Hej,

Jag planerar att byta ut min nuvarande laminatbänkskiva i badrummet mot en kalkstenskiva (130 × 61,9 × 2 cm, ~48 kg). Innan jag genomför bytet skulle jag uppskatta lite rådgivning:
  • Är den befintliga stödkonstruktionen tillräcklig, eller finns det risk att skivan blir för tung eller får för stort överhäng och därmed kan spricka?
  • Är det möjligt att fästa skruvar underifrån i kalkstenen, eller är det en dålig idé?
Tack på förhand för hjälpen!

• Bänkskiva av trä ovanför Bosch tvättmaskin i badrum med vita kakelplattor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskbänk med träbänkskiva i badrum, visar stödstruktur och rör i vit kakelmiljö.
    Skapa konto
  • Fästkonstruktion under laminatbänkskiva i badrum, monterad mot kaklade väggar, försedd med skruvar, med logotyp "LG Collection".
    Skapa konto
  • Närbild på en kaklad vägg med en monterad skiva ovanpå. Skruvar syns i fästen ovanför kaklet.
    Skapa konto
Farstatjej90
Eftersom det hamnar väldigt nära kanten på skivan där du ska borra hade jag varit försiktig och kollat noga upp hur man gör.

Jag tror inte skivan ramlar ned om du lägger den på nuvarande konstruktion men jag hade ändå siktat på att förstärka med ett eller två ben så man inte behöver vara nojig över att lägga saker på den....

• Gilla
Tiagop
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eftersom det hamnar väldigt nära kanten på skivan där du ska borra hade jag varit försiktig och kollat noga upp hur man gör.

Jag tror inte skivan ramlar ned om du lägger den på nuvarande konstruktion men jag hade ändå siktat på att förstärka med ett eller två ben så man inte behöver vara nojig över att lägga saker på den....
Bra tips tack. Menar du att jag ska förstärka med extra vinkelbeslag? Eller hela trianglen grej som står på höger sidan?

Farstatjej90
Nä jag menar att du kunde sätta ett bordsben i hörnet till höger på bilden. Längst från väggen. Det hade ju gjort att det tål säkert dubbla belastningen tror jag....... 🤔

• Gilla
Tiagop
  • Laddar…
T Tiagop skrev:
Jag planerar att byta ut min nuvarande laminatbänkskiva i badrummet mot en kalkstenskiva (130 × 61,9 × 2 cm, ~48 kg). Innan jag genomför bytet skulle jag uppskatta lite rådgivning:
  • Är den befintliga stödkonstruktionen tillräcklig
Det beror till stor del hur väl den befintliga stödkonstruktionen är fäst i väggen. Och det vet jag inte. Så det går inte att svara på.
T Tiagop skrev:
  • , eller finns det risk att skivan blir för tung
Ja
T Tiagop skrev:
  • eller får för stort överhäng
Nja, det blir ingen skillnad mot nuvarande skiva
T Tiagop skrev:
  • och därmed kan spricka?
Den risken finns. Kalksten är inte alls lika flexibelt som nuvarande skiva
T Tiagop skrev:
  • Är det möjligt att fästa skruvar underifrån i kalkstenen,
Ja det är möjligt
T Tiagop skrev:
  • eller är det en dålig idé?
Ja, det är en riktigt dålig idé. Risken för sprickor ökar. Och det lär inte behövas.
Vill man hindra skivan att flytta på sig är någon form av lim, tejp eller silikon tillräckligt.

Jag tycker det är opraktiskt med en stenskiva så jag förstår inte vilka fördelar ni ser med att byta material. Kan du berätta?

O O skrev:
Det beror till stor del hur väl den befintliga stödkonstruktionen är fäst i väggen. Och det vet jag inte. Så det går inte att svara på.

Ja

Nja, det blir ingen skillnad mot nuvarande skiva

Den risken finns. Kalksten är inte alls lika flexibelt som nuvarande skiva

Ja det är möjligt

Ja, det är en riktigt dålig idé. Risken för sprickor ökar. Och det lär inte behövas.
Vill man hindra skivan att flytta på sig är någon form av lim, tejp eller silikon tillräckligt.

Jag tycker det är opraktiskt med en stenskiva så jag förstår inte vilka fördelar ni ser med att byta material. Kan du berätta?
Anledningen vi vill byta är så att det matchar kalksten som vi har på ändra sidan av badrummet. Just nu passar inte laminatskivN alls i badrummet, efter att förra ägare gjorde vissa renoveringar.

Kanske det är för riskabelt att byta till sten. Svårt.

• Laminatskiva i badrum med spegel och kakel, täckt av två gröna handdukar.
    Skapa konto
RoTe
Klart ni ska byta om det är i samma rum! Varför inte skippa den fula konsollen och sätt upp en hel täcksida istället som tar lasten från skivan ner till golvet? Kanske med samma kakel som väggen bakom toaletten eller nåt? Använd fantasin!

• Gilla
Tiagop
  • Laddar…
Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Klart ni ska byta om det är i samma rum! Varför inte skippa den fula konsollen och sätt upp en hel täcksida istället som tar lasten från skivan ner till golvet? Kanske med samma kakel som väggen bakom toaletten eller nåt? Använd fantasin!
Det var ett bra förslag. Ovanligt bra för att komma halv fyra på morgonen 🤔

RoTe
Det var ett bra förslag. Ovanligt bra för att komma halv fyra på morgonen 🤔
Får man inte vara vaken och jobba då eller vad säger fröken?

Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Får man inte vara vaken och jobba då eller vad säger fröken?
Jag hade inte beskrivit att hänga på Byggahus som att "jobba" men jag är å andra sidan fel person att gatekeepa vad jobb är....

RoTe
Jag hade inte beskrivit att hänga på Byggahus som att "jobba" men jag är å andra sidan fel person att gatekeepa vad jobb är....
Varför bryr du dig och varför ska vi förstöra denna tråden med ditt svammel? Finns i PM om du är så jävla intresserad av mig.

Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Varför bryr du dig och varför ska vi förstöra denna tråden med ditt svammel? Finns i PM om du är så jävla intresserad av mig.
Oj. Här är det något som värker..

• Haha
Hep
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Riktigt bra tips!

T Tiagop skrev:
Anledningen vi vill byta är så att det matchar kalksten som vi har på ändra sidan av badrummet. Just nu passar inte laminatskivN alls i badrummet, efter att förra ägare gjorde vissa renoveringar.
Då fattar jag och tycker oxo att ni skall byta, såklart!
T Tiagop skrev:
Kanske det är för riskabelt att byta till sten. Svårt.
Nej det är väl egentligen inget svårt. Men underlaget skall byggas så det klarar den ökade tyngden. Dvs det ni har duger men det måste sitta ordentligt fast i väggen. Så kolla att det är rejäla skruvar så lär det funka.

Riskerna är väldigt små om underarbetet är ok. Men att bara byta skiva utan att kolla upp detta är riskabelt.

• Gilla
Tiagop
  • Laddar…
O O skrev:
Då fattar jag och tycker oxo att ni skall byta, såklart!

Nej det är väl egentligen inget svårt. Men underlaget skall byggas så det klarar den ökade tyngden. Dvs det ni har duger men det måste sitta ordentligt fast i väggen. Så kolla att det är rejäla skruvar så lär det funka.

Riskerna är väldigt små om underarbetet är ok. Men att bara byta skiva utan att kolla upp detta är riskabelt.
Stort tack! Funderar nu på att sätta upp en hel täcksida istället som tar lasten från skivan ner till golvet med samma käkel som på väg, som har föreslagits här i tråden. Har ni tips på var jag ska börja? Vilken typ av vägg behöver jag och vad ska jag googla för att hitta hur man gör?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.