Hej!

Gamla Hafa-duschblandaren i stugan började droppa och när jag undersökte upptäckte jag att en o-ring gett upp. Kikar man på bilden ser man att o-ringen i fråga är kvar på den vänstra delen men saknas på högra.

Jag har mätt mig till att jag vill hitta en ny o-ring med innerdiameter 18mm och sen uppskattar jag att den har ynka 0,8mm i tvärsnitt.

Det bästa jag har hittat när jag sökt på nätet är o-ringar på 18x1 men jag kanske inte letar på rätt ställen? Och 18x1 kaaanske skulle funka, men den som sitter kvar är definitivt lite tunnare, och det ser ut som att det skulle kunna bli lite för tajt med 18x1.

Är det någon som har några tips eller idéer? Antingen gällande var man shoppar tunna o-ringar, eller på andra sätt att lösa det här.

• Två metallfästen, en ritning med måttangivelser och en skjutmått för att mäta dimensionerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Tack för svar, men det som kanske inte var helt uppenbart på bilden är att det hela ska gängas in i det där hålet som är c:a 20mm precis i ytterkant, så 18x1 är nog max och originalringen är tunnare.

Jag har redan testat med en 5/8"x3/4"-ring (ID x YD) som alltså har ett tvärsnitt på nästan 1,6mm, och den blir för stor.

Bästa svaret

Dione.se fixar fram en direkt

Ricksson Ricksson skrev:
Dione är ju på hemmaplan och allt 👍 Svänger förbi i veckan och kollar vad de säger.

A Alexn72 skrev:
Går att 3d printar...

Annars [länk]
Hade på känn att jag var dålig på att leta 😅 Tack!

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
O Ostmusen skrev:
Dione är ju på hemmaplan och allt 👍 Svänger förbi i veckan och kollar vad de säger.
Ricksson Ricksson skrev:
Dione var ett strålande förslag! 👍👍 Var förbi där i början av förra veckan och fick jättetrevligt bemötande och bra hjälp. Åkte därifrån med två o-ringar som passade fint.

Svängde upp till stugan och monterade blandaren igen dagen efter och nu drygt en vecka senare håller den fortfarande tätt. 👌🥳

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.