Får snart mitt nya hus där jag har valt att tapetsera själv. Eftersom jag ska göra det själv, så är det ingen som kommer att ta något ansvar för sprickor som kommer att bildas. Och sprickor blir det, har varit inne i grannhusen och tittat där det var färdigtapetserat vid övertagande.
Jag vill ju därför att gipsskivor ska vara monterade på ett riktigt sätt för att i den mån det går undvika sprickor.
Skivleverantörerna har ju ofta anvisningar om hur det ska utföras. Se länk YBG (Yrkesmässig Behandling av Gipsskivor)

http://www.ybg.nu/YBG2009_v2_1.pdf

Detta är ju bara en riktlinje och råd från tillverkaren hur man på bästa möjliga vis ska montera skivorna.
Men dom som bygger/monterat dessa ska ju ändå inte bo där och gör därför det som kanske går något snabbare och är kanske något billigare. (Det är ju tyvärr mentaliteten i sverige idag, Snabbt och billigt till största möjliga förtjänst)

T.ex. så är ytterhörnen gjorda så att det blir lite bökigare att få dit en hörnförstärkning på ett bra sätt. Men det går nog fort för målaren att fylla upp skarven med stöd av den "utdragna" skivan en gång, sedan slipning.

Vilka krav skall/kan jag ställa, och är det rimligt att begära avdrag på köpeskillingen pga. att jag får fixa till förstärkningar m.m enligt YBG i skarvar för att minimera risken för sättningssprickor.

Jag påtalade bland annat att gipsskivorna hade spruckit ovanför hörnen i fönstren, mitt i sprickan satt skruvarna. Påtalade att man bör nog byta ut skivorna för att det kommer att spricka i tapeterna där sen. Men fick inget gehör för det, det var bara ytligt och är bara att spackla över.
Ovanför övriga fönster och dörrar går gipsskarven "rakt" upp längs kanten.

Förövrigt ser det ut som en förskoleklass har monterat skivorna, för långt indragna skruvar, för långt ut i kanterna, dåligt fasade kanter, m.m.

Redigerat:
Benny_P skrev:
Jag vill ju därför att gipsskivor ska vara monterade på ett riktigt sätt för att i den mån det går undvika sprickor.
Trästomme bakom gipset kommer att röra sej och jag tror inte att det finns ett riktigt sätt att montera gipsskivor som motverkar rörelser i trä. Skivor sitter ju fast i stommen och följer stommens rörelser. Först när byggfukten torkat ut och huset har stått uppvärmt till rumstemperatur ett bra tag så blir hela konstruktionen mer stabilt. Man kan inte trolla bort naturens lagar :)
gaia

Men det finns bättre och mer genomtänkta sätt. Tror ju t.ex om man limmar en plåtskiva bakom utsatta skarvar och drar fast den med skruv. Sedan på med spackel och pappremsa, så kommer det troligen inte spricka i den skarven. Skivan blir liksom homogen.

Det är mycket möjligt att du har rätt, Benny_P. Jag tror du har större kunskaper än vad jag har om detta. Har dock nyligen varit byggherre för vårt stora projekt - ett tvåvåningshus i trä - som vi flyttade in i kring årsskiftet. Jag ville måla och tapetsera själv, tycker jag är rätt duktig på det och ville spara pengar. Av olika anledningar som hade dels med privatlivet och dels med bygget att göra så valde vi dock att med kort varsel anlita en målare. Jag ville ha allt gips spacklat, även i taket, microlit uppsatt på väggarna och därefter målat främst i vitt men även några kulörer.

Ringde två helt olika målarmästare i Stockholm som oberoende av varann sa att de rekommenderade att man ställer in sig på att hus som vårt kommer att sätta sig, röra sig och få sprickor i ungefär 1,5 år enligt deras erfarenhet och att man inte lägger ner för mycket tid och pengar på tapetsering innan dess. Målning var att föredra och sedan återkomma efter 1,5 år då huset genomlidit alla årstider.

Med de kommentarerna från två mycket respekterade målarmästare med MYCKET gott renommé kände vi att vi inte ville lägga pengar alls på microlit eller någonting. Vi lät målarna spackla hela huset och därefter måla det vitt. Detta var i november-december. I februari hade vi fått sprickor i flera hörn och rund en halvmåneformat fönster. Nu i april ser jag ännu fler sprickor mot yttervägg och några andra hörn.

