Z Zlatje skrev:
  • Vi kör uppvärming med LVP nere i tv rummet med flödet mot öppningen sen element uppe.
  • Huset har självdrag med mekanisk frånluft via badrummen
  • Vi får lite fukt på insidan av alla fönsters nederkant där det inte finns tilluft när det är -5 eller kallare.
Hej.
Ditt bekymmer med imma på rutor trots att luftfuktigheten är låg ligger förmodligen i att fönsterrutorna blir lite för kalla så att det kondenserar mot dem (självklart, eller hur?).
Se till att värma lite på rutorna, du behöver inte fler ventilatorer för detta. Du har låg luftfuktighet redan innan.
En tystgående fläkt som stilla blåser mot fönsterrutorna eller i varje fall får lite av luften att rotera kan räcka.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Många lösningar här, men ingen nämner att öppna ett eller några fönster.
Enkel lösning!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, luften tar ju enklaste vägen så om man har ventiler som släpper igenom mer luft än vad fläktarna behöver är det inte säkert längre att det kommer in någon luft i ventilen längst bort från fläktarna. Man kan också få korsdrag, dvs. beroende på vindriktning kan en ventil börja agera frånluft. Sen är det viktigt att det är ett litet undertryck i huset för att säkerställa att fukt inte trycks ut i väggarna.
Ah okej men har man fläktar som drar ut tillräckligt med luft så kan man sätta in ventiler och leka med flödet från dom om det är ett problem. Vi har tex inget i TV rummet som är typ 35m2, så normen säger 2. Inget i kontoret heller, så oavsett vad "måste" vi in med ventiler. Sen är det inte exakt enligt Boverkets regler så gör det inte jättemycket. Vill bara få det bättre än idag.
Speciellt uppe där vi sover och har 0 tilluft. Inte konstigt att det aldrig blev svalt för fönsterna agerar frånluft men då trodde jag att det skulle komma in frisk kall luft på sommarennätterna. Alltid lär man sig något!

Jag är dock osäker på vad jag ska göra med köket. Det är renoverat och dom tog väl bort den frånluften som fanns. Funderar på denna https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-f100-t den ser ut som en vanlig ventil och jag kan ha den på lägre varvtal
 
Z Zlatje skrev:
Ah okej men har man fläktar som drar ut tillräckligt med luft så kan man sätta in ventiler och leka med flödet från dom om det är ett problem. Vi har tex inget i TV rummet som är typ 35m2, så normen säger 2. Inget i kontoret heller, så oavsett vad "måste" vi in med ventiler. Sen är det inte exakt enligt Boverkets regler så gör det inte jättemycket. Vill bara få det bättre än idag.
Speciellt uppe där vi sover och har 0 tilluft. Inte konstigt att det aldrig blev svalt för fönsterna agerar frånluft men då trodde jag att det skulle komma in frisk kall luft på sommarennätterna. Alltid lär man sig något!

Jag är dock osäker på vad jag ska göra med köket. Det är renoverat och dom tog väl bort den frånluften som fanns. Funderar på denna [länk] den ser ut som en vanlig ventil och jag kan ha den på lägre varvtal
Har haft samma situation med ett kök med obefintlig frånluft och endast en pax-fläkt i badrum. Löste problemet med att byta köksfläkten till en som hela tiden går i ett grundventilationsläge - det går att välja flera olika lägen på luftflöden enligt bifogat diagram. Den är så gott som ljudlös och har snurrat problemfritt här i snart 13 år nu.
 
  • Graf som visar relation mellan statiskt och dynamiskt tryck i ventilationskanal. Flödeshastigheter och värden anges på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pether skrev:
Har haft samma situation med ett kök med obefintlig frånluft och endast en pax-fläkt i badrum. Löste problemet med att byta köksfläkten till en som hela tiden går i ett grundventilationsläge - det går att välja flera olika lägen på luftflöden enligt bifogat diagram. Den är så gott som ljudlös och har snurrat problemfritt här i snart 13 år nu.
Hade du kunnat länka typ den du har så kan jag se möjligheterna? Är det hela fläkten då eller enbart motorn?
 
Z Zlatje skrev:
Ah okej men har man fläktar som drar ut tillräckligt med luft så kan man sätta in ventiler och leka med flödet från dom om det är ett problem. Vi har tex inget i TV rummet som är typ 35m2, så normen säger 2. Inget i kontoret heller, så oavsett vad "måste" vi in med ventiler. Sen är det inte exakt enligt Boverkets regler så gör det inte jättemycket. Vill bara få det bättre än idag.
Speciellt uppe där vi sover och har 0 tilluft. Inte konstigt att det aldrig blev svalt för fönsterna agerar frånluft men då trodde jag att det skulle komma in frisk kall luft på sommarennätterna. Alltid lär man sig något!

