Hej alla!
Jag skulle behöva lite råd kring uppvärmningen i vårt hus och hur vi ska lösa det inför vintern.
Jag tänker att en lösning vore att ta bort oljepannan och ersätta värmesystemet med en luft-vattenvärmepump anpassad för kallt klimat (t.ex. Mitsubishi Zubadan / Ecodan, Daikin Altherma 3, eller NIBE F2120/S2125) och koppla den till befintliga radiatorer.
Finns det någon här som har erfarenhet av liknande byte? Något särskilt man bör tänka på? Någon som kan rekommendera en specifik modell som fungerar bra med gamla radiatorer och klarar kallt klimat?
Om jag har missförstått något eller om ni ser något fel i min förklaring, får ni gärna rätta mig eller förklara hur det ligger till – alla råd uppskattas!
Jag skulle behöva lite råd kring uppvärmningen i vårt hus och hur vi ska lösa det inför vintern.
Nuvarande system:
- En NIBE Eminent (ca 35L?) varmvattenberedare – för liten för hushållets behov.
- En äldre, avställd Exonom oljepanna (200L vattenvolym, 17kW nominell effekt / 30kW max). Den har inte använts på flera år och var då endast i drift sporadiskt.
- En Bosch EHP 6.0-1 AA / O Split luft-luftvärmepump (installerad 2018). Tyvärr verkar den för svag för riktigt kalla vinterdagar (ner mot -25 grader).
- Cirka 7 väggmonterade radiatorer som är kopplade till oljepannan.
Problem:
- Jag vill helst ta bort oljepannan helt, men radiatorerna är kopplade till den.
- Värmepumpen räcker inte för att klara riktigt kalla vintrar.
- Varmvattenberedaren är för liten för vårt hushåll.
Funderingar:
Jag tänker att en lösning vore att ta bort oljepannan och ersätta värmesystemet med en luft-vattenvärmepump anpassad för kallt klimat (t.ex. Mitsubishi Zubadan / Ecodan, Daikin Altherma 3, eller NIBE F2120/S2125) och koppla den till befintliga radiatorer.
Finns det någon här som har erfarenhet av liknande byte? Något särskilt man bör tänka på? Någon som kan rekommendera en specifik modell som fungerar bra med gamla radiatorer och klarar kallt klimat?
Om jag har missförstått något eller om ni ser något fel i min förklaring, får ni gärna rätta mig eller förklara hur det ligger till – alla råd uppskattas!
Precis, med kalla vintrar som i Norrland så är bergvärme bäst om man får tillstånd för att borra. Luftvattenvärmepumpar tappar alltid i effekt när utetemperaturen sjunker även om de blivit bättre på senare. Numera klarar de bästa LVVP-modellerna att ge viss värme ner till -25 °C respektive -28 °C.V Vector skrev:
Hej Noha,
Absolut bäst är bergvärme med ackumulatortankar om ca 600 liter i systemet som övervakar en vattemantlad gjutjärnskamin om ca 11 kWh. Det är det bästa tänkbara systemet som inte ruinerar din ekonomi , men initialinvesteringen svider lite
se min tänkta lösning. Mvh Lars
Absolut bäst är bergvärme med ackumulatortankar om ca 600 liter i systemet som övervakar en vattemantlad gjutjärnskamin om ca 11 kWh. Det är det bästa tänkbara systemet som inte ruinerar din ekonomi , men initialinvesteringen svider lite
Stort tack till er fyra som har svarat hittills! Jag har nu gjort lite efterforskningar och inser att eftersom den nuvarande varmvattenberedaren är ganska liten, skulle det kunna vara fördelaktigt med en integrerad bergvärmepump. Budgeten är tyvärr inte så stor, så efter lite prisjämförelser blev jag lite intresserad av Nibe F1245. Är det någon som vet om detta skulle vara en logisk lösning eller har jag missförstått något? Huset ligger norr om Uppsala och markytan är cirka 55 m2 medan källaren är cirka 50 m2, men jag tror inte att det är helt nödvändigt att källaren är lika varm som boytan.
Är det många hinder för att få tillstånd för att borra? Det är första gången jag lär mig om den här typen av värmelösning.
Tack igen till er alla för svaren hittills!
Är det många hinder för att få tillstånd för att borra? Det är första gången jag lär mig om den här typen av värmelösning.
Har någon också erfarenhet av företag som till exempel Thermia?N Noah.G skrev:Stort tack till er fyra som har svarat hittills! Jag har nu gjort lite efterforskningar och inser att eftersom den nuvarande varmvattenberedaren är ganska liten, skulle det kunna vara fördelaktigt med en integrerad bergvärmepump. Budgeten är tyvärr inte så stor, så efter lite prisjämförelser blev jag lite intresserad av Nibe F1245. Är det någon som vet om detta skulle vara en logisk lösning eller har jag missförstått något? Huset ligger norr om Uppsala och markytan är cirka 55 m2 medan källaren är cirka 50 m2, men jag tror inte att det är helt nödvändigt att källaren är lika varm som boytan.
När är huset byggt? I Uppsalatrakten blir det inte särskilt kallt alls jämfört med norra Norrland så det går även bra med luftvattenvärmepumpar. Har man även ett litet hus så tycker många att bergvärme blir en alltför stor investering. Välkända värmepumpsfirmor är t.ex. Bosch/IVT, CTC, NIBE, Thermia, Mitsubishi Electric, Daikin. Be några representanter för återförsäljarna komma hem till dig och titta och lämna offert på någon modell de tycker passar.