Vi tycker att vi bor jättefint ändå och kommer att måla om och tapetsera lagom till nästa sommar då 1,5 år gått sedan huset blev klart. Det gör inget att vi måste ta ner tavlor, flytta bokhyllor osv. Det var ju det vi ville undvika men jag kan ju säga i efterhand att jag skulle blivit jätteledsen över att se tapeterna vecka sig och målarfärgen spricka!

Det var inte vad du frågade efter men jag ville berätta vad vi fått höra från flera inom branschen. Den firma som utförde jobbet - en tredje firma - höll med de två andra om att detta var det säkraste sättet att slippa bli besviken.

Benny_P skrev:
Men det finns bättre och mer genomtänkta sätt. Tror ju t.ex om man limmar en plåtskiva bakom utsatta skarvar och drar fast den med skruv. Sedan på med spackel och pappremsa, så kommer det troligen inte spricka i den skarven. Skivan blir liksom homogen.
Annars kan man bygga stomen i rostfritt stål och limma skivor på det...:D
Nä, skämt å sido...

Köp en rulle tapet extra, så kan du fixa till sprickorna sen. Efter några år så har huset satt sig. några sättningar blir det nästan alltid.

Lycke skrev:
Det är mycket möjligt att du har rätt, Benny_P. Jag tror du har större kunskaper än vad jag har om detta. Har dock nyligen varit byggherre för vårt stora projekt - ett tvåvåningshus i trä - som vi flyttade in i kring årsskiftet. Jag ville måla och tapetsera själv, tycker jag är rätt duktig på det och ville spara pengar. Av olika anledningar som hade dels med privatlivet och dels med bygget att göra så valde vi dock att med kort varsel anlita en målare. Jag ville ha allt gips spacklat, även i taket, microlit uppsatt på väggarna och därefter målat främst i vitt men även några kulörer.

Ringde två helt olika målarmästare i Stockholm som oberoende av varann sa att de rekommenderade att man ställer in sig på att hus som vårt kommer att sätta sig, röra sig och få sprickor i ungefär 1,5 år enligt deras erfarenhet och att man inte lägger ner för mycket tid och pengar på tapetsering innan dess. Målning var att föredra och sedan återkomma efter 1,5 år då huset genomlidit alla årstider.

Med de kommentarerna från två mycket respekterade målarmästare med MYCKET gott renommé kände vi att vi inte ville lägga pengar alls på microlit eller någonting. Vi lät målarna spackla hela huset och därefter måla det vitt. Detta var i november-december. I februari hade vi fått sprickor i flera hörn och rund en halvmåneformat fönster. Nu i april ser jag ännu fler sprickor mot yttervägg och några andra hörn.

Vi tycker att vi bor jättefint ändå och kommer att måla om och tapetsera lagom till nästa sommar då 1,5 år gått sedan huset blev klart. Det gör inget att vi måste ta ner tavlor, flytta bokhyllor osv. Det var ju det vi ville undvika men jag kan ju säga i efterhand att jag skulle blivit jätteledsen över att se tapeterna vecka sig och målarfärgen spricka!

Det var inte vad du frågade efter men jag ville berätta vad vi fått höra från flera inom branschen. Den firma som utförde jobbet - en tredje firma - höll med de två andra om att detta var det säkraste sättet att slippa bli besviken.
Vet du om dom använde dom pappersremsa eller glasfiberremsa ? Intressant med tanke på alla andra trådar om detta ämne...

Mikael_L har i sitt experiment fått fram att det KAN vara bättre med pappersremsa (jag har inte använt det själv men ska definitiv testa nästa gång)
http://www.byggahus.se/forum/1048783-post11.html

Håller med om att det är intressant, för jag läste nog varenda tråd om detta då jag planerade bygget. Bestämde mig till slut för pappersremsor. Målaren insisterade på glasfiber. Så fick det bli.

De har gjort ett enastående jobb och jag är otroligt nöjd! De sprickor som finns syns som sagt kring några fönster på övervåningen och några ytterväggshörn på övervåningen - samt minimala dito på bottenvåningen. Jag och målaren ser de där sprickorna men våra gäster har aldrig kommenterat trots att många av dem gillar att vara kritiska :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.