Hej!

Är i färd att lägga parkettgolv och har stött på lite funderingar kring bästa arbetsordning kring dörrar och dörrsmyg.

Öppning utan tröskel mellan två rum med ett ej färdiglagt parkettgolv och synligt utrymme för tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tagit bort trösklar mellan rummen. Golvet i andra rummet är detsamma jag lägger nu.

Det jag undrar är först lite om arbetsordning. Borde jag lägga golvet först, och därefter försöka såga till golvbrädor för att passa smygen? Eller bör jag fixa dörrsmyg och tröskel innan jag fortsätter?

Fråga nummer 2 är utrymmet där tröskeln varit. Just nu mätte jag ca 120 mm där tröskeln varit. Är osäker på hur mycket jag kan kapa parkettbrädan för att minimera springor och samtidigt få tröskel eller dylikt på plats med snyggt resultat?

Tok-tacksam för råd!

Måste du sätta tillbaks tröskeln? Enklaste sättet är att låta de två golven mötas i dörröppningen (med ett litet mellanrum) och täcka skarven med en metallist.

useless useless skrev:
Måste du sätta tillbaks tröskeln? Enklaste sättet är att låta de två golven mötas i dörröppningen (med ett litet mellanrum) och täcka skarven med en metallist.
Nä, helst skulle jag skippa trösklarna. Vet inte vilka lösningar som finns, så därför är jag osäker hur jag bör kapa parketten.

Hade gärna lagt golvet färdigt, och sedan undersökt hur detta kan lösas, men är som sagt osäker på om den arbetsordningen fungerar...

Skulle behöva lite råd och hjälp.

Dörrfodren är kapade och parketten kring dörrsmygarna är sågade någorlunda:

Delvis lagt träparkettgolv med måttband, såg och skruvmejsel vid kapade dörrfoder och sågade parkettdelar.
Skapa konto

Avståndet, där tröskel ska in, är ca 90 mm. Förhoppningsvis går det att täcka på något bra sätt.

Omonterade parkettgolvbrädor på underlag med verktyg och dammsugare på ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

Har lagt ut brädorna på golvet. Problemet jag står inför är huruvida jag bör lägga golvet, och anpassa de bitar som ska in i smygen först eller sist? Jag prövade fästa bitarna som ska in i smygen, men golvbrädan som ska in i smygen reste sig i en vinkel, och jag fick inte in den under dörrfodret. Vågade inte forcera med risk för brädan.

Första gången jag ger mig på detta....Vore grymt med lite tips och råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.