5 868 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Rädd för varmluftspistolen :(
Hej
Vårt gamla hus har en jättefin trappa till övervåningen som tyvärr varit täckt med masonit, plastmatta, kork&plast och plastfärg.
Det är ganska mkt. rester från kork&plasten som suttit limmad "där man sparkar i med tårna" ;D
Typ gummibaksidan samt lim.
Sen är vagnsstyckena målade med ett par lager brun
plastfärg.
Trappen sitter i ett hörn emot ytterväggen.
Från rummet sett är det masonit, pärlspont, lumppapp och sen timmerstommen.
Jag har prövat att ta bort lim-restena samt plastfärgen med varmlugtspicka, och det funkar bra.
MEN jag vågar inte köra med den eftersom jag är orolig att jag värmer för mkt. så huset brinner ned.
Jag blir otroligt nojjig när det luktar bränt. :-[
Antagligen är det bara jag som är nojjig men det känns inte bra, börjar det brinna så är det klippt.
Har någon erfarenheter av detta, hur farligt är det med värmepicka? - lindrevningen mellan timret?
Eller har någon erfarenheter att köra med bums?
Kolla på www.nybleus.se välj Trappan, bilderna är aktiva.
Då kanske ni förstår vad jag menar.
Vårt gamla hus har en jättefin trappa till övervåningen som tyvärr varit täckt med masonit, plastmatta, kork&plast och plastfärg.
Det är ganska mkt. rester från kork&plasten som suttit limmad "där man sparkar i med tårna" ;D
Typ gummibaksidan samt lim.
Sen är vagnsstyckena målade med ett par lager brun
Trappen sitter i ett hörn emot ytterväggen.
Från rummet sett är det masonit, pärlspont, lumppapp och sen timmerstommen.
Jag har prövat att ta bort lim-restena samt plastfärgen med varmlugtspicka, och det funkar bra.
MEN jag vågar inte köra med den eftersom jag är orolig att jag värmer för mkt. så huset brinner ned.
Jag blir otroligt nojjig när det luktar bränt. :-[
Antagligen är det bara jag som är nojjig men det känns inte bra, börjar det brinna så är det klippt.
Har någon erfarenheter av detta, hur farligt är det med värmepicka? - lindrevningen mellan timret?
Eller har någon erfarenheter att köra med bums?
Kolla på www.nybleus.se välj Trappan, bilderna är aktiva.
Då kanske ni förstår vad jag menar.
Det som luktar är nog färgen, men man kan aldrig vara för försiktig i gamla hus med heta arbeten. Det är inte för inte som det ofta är förbud mot vrmluftspistol i K-märkta byggnader. (Åtminstone hos våra beställare).
Sen KAN det ju gå jättebra oxå
Sen KAN det ju gå jättebra oxå
Tack för påminnelsen, jag har ju lånat en SpeedHeater som står och samlar damm i stugan ;D
Har provat med S.H. och det känns mycket bättre, det tar förstås lite längre tid men det blir inte alls lika varmt, och det blåser inte ut värme, känns också bra
Har även testat med Bums och jag måste säga att det funkar bra. Man får tyvärr köra "färg för färg" dvs. ett lager i taget men det biter bra på både plastfärgen och lim/gummiresterna, dock är det ett projekt som får fullföljas när det blir varmt och man kan ha korsdrag.
Det är inga roliga ångor att andas in :-/
Har provat med S.H. och det känns mycket bättre, det tar förstås lite längre tid men det blir inte alls lika varmt, och det blåser inte ut värme, känns också bra
Har även testat med Bums och jag måste säga att det funkar bra. Man får tyvärr köra "färg för färg" dvs. ett lager i taget men det biter bra på både plastfärgen och lim/gummiresterna, dock är det ett projekt som får fullföljas när det blir varmt och man kan ha korsdrag.
Det är inga roliga ångor att andas in :-/
Produkter som diskuteras: "SpeedHeater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Om värmen har möjlighet att sprida sig till utrymmen som du inte har kontroll över skall du nog inte använda varmluftspistolen där.
Då menar jag springor etc som kan vara problem om man är väldigt oförsiktig. det finns munstycken så att du kan värma på en mycket begränsad yta, kanske något att fundera på?
Kaustik etc funkar men man måste neutralisera detta för att inte virket skall torka ut helt, ättika och sen när det är rentvättat mängder med linolja.
/Kent
Då menar jag springor etc som kan vara problem om man är väldigt oförsiktig. det finns munstycken så att du kan värma på en mycket begränsad yta, kanske något att fundera på?
Kaustik etc funkar men man måste neutralisera detta för att inte virket skall torka ut helt, ättika och sen när det är rentvättat mängder med linolja.
/Kent
Jag vill bara påpeka att man skall var jä-igt försiktig med "mängder med linolja" Linoljan kan droppa ned i kutterspånen som ofta finns i gamla hus, varefter sagda linolja självantänder. Sen är det färdigt med det huset. Eftersom tråden handlade om eldsvådlig varmluft, tänkte jag att det kunde vara på plats med en varning.Snickarboden skrev:Om värmen har möjlighet att sprida sig till utrymmen som du inte har kontroll över skall du nog inte använda varmluftspistolen där.
Då menar jag springor etc som kan vara problem om man är väldigt oförsiktig. det finns munstycken så att du kan värma på en mycket begränsad yta, kanske något att fundera på?
Kaustik etc funkar men man måste neutralisera detta för att inte virket skall torka ut helt, ättika och sen när det är rentvättat mängder med linolja.
/Kent
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ytterligare ett tips är att använda sig av en brandvakt, dvs en person till som enbart har till uppgift att brandbevaka under arbetet och även 1-2tim efter att arbetet slutförts.
Det räcker med att det pyr ytterst lite i torrt virke inomhus för att det ska bli en mycket tydlig röklukt.
Värmning mot "dolda" ytor och hålrum ska man dock undvika.
Det räcker med att det pyr ytterst lite i torrt virke inomhus för att det ska bli en mycket tydlig röklukt.
Värmning mot "dolda" ytor och hålrum ska man dock undvika.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden