Börjar renovera ytskikt i hus byggt 1973. Har liten bebis på 4 månader som sover i rummet (med oss föräldrar) där vi renoverar. Innerväggar har idag en sjögrästapet som vi behöver få bort innan vi sätter renoveringsptapet.
Dammar lite när vi tar bort lister osv. Gul (antar gipsskiva) under tapeten vad vi kan se. Spacklade skarvar.
Hur orolig ska man vara för asbest? Ska man alltid skicka prov oavsett?
Dammar lite när vi tar bort lister osv. Gul (antar gipsskiva) under tapeten vad vi kan se. Spacklade skarvar.
Hur orolig ska man vara för asbest? Ska man alltid skicka prov oavsett?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 270 inlägg
Om du känner oro kan bara ett labbresultat stilla den. Ingen här kan ge dig ett definitivt korrekt svar utifrån dina bilder.
För övrigt ser det väldigt mycket ut som pappersbas i gipsskiva och lumppapp.
För övrigt ser det väldigt mycket ut som pappersbas i gipsskiva och lumppapp.
Oavsett om det är asbest eller inte skulle jag om jag hade möjlighet sova och vistas någon annanstans medan renoveringen pågår om möjligheten finns. Särskilt med en så liten bebis. Jag rekommenderar "vanligt" gips istället för renoveringsgips för övrigt.
Tack för svar!L Laurentiusson skrev:
Ja vi flyttar ut idag då jag blev så orolig nu!
Ska skicka prov för säkerhets skull. Så kör vi på renoveringsgips istället!
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Kan inte se någonting där som det borde finnas asbest i..............Är ju ändå gipsskivor så i sammanhanget relativt "nytt"
Skulle aldrig själv sova i byggdamm och absolut inte med en bebis. Inte för att det finns någon anledning att misstänka att det finns asbest i väggen (vad skulle syftet ens vara) utan för att damm inte bra att andas in.
(Och åter väcks tanken på att man borde satsat på att dra nytta av folks asbesträdsla och startat ett analysföretag….)
(Och åter väcks tanken på att man borde satsat på att dra nytta av folks asbesträdsla och startat ett analysföretag….)
Nej alltså vi rev ner tapeten och tänkte att det borde gå bra att sova där till kvällen. Men sen såg vi hur det såg ut under tapeten och blev oroliga. Vi slipar inte eller ngt sådant. Tar endast bort tapet i stora sjok och ett fåtal lister som satt runt fönster osv. Så vi liksom vistas ju inte i rummet i direkt samband med rivningen. Spännande ändå att det som blir mkt av (märker jag) i en sådan här frågeställning är att man får lite parent-shaming när man faktisk har gjort det enda riktiga i och med att jag frågar kring ingreppet och uppenbart oroar mig och gör det som en förälder ska göra. Men ändå så ska de stickas till med lite skammande! För det framgår ju inte av inlägget huruvida vi har möjlighet att sova ngn annanstans.Satsuki skrev:
Skulle aldrig själv sova i byggdamm och absolut inte med en bebis. Inte för att det finns någon anledning att misstänka att det finns asbest i väggen (vad skulle syftet ens vara) utan för att damm inte bra att andas in.
Jag har jobbat med forskning som rör lungor, och har mer än en gång slagits av hur lite förståelse det finns för risker med att andas in damm. Asbest däremot gör folk livrädda.B BigBuilder skrev:Nej alltså vi rev ner tapeten och tänkte att det borde gå bra att sova där till kvällen. Men sen såg vi hur det såg ut under tapeten och blev oroliga. Vi slipar inte eller ngt sådant. Tar endast bort tapet i stora sjok och ett fåtal lister som satt runt fönster osv. Så vi liksom vistas ju inte i rummet i direkt samband med rivningen. Spännande ändå att det som blir mkt av (märker jag) i en sådan här frågeställning är att man får lite parent-shaming när man faktisk har gjort det enda riktiga i och med att jag frågar kring ingreppet och uppenbart oroar mig och gör det som en förälder ska göra. Men ändå så ska de stickas till med lite skammande! För det framgår ju inte av inlägget huruvida vi har möjlighet att sova ngn annanstans.
En sjögrästapet dammar när man river ner den, även glasfibertapeter dammar, jag har rivit båda. Papp dammar när man river i det och gips dammar. Jag rekommenderar alltid andningsskydd när man gör något som dammar. Inte för att asbest är den stora risen utan för att det är dumt att dra ner damm i lungorna. Ännu sämre för en bebis.
Inget som helst parentshaming i det, det är du som läser in dina egna värderingar och ångest i mitt inlägg.
Som jag ser det spelar det ingen roll om man får sova i en husvagn eller i vardagsrummet, man sover inte i rum man renoverar. Oavsett om det är slipdamm, färgångor eller golvlim som kan utgöra en hälsorisk.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Fast det är väl samma där som med allt annat. Att vara oproportionerligt rädd för enstaka exponeringar blir ju inte bra det heller.........Skulle just damm vara farligare än nåt annat? Kroppen tål mer än man tror. Skulle man se allt som farligt så skulle man ju hellre behöva gå med gasmask i stora städer för konstant exponering av avgaser är nog betydligt värre..........
Det beror väl helt på vilken typ av damm hur farligt det är, men kan man undvika något potentiellt farligt med en rimlig ansträngning så är det väl bara bra.S Stefan1972 skrev:Fast det är väl samma där som med allt annat. Att vara oproportionerligt rädd för enstaka exponeringar blir ju inte bra det heller.........Skulle just damm vara farligare än nåt annat? Kroppen tål mer än man tror. Skulle man se allt som farligt så skulle man ju hellre behöva gå med gasmask i stora städer för konstant exponering av avgaser är nog betydligt värre..........
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Jag säger inget om det men det är mycket som bara blir farligare och farligare i takt med att arbetsmiljöreglerna ändras. Det tycker jag blir tokigt.............
Nja nä det är parent -shaming. Om det hade varit ett inlägg av mer informerande karaktär hade det i runda slängar kunnat formuleras ”klokt att du tänker till! Jag har nämligen arbetat med forskning kring lungor så det är mer riskfyllt med det än vad många förstår och tror. Och eftersom det är en bebis så borde ni försöka flytta ut ur rummet om möjligt”. Och sen fortsatt resonemang kring oro för asbest och dina egna kunskaper osv.Satsuki skrev:
Jag har jobbat med forskning som rör lungor, och har mer än en gång slagits av hur lite förståelse det finns för risker med att andas in damm. Asbest däremot gör folk livrädda.
En sjögrästapet dammar när man river ner den, även glasfibertapeter dammar, jag har rivit båda. Papp dammar när man river i det och gips dammar. Jag rekommenderar alltid andningsskydd när man gör något som dammar. Inte för att asbest är den stora risen utan för att det är dumt att dra ner damm i lungorna. Ännu sämre för en bebis.
Inget som helst parentshaming i det, det är du som läser in dina egna värderingar och ångest i mitt inlägg.
Som jag ser det spelar det ingen roll om man får sova i en husvagn eller i vardagsrummet, man sover inte i rum man renoverar. Oavsett om det är slipdamm, färgångor eller golvlim som kan utgöra en hälsorisk.
Så, med det sagt. Så flyttar vi ut ur sovrummet medan vi river tapeten. Tack för att du delade med ig av din kunskap!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden