Hej! Har lite frågor kring getingar. Har en j#vla massa getingar varje år som tar sig in i springor runt taket och undrar hur jag löser det? Huset byggt 1971. Uterummet med större glipa är byggt 2019. Själva husfasaden har ju knappt någon glipa uppe men tillräckligt stora hål för att getingar tar sig in, kan jag foga detta tätt?
Hålen på uterummet är större så där kan man nog få upp nät men vad/hur gör jag?
Och typ sidan på väggen där det finns glipa, ska man knyckla in nät inuti eller isolering eller något annat?
Och typ sidan på väggen där det finns glipa, ska man knyckla in nät inuti eller isolering eller något annat?
Bästa svaret
Där sitter takfotsventilationen till vinden, så det behöver finnas en luftspalt där. Om du upplever att det är ett problem kan du däremot gå upp på vinden och montera ett nytt nät från insidan. Då kan du förhindra att getingar och eventuellt även möss tar sig in.
Vad tänker du kring att spalten i princip är obefintlig mot huset på ena stället där? Den är ju nästan helt tätad med hjälp av tidigare färg, ska det sprättas isär och friläggas mer eller låtas vara?B Byggarmike skrev:
Getingar har rivir och gillar inte andra getingar. De bygger alltså inte bon där det finns getingbon tidigare. Hade ofta getingbon på vissa ställen tidigare - men efter att ha hängt utt såna där attrapper har de aldrig kommit några nya bon. Testa det!Tobepop skrev:
Hej! Har lite frågor kring getingar. Har en j#vla massa getingar varje år som tar sig in i springor runt taket och undrar hur jag löser det? Huset byggt 1971. Uterummet med större glipa är byggt 2019. Själva husfasaden har ju knappt någon glipa uppe men tillräckligt stora hål för att getingar tar sig in, kan jag foga detta tätt?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 815 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 815 inlägg
En sak att tänka på om/när du köper nät är att det måste vara metall.
Finns insektsnät i nylon och annan plast, det äter getingarna hål i! Jag fattar helt ärligt inte varför dessa säljs…
Finns insektsnät i nylon och annan plast, det äter getingarna hål i! Jag fattar helt ärligt inte varför dessa säljs…
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden