Hej!
Har precis renoverat köket och köpt ny kyl och frys. Kylen är Samsungs RR39C7BG6S9/EF. Vi vände på dörren på frysen så att både kyl och frys öppnar åt samma håll.
Nu inser vi att kylskåpsdörren slår i handtaget på frysen när den öppnas fullt (mer än 90 grader). Garanterat kommer det leda till märken och skav på dörren (jag har jämfört med kyl/frys på jobbet med samma setup som ser illa ut).
Ett alternativ är att vända på dörren också på kylen. Så dörrarna öppnas åt olika håll. Men då kommer det inte stämma med hur överskåpen öppnas.
Montören tycker därför det är bättre och snyggare att försöka hitta en "dörrstopper" som hindrar dörren från att öppnas mer än 90 grader. Men hur hittar jag en sån?
Har vart i kontakt med Samsungs support där man antingen får AI-genrerad skit eller goddag yxskaft svar.
Hittade denna som jag köpte hem:
https://fixpart.se/kombinerad-kyl-frys-reservdelar/samsung/rr39c7bg6s9-ef-0002?category=5105310000
Men den delen verkar redan sitta monterad på dörren och stoppar inte vid 90 grader utan mycket senare, efter att handtaget på frysen slår i.
Någon som vet om Samsung har 90-graders stoppers? Eller om man kan lösa det på annat sätt?
Tackar
Har precis renoverat köket och köpt ny kyl och frys. Kylen är Samsungs RR39C7BG6S9/EF. Vi vände på dörren på frysen så att både kyl och frys öppnar åt samma håll.
Nu inser vi att kylskåpsdörren slår i handtaget på frysen när den öppnas fullt (mer än 90 grader). Garanterat kommer det leda till märken och skav på dörren (jag har jämfört med kyl/frys på jobbet med samma setup som ser illa ut).
Ett alternativ är att vända på dörren också på kylen. Så dörrarna öppnas åt olika håll. Men då kommer det inte stämma med hur överskåpen öppnas.
Montören tycker därför det är bättre och snyggare att försöka hitta en "dörrstopper" som hindrar dörren från att öppnas mer än 90 grader. Men hur hittar jag en sån?
Har vart i kontakt med Samsungs support där man antingen får AI-genrerad skit eller goddag yxskaft svar.
Hittade denna som jag köpte hem:
https://fixpart.se/kombinerad-kyl-frys-reservdelar/samsung/rr39c7bg6s9-ef-0002?category=5105310000
Men den delen verkar redan sitta monterad på dörren och stoppar inte vid 90 grader utan mycket senare, efter att handtaget på frysen slår i.
Någon som vet om Samsung har 90-graders stoppers? Eller om man kan lösa det på annat sätt?
Tackar
Japp, du har rätt. Tack för tipset.
Här är bild på:
- Kyl och frys bredvid varandra
- Kylskåpsdörr som slår i frysens handtag. Temporärt dämpat med mödeltassar
- Nederdel på kylskåpsdörren. Där sitter redan den "Stop" jag köpte hem (tror jag) men den stoppar dörren för sent. Grön pil illustrerar gapet där jag tänker att en alternativ "90-graders-stop" bör stänga så att dörren stoppar vid 90 grader.
Här är bild på:
- Kyl och frys bredvid varandra
- Kylskåpsdörr som slår i frysens handtag. Temporärt dämpat med mödeltassar
- Nederdel på kylskåpsdörren. Där sitter redan den "Stop" jag köpte hem (tror jag) men den stoppar dörren för sent. Grön pil illustrerar gapet där jag tänker att en alternativ "90-graders-stop" bör stänga så att dörren stoppar vid 90 grader.
Jag hade helt klart hängt om den vänstra dörren så de öppnar åt olika håll.
Att skåpsluckorna öppnas olika hade inte stört mig, men det hade ju gått att ha en vänsterhängd skåplucka om man vill att det ska vara likt.
Att skåpsluckorna öppnas olika hade inte stört mig, men det hade ju gått att ha en vänsterhängd skåplucka om man vill att det ska vara likt.
J jonspete skrev:
Det går att dra ut lådor och hyllor även när dörren är öppen 90 grader.G Gooli skrev:
Jepp. Med facit i hand ångrar jag att vi swappade dörren på frysen. Hade varit enklare att låta dörrarna vara som de kom och ställa kylen till höger och frysen till vänster och att dörrarna öppnas åt varsitt håll.RoTe skrev:
Men nu swappade vi dörren på frysen. Detta eftersom vi ville ha kylen till vänster (närmare kök och matplats) samt att kylen öppnar som den gör nu för enklast access till innehållet.
Det var därför montören satte luckorna i skåpen som de sitter nu.
Men detta med 90-graders stopp verkar väldigt exotiskt och okännt. Jag hade hoppats någon hade erfarenhet av hur man får tag i en.
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Kan du inte flytta om dem och placera på det sättet i efterhand?J jonspete skrev:Jepp. Med facit i hand ångrar jag att vi swappade dörren på frysen. Hade varit enklare att låta dörrarna vara som de kom och ställa kylen till höger och frysen till vänster och att dörrarna öppnas åt varsitt håll.
Men nu swappade vi dörren på frysen. Detta eftersom vi ville ha kylen till vänster (närmare kök och matplats) samt att kylen öppnar som den gör nu för enklast access till innehållet.
Det var därför montören satte luckorna i skåpen som de sitter nu.
Men detta med 90-graders stopp verkar väldigt exotiskt och okännt. Jag hade hoppats någon hade erfarenhet av hur man får tag i en.
Jag förstår varför du vill ha dörren öppnades åt det hållet. Kan man inte göra det med båda så hade jag klart valt alternativet att ta ett steg extra till kylen framför att ha den dörren "fel".
Jo, vi kan ju flytta om kyl/frys samt byta plats på dörren igen på frysen. Men helst vill jag få till en 90-graders stopp av dörren på kylen. Anledningarna till det:R Räknenisse skrev:
- Kylen till vänster (närmast resten av köket)
- Dörren på kylen öppnas så man lättare kommer åt innehållet till/från resten av köket
- Kyl och frys öppnas på samma sätt som överskåpen nu gjorts
Den egengjorda lösningen med små cylindriska magneter verkar funka förvånansvärd bra. Jag har tejpat ihop dem med svart vävtejp så de smälter in med resten av gångjärnen. Vi har testat i flera dagar nu och än så länge funkar det felfritt. Ska utvärdera ett litet tag till och sen kommer bild/film
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Super om enkelt hemmameck kan lösa alla önskemålen! 👍J jonspete skrev:Jo, vi kan ju flytta om kyl/frys samt byta plats på dörren igen på frysen. Men helst vill jag få till en 90-graders stopp av dörren på kylen. Anledningarna till det:
- Kylen till vänster (närmast resten av köket)
- Dörren på kylen öppnas så man lättare kommer åt innehållet till/från resten av köket
- Kyl och frys öppnas på samma sätt som överskåpen nu gjorts
Den egengjorda lösningen med små cylindriska magneter verkar funka förvånansvärd bra. Jag har tejpat ihop dem med svart vävtejp så de smälter in med resten av gångjärnen. Vi har testat i flera dagar nu och än så länge funkar det felfritt. Ska utvärdera ett litet tag till och sen kommer bild/film![]()
Klicka här för att svara