in droppbleck undertill. Sätter nog droppblecket direkt på en planka.
Tegeltak med röd takpanna och dropplåt mot en panelvägg, del av ett byggprojekt för skydd mot fukt.
Skapa konto
Rött tak med böljande tegelmönster och vita vindskivor på en träfasad.
Skapa konto

Här finns lite inspiration på hur man kan isolera:
https://gds.se/byggnader/forrad/forrad-med-full-isolering?utm_source=chatgpt.com

Video på förråd på plintar:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.