L Lilllen skrev:
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Som sagt så snickrar jag väldigt lite i trä, men desto mer i aluminium. Den vägen jag tror detta är enklast att rädda, är genom att kombinera trä med metall. Att lära sig hur man kan göra det, ser inte jag som något dåligt. Som i detta fall kan det vara snyggare att ha ådringen på den ledden det är gjort nu. Det är även möjligt att göra mycket nättare grejer. Saker som ser ut som att de inte borde hålla (som denna hylla), men gör det ändå pga inlägg av metall. Det tycker i alla fall jag kan ha sin egen typ av charm.
Okej, här har vi någon som tänkte snickra i trä men det blev fel.
Håller med om att det inte är dåligt att lära sig hur man kan kombinera trä och metall för att uppnå ett särskilt syfte. En av de bästa finsnickarna här på Byggahus — @Ola C — gör just det ibland.
Hans anhåll till en pelarborr är en intelligent kombination av — metall och organiskt material.

Men min ståndpunkt är att TS försökte bygga en skohylla och det blev inte bra, det blev så dåligt att hyllan sprack! Hade TS velat kombinera trä och metall från början för att uppnå ett särskilt syfte hade jag oavkortat gett dig rätt men så var det ju inte här…

Nu handlar det om att rädda ett haveri och för att rädda liv finns det väl ingen gräns för hur långt man är beredd att gå men här handlar det i mina ögon om att acceptera att allt ”went pear shaped” och att det finns mer trä. Och sedan börja om.
Om det nu är snickeri man vill utforska.

Jag orkar inte ens räkna alla de lösningar jag ser för att få hyllan att hålla men för mig är inte det vad snickeri handlar om och jag ser ingen charm i nödlösningar. Om det inte är en nödsituation.

Däremot ser jag en charm i att lära sig av sina misstag, börja om och hamna rätt; att åstadkomma det man tänkte sig från början och att göra verklighet av sina idéer!
//Ronnie

• Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
L LangosToThePeopleNow skrev:
När den har skor på sig skulle man troligen inte märka speciellt mycket om det satt beslag på insidan för att staga upp. Tänk att man fyller båda våningarna men skor så syns det inte speciellt tor jag
Snällt tänkt men det är väl inte det som är den egentliga lösningen här, eller…

Att maskera misstag tar ju inte bort dem.
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Däremot ser jag en charm i att lära sig av sina misstag, börja om och hamna rätt; att åstadkomma det man tänkte sig från början och att göra verklighet av sina idéer!
//Ronnie
Ja, det är väl lite olika livsfilosofi. Om jag själv hade byggt hyllan så skulle det för mig kännas som ett större misslyckande att göra om den från början. Designen skulle jag se som det huvudsakliga målet, inklusive att ådringen går åt samma håll i hela sidostycket, sedan blev resan dit längre än jag tänkte, men målet nådde jag till slut.

Ahhh jag vet inte @Pysslarn . Jag tycker en del av snickeriet handlar just om att dölja misstag. Ingen snickrar allt perfekt, ju bättre man blir på att snickra desto bättre blir man på att reparera o maskera dom där misstagen.

Visst är hyllan fundamentalt fel i sin konstruktion men med infällda stålprofiler från början hade den funkat o dessutom gett lite wow, gjord i ett stycke med bra "flow" och med lite visuell överraskningseffekt då ingen tror den ska hålla.

Vet inte trådskaparens erfarenhet o maskinarsenal men kan man fräsa in stålprofiler kan hyllan gå att fixa helt osynligt och dessutom bli stabil nog. Plattjärn på baksidan tycker jag är en hyfsad backupfix värd att testa iaf.

Bild för inspiration. Den pinnen är 15mm tjock o går i princip att hoppa på tack vare den infällda stålprofilen.

Edit. Måste tillägga att jag tycker det är fantastiskt att en förening har en så pass utrustad snickerilokal.
Hand som håller en trälist med infälld stålprofil, vilket ger extra stabilitet och möjlighet att dölja konstruktionens brister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ja, det är väl lite olika livsfilosofi. Om jag själv hade byggt hyllan så skulle det för mig kännas som ett större misslyckande att göra om den från början. Designen skulle jag se som det huvudsakliga målet, inklusive att ådringen går åt samma håll i hela sidostycket, sedan blev resan dit längre än jag tänkte, men målet nådde jag till slut.
Ja, vi är alla uppenbarligen lite olika…

Det är i mina ögon den ursprungliga idén och syftet som avgör om det är ett misslyckande eller inte.
Uppenbarligen hade inte TS tänkt att det skulle till specialinsatser av något slag för att resultatet skulle bli en fungerande skohylla. Huruvida fiberriktningen som sådan var viktig i sig tycker jag inte har framkommit men det är inte omöjligt att jag missat något som skrivits. Vore inte första gången…

När det hela gick åt pipan i och med att ställningen sprack bad TS om hjälp; detta var inte förutsett.

I mina ögon är det naturligare att börja om när något har havererat än att försöka strida mot ett tillstånd där alla insatser bara blir omvägar, merkostnader, ger fula resultat och innebär att man bara ”räddat” projektet men att det inte blev som det skulle.

För mig är det vackrare att lära av misstagen, kassera misslyckandet och börja om för att skapa det man ursprungligen avsåg.

För mig är det ett tecken på såväl ihärdighet som utveckling.
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Snällt tänkt men det är väl inte det som är den egentliga lösningen här, eller…

Att maskera misstag tar ju inte bort dem.
//Ronnie
Jag vet inte om man behöver var så rigid om man läser den ursprungliga frågan. Att du inte tycker är det finns en poäng att maska misstag och sen gå vidare är kanske inte något som hjälper med:

1 - någon som har en bra idé för att lösa? Eller kanske själva upphängningen mot väggen kommer räcka (men dumt att chansa?). Den ska vara vägghängd i betong. Funderar på om jag kan stärka upp på nåt sätt som ändå är snyggt.
Sen är gränsen för snyggt upp till frågeställaren. Därför kan nivån vara lite olika tänker jag.

I stora drag tycker inte jag att det är så hjälpsamt med kommentarer som tex: Du borde gjort rätt från början så du får göra om

Ola C Ola C skrev:
Ahhh jag vet inte @Pysslarn . Jag tycker en stor del av snickeriet handlar just om att dölja misstag. Ingen snickrar allt perfekt, ju bättre man blir på att snickra desto bättre blir man på att reparera o maskera dom där misstagen.

Visst är hyllan fundamentalt fel i sin konstruktion men med infällda stålprofiler från början hade den funkat o dessutom gett lite wow, gjord i ett stycke med bra "flow" och med lite visuell överraskningseffekt då ingen tror den ska hålla.

Vet inte trådskaparens erfarenhet o maskinarsenal men kan man fräsa in stålprofiler kan hyllan gå att fixa helt osynligt och dessutom bli stabil nog. Plattjärn på baksidan tycker jag är en hyfsad backupfix värd att testa iaf.

Bild för inspiration. Den pinnen är 15mm tjock o går i princip att hoppa på tack vare den infällda stålprofilen.

Edit. Måste tillägga att jag tycker det är fantastiskt att en förening har en så pass utrustad snickerilokal.
[bild]
Abslolut. Tror inte att det du skriver går stick i stäv med mina inlägg, mycket går att rädda och alla måste ta till olika knep då och då.
Som jag skrev ställer jag till det för mig då och då och kunskap om hur man kan lösa olika problem kan vara värdefulla.

Min infallsvinkel är väl mer att om man nu är nybörjare — varför inte fokusera på att lära sig och använda grundläggande materialkunskap för att inte hamna i situationer som denna istället för att ägna tid och kraft på att lära sig att korrigera onödiga problem.

Om syftet nu var att göra konsoler med oavbruten fiberriktning behöver man ju ta hänsyn till de problem som automatiskt uppstår och skapa lösningar med de förstärkningar som krävs, oavsett om man använder förstärkningar av metall eller annat.
Och i mina ögon pratar vi fortfarande om snickeri då.

Men i det fall vi talar om verkar frakturen vara något av en överraskning och nu önskas förslag på lagningar av något som inte skulle behövas lagas om det gjorts rätt från början.

Med all respekt för TS, det är en person som verkar ha formkänsla och en vilja att lära vilket är guld värt — min inställning är bara ”släng den där gamla skiten och börja om, det blir bättre och mer utvecklande”.
//Ronnie

L LangosToThePeopleNow skrev:
I stora drag tycker inte jag att det är så hjälpsamt med kommentarer som tex: Du borde gjort rätt från början så du får göra om
Som jag ser det är möjligheten att få försöka igen en oerhörd förmån som inte kan överskattas!

Har jag verkligen formulerat mig så som du skriver?

//Ronnie

Sätt en skiva bakom hela. Det är nog enda lösningen om du inte vill ha en massa metall. Om väggen är vit så måla skivan vit, så kommer den smälta in.

Hursvårtkandetva Hursvårtkandetva skrev:
Hej allihopa. Jag vill tacka för att ni kommer med massa bra tips. Jag behöver sätta mig in i de olika delarna ni nämner, vissa begrepp och sånt som jag inte har koll på. Ska googla lite och sen återkomma med följdfrågor som jag säkert kommer ha.