Huset byggdes 1939.J Josth skrev:När är huset byggt? I Uppsalatrakten blir det inte särskilt kallt alls jämfört med norra Norrland så det går även bra med luftvattenvärmepumpar. Har man även ett litet hus så tycker många att bergvärme blir en alltför stor investering. Välkända värmepumpsfirmor är t.ex. Bosch/IVT, CTC, NIBE, Thermia, Mitsubishi Electric, Daikin. Be några representanter för återförsäljarna komma hem till dig och titta och lämna offert på någon modell de tycker passar.
Jag nämnde kylan främst eftersom det verkar som att de flesta luft-vattenvärmepumparna "garanterar" drift ner till -25 grader, och sådana temperaturer är inte ovanliga runt Uppsala/Tierp under årets kallaste perioder.
Huset har inte genomgått någon termisk besiktning än, men jag har redan funderat på att det nog vore en bra idé att i framtiden byta fönster (och eventuellt ytterdörrar) för att förbättra isoleringen.
Att investera i bergvärme verkar vara lite dyrare jämfört med de mer "prisvänliga" alternativen, men samtidigt är jag osäker på hur effektivt det blir om jag väljer en enklare modell.
Hela den här processen är en stor lärandeupplevelse för mig – jag är mer bekant med luftvärmepumpar och naturgaspannor, så luft-vatten- och bergvärmelösningar är något jag först nu börjar förstå bättre, tack vare egen research och hjälp från personer som dig.
Överlag funderar jag på om bergvärme kanske är lite överdrivet för mina behov. Jag har inte heller räknat på kostnaden för borrning och tillstånd än. Som förstagångsköpare finns det också mycket att lära, som energieffektiviseringsbidraget (som verkar ta slut den 1 juni?), ROT-avdraget och andra stöd/program.
Jag tror att du har helt rätt i att det är klokt att prata med en expert – just den här situationen, där det handlar om att eventuellt ta bort oljepannan, öka kapaciteten för varmvatten och koppla värmen till radiatorerna, är nog en kombination av utmaningar som bäst hanteras av någon som arbetar med sådana lösningar.
Tack igen för dina detaljerade och hjälpsamma svar – jag uppskattar det verkligen!
Ok 1939. På den tiden var det lite si och så med isoleringen så det är absolut bra att se över den hur den kan förbättras med vettiga insatser. Tierp har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -15,8 °C enligt SMHIs tabell baserat på åren 1991-2021 (avseende 1-dygn). Blir det -25 °C är det möjligen i så fall någon enstaka timme på natten.
Har man ett litet hus blir också besparingen i kronor räknat mindre och många tycker då kostnaden för bergvärme blir väldigt stor men har man pengarna är det fint med bergvärme även om man väljer en något äldre modell som NIBE F1245, det är en riktig arbetshäst. När man byter till värmepump är det också bra att ha tagit reda på vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet när det är som kallast på året. Värmepumpar jobbar med låga till medium temperaturer. En oljepanna kan ju ge 80°C om det behövs för att hålla innetemperaturen på 21 grader. Prata med återförsäljarna om bland annat det.
Har man ett litet hus blir också besparingen i kronor räknat mindre och många tycker då kostnaden för bergvärme blir väldigt stor men har man pengarna är det fint med bergvärme även om man väljer en något äldre modell som NIBE F1245, det är en riktig arbetshäst. När man byter till värmepump är det också bra att ha tagit reda på vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet när det är som kallast på året. Värmepumpar jobbar med låga till medium temperaturer. En oljepanna kan ju ge 80°C om det behövs för att hålla innetemperaturen på 21 grader. Prata med återförsäljarna om bland annat det.
Redigerat:
J Josth skrev:Ok 1939. At that time the insulation was a bit so-so so it is definitely good to review it and see how it can be improved with sensible efforts. Tierp has a design winter outdoor temperature DVUT of -15.8 °C according to SMHI's table based on the years 1991-2021 (regarding 1-day). If it is -25 °C, it is possibly for a few hours at night.
If you have a small house, the savings in kronor will also be smaller and many people think that the cost of geothermal heating will be very high, but if you have the money, geothermal heating is fine, even if you choose a slightly older model like the NIBE F1245, it is a real workhorse. When switching to a heat pump, it is also good to have found out what supply temperature is needed in the heating system when it is the coldest time of the year. Heat pumps work with low to medium temperatures. An oil boiler can provide 80°C if necessary to keep the indoor temperature at 21 degrees. Talk to the dealers about this,
Du har varit otroligt hjälpsam, tack så mycket. Dina råd ger mig en mycket bättre grund att fatta beslut framöver! Jag uppskattar det verkligen.J Josth skrev:Ok 1939. På den tiden var det lite si och så med isoleringen så det är absolut bra att se över den hur den kan förbättras med vettiga insatser. Tierp har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -15,8 °C enligt SMHIs tabell baserat på åren 1991-2021 (avseende 1-dygn). Blir det -25 °C är det möjligen i så fall någon enstaka timme på natten.
Har man ett litet hus blir också besparingen i kronor räknat mindre och många tycker då kostnaden för bergvärme blir väldigt stor men har pengarna är det fint med bergvärme även om man väljer en något äldre modell som NIBE F1245, det är en riktig arbetshäst. När man byter till värmepump är det också bra att ha tagit reda på vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet när det är som kallast på året. Värmepumpar jobbar med låga till medium temperaturer. En oljepanna kan ju ge 80°C om det behövs för att hålla innetemperaturen på 21 grader. Prata med återförsäljarna om bland annat det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byte radiator vattenburen värme, utan bryta ström till elpanna eller tömma ut radiatorvatten?
Värme allmänt -
Byte av kombinerad trefas kontakt med tryckknapp
El -
Råd om byte till kalkstenskiva i badrum
Badrum -
Ytterligare en tråd om hur man byter en spotlight
Belysning -
Tips och råd om byte av badkar!
Badrum