Jag är dock osäker på vad jag ska göra med köket. Det är renoverat och dom tog väl bort den frånluften som fanns. Funderar på denna [länk] den ser ut som en vanlig ventil och jag kan ha den på lägre varvtal
Hej
du verkar ha god koll på det där med flöden genom att räkna på det, vilket inte jag har. Som jag ser det känns det som om du försöker bygga ett system som skall fungera som om det fanns en central utsugningsfläkt men göra det med separata fläktar. Jag tänkte därför beskriva hur mitt system ser ut, som just har en central fläkt. Den fläkten är då kopplad till ventiler i alla "fuktiga" rum dvs två badrum, tvättstugan och köket. Dessa ventiler är var och en installda för ett "lagom" flöde ut ur huset. Detta gjordes med fönster öppna. Sedan har varje bostadsrum (sovrum, arbetsrum, vardagsrum) tillluftventiler som verkar inställda på det vis du berättar. Alltså nån form av beräknade värden så det totala flödet blir "lagom" antal kubikmeter i timmen. Fläkten går ju lite "hårdare" än inluften så det är ett tydligt undertryck i huset. I badrummen har ventilerna en mekanisk "öppnare" så att man kan öka flödet under en förbestämd tid efter bad/dusch, vilket du borde kunna uppnå med elektrika fläktar med timerfunktion/hastighetsreglering. I köket ger utsuget en grundventilation med ett flöde från vardagrummet in till köket. Vid matlagning så finns en vanlig spisfläkt att dra på.
Så visst borde det gå att efterhärma den lösningen med separata fläktar, om det går att reglera dem så att flödena ut blir rätt.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Hade du kunnat länka typ den du har så kan jag se möjligheterna? Är det hela fläkten då eller enbart motorn?
Franke Non-stop kallas modellen. Det är hela fläkten, och det är en underbyggd köksfläkt med inbyggd motor så passar ju inte alla kök. Det kanske finns liknande hos andra tillverkare också.

https://www.franke.com/se/sv/home-s...ar/product-detail-page.html/300.0600.423.html
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
du verkar ha god koll på det där med flöden genom att räkna på det, vilket inte jag har. Som jag ser det känns det som om du försöker bygga ett system som skall fungera som om det fanns en central utsugningsfläkt men göra det med separata fläktar. Jag tänkte därför beskriva hur mitt system ser ut, som just har en central fläkt. Den fläkten är då kopplad till ventiler i alla "fuktiga" rum dvs två badrum, tvättstugan och köket. Dessa ventiler är var och en installda för ett "lagom" flöde ut ur huset. Detta gjordes med fönster öppna. Sedan har varje bostadsrum (sovrum, arbetsrum, vardagsrum) tillluftventiler som verkar inställda på det vis du berättar. Alltså nån form av beräknade värden så det totala flödet blir "lagom" antal kubikmeter i timmen. Fläkten går ju lite "hårdare" än inluften så det är ett tydligt undertryck i huset. I badrummen har ventilerna en mekanisk "öppnare" så att man kan öka flödet under en förbestämd tid efter bad/dusch, vilket du borde kunna uppnå med elektrika fläktar med timerfunktion/hastighetsreglering. I köket ger utsuget en grundventilation med ett flöde från vardagrummet in till köket. Vid matlagning så finns en vanlig spisfläkt att dra på.
Så visst borde det gå att efterhärma den lösningen med separata fläktar, om det går att reglera dem så att flödena ut blir rätt.
Yes! Jag känner att jag har fått bra koll på allt nu hur jag ska gå tillväga :) "risken" jag ser är just att jag får för mycket frånluft med fläktarna på max men jag kommer i så fall sänka lite tills jag märker att det även drar från den som är längst bort.

Mitt dilemma är fortfarande hur jag ska göra i köket. En ny köksfläkt som har självdrag är en dyr lösning och "onödigt" krångligt. En fläkt ut genom väggen bredvid spisen på låg effekt låter lättare om fläkten är snygg dvs ser ut som en vanlig ventil som fresh verkar ha fått nu
 
Z Zlatje skrev:
Yes! Jag känner att jag har fått bra koll på allt nu hur jag ska gå tillväga :) "risken" jag ser är just att jag får för mycket frånluft med fläktarna på max men jag kommer i så fall sänka lite tills jag märker att det även drar från den som är längst bort.

Mitt dilemma är fortfarande hur jag ska göra i köket. En ny köksfläkt som har självdrag är en dyr lösning och "onödigt" krångligt. En fläkt ut genom väggen bredvid spisen på låg effekt låter lättare om fläkten är snygg dvs ser ut som en vanlig ventil som fresh verkar ha fått nu
Klipp bort lite från backspjället som oftast finns närmast spisfläkten. Brukar finnas markering hur mycket man ska klippa bort.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
orom orom skrev:
Klipp bort lite från backspjället som oftast finns närmast spisfläkten. Brukar finnas markering hur mycket man ska klippa bort.
Ska definitivt kolla upp det där! Det är då typ kallrasskyddet i fläkten som man klipper upp lite då så undertrycket kan skicka upp luft utan motorkraft?
 
BirgitS
orom orom skrev:
Klipp bort lite från backspjället som oftast finns närmast spisfläkten. Brukar finnas markering hur mycket man ska klippa bort.
Är det då inte risk för att det blir tilluft genom köksfläkten, dvs. kallras?
Det är ju för att förhindra det som kallrasskyddet/backspjället finns.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Z Zlatje skrev:
Ska definitivt kolla upp det där! Det är då typ kallrasskyddet i fläkten som man klipper upp lite då så undertrycket kan skicka upp luft utan motorkraft?
Undertryck inne gör att luft sugs in i huset.
 
Typ gammalt fläskos o annat äckelpäckel i köket...

Men spärra kallrasskyddet i halvöppet läge och testa.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Undertryck inne gör att luft sugs in i huset.
Jaja fan så är det ju.. tänkte att det var annorlunda när "skorstenen" till fläkten går ut på taket
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.