Jag ska byta en befintlig vattenutkastare som tyvärr inte passar rakt av då befintligt rör blir något för kort. Jag ser två alternativ nedan som jag hoppas att få stöd i vilket som är bäst.

Anslutningen på vattenutkastaren och väggen är 15 men idag sitter en rak koppling direkt i väggen som är 15/12 samt ett rör som är 12 och går till vattenutkastaren. På den gamla vattenutkastaren sitter sedan en förminskning från 15 till 12.

Tänkbara alternativ
1. Sätta en dubbelmutter på den nya vinkeln till vattenutkastaren (den kromade lösa kopplingen i bilden), en rak 15/12 koppling i den som förhoppningsvis når befintligt kopparrör. Tätar en dubbelmutter mot en plananslutning på vinkelkopplingen?

2. Ta bort befintlig rak koppling i väggen som är 15/12 och ersätta den med en rak koppling 15/15 och ersätta befintligt kopparrör med en flexibel anslutningslang 15/15 istället.

Tack för hjälpen.

• Hand håller i kromad koppling bredvid vinklad mässingskoppling ansluten till vägg och rör i badrum eller kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelkoppling med kromat rör kopplat till väggmonterad anslutning, visar del av vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har dålig koll på olika kopplingar men en lösning kan ju vara att korta röret lite och montera en kulventil. Kulventil är ju bra att ha om något mot förmodan skulle frysa sönder (eller annat fel) och du vill slippa att stänga av vattnet i hela huset i väntan på reparation.

• Gilla
D.anne_85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.