Skall anlägga en flyrbrygga på där jag tidigare haft en säsongsmonterad brygga på stenkista.
stenkistan har nu rasat och en flytande brygga lämpar sig bra för platsen.
*Bryggan skall ligga i året om.
*Bryggan kommer vara förankrad i botten med ankare ute vid bryggdäck.
*bryggan kommer bestå av ett större förankrat flytdäck och en landgång.
Jag funderar över hur landgången skall knytas med land på ett hållbart och snyggt sätt.
Problemet!
stranden är en mycket levande plats.
Min initiala idé är att gjuta ett fundament och sedan med landgångsbeslag på enklaste sätt hänga landgången i för att skapa den rörlighet som behövs för en året runt lösning i en svensk sjö.
Stranden består dock av grus i storleksordningen akvariegrus. det innebär att det spolas runt väldigt mycket och har olika nivå från år till år. vattnet sköljer bort sten under t.o.m. större stenar vilket får dem att sjunka något emellanåt.
vissa ideer jag redan har är att nyttja stenbädden som den tidigare bryggan stod på (se bild, där lilla trädet växer och bryggan skall fästa in)
då skulle jag kanske kunna göra en gjutform över och kring de stenarna, och sedan med tunnplast som vattensäkring nedåt, låta betongen leta sig ner och omfamna alla stenarna och skapa en gemensam stor plattform med betong som bindväv? så en betongplatta som mallat in sig perfekt på stenarna som redan ligger där?
vad tror ni om platsen och vilka möjligheter och begränsningar som finns?
hur gör jag ett fundament i såna här omständigheter?
alla ideer, råd och hjälp uppskattas!
mvh