Men ja, vi har fräsar i snickarrummet. Och ja, jag borde tänkt på fiberriktningarna från början. Och nej, jag ska inte börja från början;) Inte utan ett gediget försök att rädda upp detta. Jag testade att göra en hylla i ek förut men det var förjäkla svårt att jobba med tyckte jag, så bestämde mig för furu i detta projekt. Men nästa gång ska det bli ett hårdare material.

Tack så länge för att ni hjälper mig!
Får jag säga att du verkligen har valt både vacker form och vackert material! Modigt att dela på detta forum som kan ge hårda ”sanningar” ibland…

För min del när jag hemmasnickrar (det går ofta fort och är ibland inte så genomtänkt som jag trodde) har jag ett mål med att projektet faktiskt ska generera något, också inom en viss tidsram. Därför börjar jag sällan om, istället anpassar jag, förstärker, och lär mig på vägen. Det handlar sällan om att det ska hålla kommersiell standard utan att vara nöjd med en prestation och att det fyller sitt syfte. Min fru är ibland en hård domare om det jag byggt inte är praktiskt eller hållbart nog. 😀 men det har också gjort att jag fått bygga på och bygga om efter hand. Bl a har det blivit en inomhuskaninbur på 2 plan av spillvirke och en armgång i taket och ett fotbollsmål. Många missar på vägen blev det, men mycket glädje i att använda grejerna nu och de är nog lite överdimensionerade. 😀

Med det sagt hade jag vid det här laget förmodligen förälskat mig i både processen och det faktiska resultatet och konstruktionen att jag till varje pris hade velat rädda den.

Om det går att bryta upp limmet utan att förstöra den hade jag direkt satt plugg och limmat ihop igen. Annars kanske jag hade provat att borra igenom hela med långt borr och sätta rundstav i vertikal riktning med rundstavens fibrer i samma riktning som skoställets. Hade borrat underifrån och nog inte gått igenom hela, så synd det inte ens.

När den sedan ska upp på väggen hade jag nog gått på tanken att ”hänga” upp den likt många billigare klädhängare med krokar på. Dessa trillar aldrig ner trots många kg belastning hemma hos oss. Det viktigaste blir att den sitter dikt an mot väggen utan glapp. Att integrera metall eller inte vid upphängning ser jag som en icke-fråga. Den ska upp på väggen. Det går inte att hänga upp den utan att skruva in ngt i väggen, så där används ändå metall. Gör det som blir lättast, billigast och mest hållbart tycker jag.

Hade resultatet sedan hållit i några månader hade jag nog blivit frestad att göra en hatthylla med samma konstruktion, fast något mer stabil utan att det påverkar designen. Hade nog till och med sett det som en utmaning att försöka göra om processen fast bättre.

Lycka till! Du har ett öga för form och estetik!
/Sebastian

Larsa Larsa skrev:
Kanske två snitt
Eller tre och få in 9mm. Hade konstruktionen gjorts med fiperriktningen ”rätt” och slitsat förband i hörnen hade det blivit ungefär samma limyta och styrka. Kanske ska skippa plyfa och limma in massivträ. Då borde det det räcka. Nyckelhålsbeslag är en god idé. Då behöver du inte försvaga din genomgående tapp mer än absolut nödvändigt.

Messersmittar som kan allt kommer säga att det inte går. Vi som jobbar med att realisera arkitekters (akademikers) idéer måste ofta hitta lösningar som strider mot konsensus. Det är kul. Allt skulle vara tråkigare om det bara fanns ”rätt” sätt.

Din hylla kommer inte hålla att stå på. Det skulle ingen annan konstruktion göra heller. Om inte annat så brister fästpunkterna. Hatthyllan antyder att huset är från sent 1940-tal. Kanske slaggväggar då som är en mardröm att skruva i. Kemankare??

Mvh Findus

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Eller tre och få in 9mm. Hade konstruktionen gjorts med fiperriktningen ”rätt” och slitsat förband i hörnen hade det blivit ungefär samma limyta och styrka. Kanske ska skippa plyfa och limma in massivträ. Då borde det det räcka. Nyckelhålsbeslag är en god idé. Då behöver du inte försvaga din genomgående tapp mer än absolut nödvändigt.

Messersmittar som kan allt kommer säga att det inte går. Vi som jobbar med att realisera arkitekters (akademikers) idéer måste ofta hitta lösningar som strider mot konsensus. Det är kul. Allt skulle vara tråkigare om det bara fanns ”rätt” sätt.

