Köpte smarta termostat (Bosch Radiator Thermostat II +M) till elementen.
Dom nya verkar ha M30x15 gänga, det medföljde två adaptrar men dessa funkade inte då det verkar vara någon form av snap-on variant istället för gänga.

Försökte mig på att mäta, har inget regelrätt skjutmått men hade en skiftnyckel där mått fanns med och fick då den till 21mm i diameter. Tänkte först det skulle vara en gammal AGA ventil M20x10 men när jag räknar gängorna så är det 7st på 10mm ungefär så det verkar snarare vara x15 än x10.

Så om jag fick fram rätt borde det vara M21x15 men det verkar typ knappt ha förekommit på radiatorer så därför känns det fel?

Vill framförallt ha hjälp att hitta vad jag ska ha för adapter för att kunna koppla på smart termostaten (m30x15).

• Metallrör och kopplingar under en radiator fästa vid en vägg, med synliga gängade anslutningar och vitmålad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita plaströret tillhör gamla termostaten, skruva loss den kromade muttern och ta bort resterna av termostaten.

Det är en AGA, M20x1 gänga på termostatanslutningen.

• Gilla
olo99
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vita plaströret tillhör gamla termostaten, skruva loss den kromade muttern och ta bort resterna av termostaten.

Det är en AGA, M20x1 gänga på termostatanslutningen.
Haha jag var fullständigt livrädd för att det skulle börja spruta vatten men du hade helt rätt :D
Innanhöljet av vita plaströret hade ju en mässing kropp och spindel så trodde det var själva ventilen men det var bara alltså en förlängning mellan riktiga ventilen och termostat huvudet.

Så nu har jag fått fram "riktiga" ventilen och gängan. Det var dock en M28x1,5 gänga som gömde sig och inte AGA. Bifogar ny bild.

Närbild på en metallventil kopplad till rör, med synlig gänga och mässingsdel, mot en vit vägg och golv med damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

då borde väl en av dessa adaptrar funka? förstår inte riktigt skillnaden mellan dom dock?

https://www.hornbach.se/p/ta-adapter-50357-530-m28-m30/8696383/

https://www.hornbach.se/p/adapter-t...original-m30x1-5-ta-m28x1-5-4812140/10716863/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.