Se bilder på eländet längre ner. Ber i förväg om ursäkt för mycket text och många frågor.

Efter att nyligen bytt ut garageporten behöver nu tröskeln göras om. Tidigare satt det en vikport som satt fast i en metallram runt hela porten. Nu sitter en vanlig takskjutport. Med gamla porten var det inte något problem att golvet i garaget inte var plant då porten stängdes "utanför", men nu märks det tydligt att det glipar under porten.

Första problemet är att golvet är ett antal centimeter högre precis i ena kanten efter en reparation av någon tidigare ägare. Detta gör gör att porten inte går ner ordentligt. För att lösa det kommer jag ta ur en bit ur "kullen" för att porten ska gå ner ett par cm längre.

När det är gjort kommer porten stänga bättre mot golvet och gummilisten kommer sluta tätt.

• Då hörnet på garageplattan sticker ut en del, och jag inte vill bila bort allt för mycket, är min tanke att göra tröskeln i två steg. En skarp kant där tröskeln byter vinkel (mellan rosa och blått i teckningen). För den rosa delen tänker jag grovbetong då tjockleken är långt över 10cm och för den blå delen finbetong (då den är tunnare än 5cm i spetsen). Är detta förfarande att rekommendera eller går det att gjuta även tjockare (dvs. alltihop) med finbetong?

Jag tänker att jag gjuter den blå delen först med en skiva där rosa kommer vara för att få en skarp kant och sedan gjuter jag det rosa.
  • Vilken typ av primer bör jag ha för att den nya gjutningen ska fästa mot befintlig betong (den blå delen)?
  • Hur armerar jag på bästa sätt den rosa delen? Jag tänker en eller två längsgående armeringsjärn som vilar på stumpar av armering instuckna i garageplattan?
  • När det kommer till den gröna delen i skissen skulle jag helst vilja gjuta ett tunt lager och få golvet plant, men min känsla är att det kommer ju garanterat spricka om man försöker gjuta så tunt som 5-20mm? Jag har läst att det finns något som heter slipsats som används i liknande situationer där man vill gjuta tunt?

Allmänna åsikter om denna gjutning och olika lösningar tas tacksamt emot. =) Fler bilder kan självklart ordnas.

• Schema som jämför asfaltering vid garageuppfart före och efter förbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport delvis öppen med synlig dagsljusremsa och skuggor på golvet.
    Skapa konto
  • Betongtröskel till garage med sprucken och skadad framkant.
    Skapa konto
  • Skadad tröskel av betong med lossade delar och en cykel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Skadad betong och rustad armeringsjärn vid husgrund med vit yttervägg ovanför.
    Skapa konto
M myrstack skrev:
Innan du funderar på din gjutning överväg att fälla in ett stål i kanten som tar det mesta elände som orsakas av alt som ska rullas in och ut ur garaget

[länk] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=22302&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0ATQ1lsrSQ-j2RZ8foJOegNDt0jaYUe1pA8Cre0tgZ75ngEmk51y-ehoCKGEQAvD_BwE
Ett sådant järn är tänkt att "klä hörnet" på betongplattan så att säga eller gjuts det in under betongen för att stärka upp hörnet? Som min tanke är så kommer det inte vara något 90-graders hörn någonstans utan mer en ramp upp i två olika lutningar. Förstår att det är svårt att se på min teckning =)

Ett sådant järn du föreslår är faktiskt inte en dum idé ändå som ett alternativ ifall jag finner min andra lösning för komplicerad, tack!

Redigerat:
freni126 freni126 skrev:
Ett sådant järn är tänkt att "klä hörnet" på betongplattan så att säga eller gjuts det in under betongen för att stärka upp hörnet? Som min tanke är så kommer det inte vara något 90-graders hörn någonstans utan mer en ramp upp i två olika lutningar. Förstår att det är svårt att se på min teckning =)

Ett sådant järn du föreslår är faktiskt inte en dum idé ändå som ett alternativ ifall jag finner min andra lösning för komplicerad, tack!
det finns färdiga hörnjärn med armering. Perfekt. Du kan luta uppåt efter järnet.

freni126 freni126 skrev:

normalt har man ju järnen för skarpa vinklar upp mot 90 grader men det går även att använda för att skydda mindre vinklar. Förutom att de tar smällar från fordon osv är de praktiska så man drar av betongen mot kanten när den börjat brinna

• Gilla
Gunki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.