Byggahus.se

Råd om hyra

1. X
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi har ett helt nyrenoverat hus som sonen och en kompis till honom ska bo i.
    Det är första egna boendet för båda två.
    Huset har 2 våningar, 6 rum varav 2 vardagsrum, stort badrum med tvättmaskin och ett mindre toalett/duschrum på övervåningen.
    Uppvärmning är golvvärme med luft/vattenvärmepump. På nedervåningen och förberett för elelement på övervåningen. En modern vedspis kommer att installeras.
    Fri tillgång på ved (om de hugger själva)
    Bedömning är att försäljningsvärdet är c:a 2,5 miljoner.
    Det ligger på landsbygden c:a 2,5 mil norr om uppsala.
    Min tanke är kallhyra 5000kr/person.
    Killarna har lagt en hel del jobb själva, detta tänker jag betala genom hyresfrihet ett antal månader.
    Är jag rätt ute?
    Jag är inte ute efter att tjäna så mycket som möjligt utan att det ska vara rätt.

2. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Det finns nog flera svar på denna fråga. Generellt är det svårt när relationer och ekonomiska transaktioner blandas. Som hyresvärd har du ansvar för underhåll och reparationer. Nu är huset nyrenoverat , tänk på att det blir en standardförsämring och troligen värdeminskning när tiden går. Spontant känns den hyra ni diskuterar som låg, men det kanske är vad som är lämpligt när det är egna barn inblandat. Vid en högre hyra kan två ungdomar nog inte klara detta . Troligen skulle det vara mer ekonomiskt att hyra ut till en större familj

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Nivå 16
    Ett sätt att resonera om detta är privatuthyrningslagens riktlinje om kostnadsbaserad hyra, vilket är marknadsvärdet x en marknadsmässig räntesats, vilket enligt praxis är Riksbankens referensränta + 2%-enheter. Vilket f.n. landar på runt 4 100 kr / mån för hela huset. Till detta skall läggas driftskostnader som uthyraren har. Så enligt den modellen ligger du nog högt.
    Mer rättvisande är förmodligen att titta på jämförbara hyresobjekt i trakten.

• Laddar…