Din hylla kommer inte hålla att stå på. Det skulle ingen annan konstruktion göra heller. Om inte annat så brister fästpunkterna. Hatthyllan antyder att huset är från sent 1940-tal. Kanske slaggväggar då som är en mardröm att skruva i. Kemankare??

Mvh Findus
Det heter egentligen ”besserwisser” och det är ett uttryck som kommer från tyskan som började användas i sverige… 😝😝😝😝😝

Vet inte om det är mig du tänker på men jag är väl i stort sett den enda som tyckt att TS bör börja om med sin skohylla; inte som ett straff utan för att det är i mina ögon vettigt.

Det är min åsikt.

Förstår att det är ett elände när arkitekter (akademiker — dessa jävla akademiker) hittar på saker som inte funkar. Och förstår också tillfredsställelsen i att se till att det blir rätt direkt från starten, när det är dags att börja producera.

Slaggväggar inser jag är ett elände i alla avseenden och har lyckligtvis sluppit hantera själv men TS skrev i sitt första inlägg att det handlade om en betongvägg, så just det är inget problem vi behöver lösa.

Vi behöver inte ens lösa TS huvudsakliga problem, som det säkert finns massor av lösningar på men det känns ju naturligt att försöka hjälpa till när man tycker att man kan det.
//Ronnie

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Hursvårtkandetva
Hej allihopa,

Stort tack för riktigt bra tips och engagemang! Ovärdeligt för mig i detta projekt. Min ambition från början har varit att det ska se ut lite som att hela hyllan är "stöpt i ett stycke", samt se clean och lite nätt ut. Därför lockades jag av att ha alla fiberriktningar åt samma håll. Men jag underskattade helt klart hållfastheten i träet (hade det öht varit tillräckligt hållbart i t.ex. ask eller ek med min konstruktion tror ni? Vore intressant att lära sig).

Har läst igenom alla tips ett par vändor, och googlat lite på det jag inte förstått.

Blev taggad på att lära mig använda fräsen som vi har i snickarrummet. Så även om det verkade bra och lättare med någon av de andra tipsen så bestämde jag mig för denna plan:

1. Leta rätt på min överblivna bit ek som jag har från ett tidigare projekt med en hylla och en pall jag byggt.
2. Lära mig överhandsfräsen, träna lite på spillträ.
3. Fräsa in typ 15-20mm baktill, likt en av er la upp en bild på (tack för inspo)
4. Såga till så bra passform som möjligt med ekbiten
5. Limma dit ekbitarna med vanligt trälim
6. Fräsa igen fast i ditlimmade eken för att göra plats för ett hängbleck (vilket blir planen för upphängning i våra stenhårda betongväggar, tack för tipset)
7. Slipa slipa slipa och sen köra några lager hårdvaxolja (verkar få finna mig i att färgen inte blir som hatthyllan, det är lugnt)

Jag har youtubat överhandsfräs imorse och måste säga, vilket jäkla verktyg! Revolutionerande. Även för att göra rundade kanter vilket jag lekte runt lite med på spillvirke när jag tränade. På skohyllan jag håller på med har jag kört old school hyvel, rasp och slippapper. Nästa gång blir det mer fräs.

Jag har nu kommit till och med steg 3 på min plan ovan. Lägger upp ett par bilder. Tar tacksamt emot eventuella råd eller feedback på mina steg ovan! Och stort TACK för bra tips hittills :) Första bilden är mitt övervägande att fälla in hyllan i "konsoler" i ek, men jag skippade det pga designskäl.

Trevlig kväll!

• Trähylla med runda stavar, placerad på ett arbetsbord i en verkstadsmiljö, visar steg i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion för en hylla på ett arbetsbord, bredvid en överhandsfräs med trälåsning, i en snickarverkstad.
    Skapa konto
  • Trähylla under konstruktion på en arbetsbänk, omgivet av verktyg och träspån.
    Skapa konto
  • Öppen trästruktur påbörjad för skohylla, med frästa spår längs en sida, omgiven av verktyg och arbetsbänk i snickarverkstad.
    Skapa konto
  • Trähylla under arbete, tvingad på arbetsbänk, visar fräst spår för ekkonsoler. Verktyg och sågspån synliga runtom.
    Skapa konto
  • Trähylla under konstruktion i ett snickeriverkstad, visar frästa kanter och rundade hörn. Bakgrunden har verktyg och utrustning.
    Skapa konto
  • Trähylla under konstruktion i snickarverkstad, placerad på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
T
Bra jobbat! Jag hoppas det kommer hålla.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Snyggt jobbat och mycket fin design!

Du utvecklas snabbt! 👍
//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.