Hej! Har kämpat länge med en skohylla jag gett mig på till vår lägenhet. Jag är en glad nybörjare. I föreningen har vi ett klockrent snickarrum till förfogande. Har varit en kul process.
Direkt till min fundering. Furuträet är tunt, och jag har insett att belastningen riskerar att få delen mot väggen att spricka. Det är ju som upplagt för det med tanke på fibrernas riktning. Jag provtryckte lite precis och den sprack… så det är frågeställning 1 - någon som har en bra idé för att lösa? Eller kanske själva upphängningen mot väggen kommer räcka (men dumt att chansa?). Den ska vara vägghängd i betong. Funderar på om jag kan stärka upp på nåt sätt som ändå är snyggt.
Sen frågeställning 2. Hur hade ni bäst och snyggast satt upp den på väggen? Jag har funderat på att både borra på tre-fyra ställen i ”mellanvåningarna” och sen plugga igen borrhålen, men blir ganska långa skruvar. eller att ”hänga upp den” med någon anordning som gör att den hålls riktigt tight mot väggen. Har inte spikat nåt här - skjutit det roliga problemet framför mig
Frågeställning 3. Hur hade ni behandlat den? Kommer ju va en del skitiga dojjor på den. Vore snyggt om man kunde få den i ungefär samma nyans som träet på hatthyllan (se bild).
Börjar med en bild på sprickan som blev nyss.
Men lägger in lite bilder från processen också!
Mycket tacksam för något klokt svar, trevlig kväll!!
Direkt till min fundering. Furuträet är tunt, och jag har insett att belastningen riskerar att få delen mot väggen att spricka. Det är ju som upplagt för det med tanke på fibrernas riktning. Jag provtryckte lite precis och den sprack… så det är frågeställning 1 - någon som har en bra idé för att lösa? Eller kanske själva upphängningen mot väggen kommer räcka (men dumt att chansa?). Den ska vara vägghängd i betong. Funderar på om jag kan stärka upp på nåt sätt som ändå är snyggt.
Sen frågeställning 2. Hur hade ni bäst och snyggast satt upp den på väggen? Jag har funderat på att både borra på tre-fyra ställen i ”mellanvåningarna” och sen plugga igen borrhålen, men blir ganska långa skruvar. eller att ”hänga upp den” med någon anordning som gör att den hålls riktigt tight mot väggen. Har inte spikat nåt här - skjutit det roliga problemet framför mig
Frågeställning 3. Hur hade ni behandlat den? Kommer ju va en del skitiga dojjor på den. Vore snyggt om man kunde få den i ungefär samma nyans som träet på hatthyllan (se bild).
Börjar med en bild på sprickan som blev nyss.
Men lägger in lite bilder från processen också!
Mycket tacksam för något klokt svar, trevlig kväll!!
Vi har en snarlik skohylla i ek i två nivåer och där har man fogat ihop bakstycket med de horisontella delarna med tapp och slits, dvs änden på de horisontella delarna är nerkapade till en tredjedels tjocklek och sen finns ett "spår" i den vertikala delen och sen är det ihoplimmat.
Det gör att den stående delen har fiberriktningen åt rätt håll och blir stark.
I ditt fall kanske du kan fräsa ett spår (det ser ut som om du har en fräs) i sidostycket och limma i en motsvarande bit av furu på utsidan?
När det gäller uppfästning så är den skruvad genom stående delen som du tänkte göra, det är rätt långa skruvar men inga problem alls med hållbarhet.
När det gäller behandling så är väl linolja ett väl fungerande sätt men det kommer inte bli samma utseende som din hatthylla förrän efter några år... Det är svårt att behandla trä så det ser gammalt ut
Det gör att den stående delen har fiberriktningen åt rätt håll och blir stark.
I ditt fall kanske du kan fräsa ett spår (det ser ut som om du har en fräs) i sidostycket och limma i en motsvarande bit av furu på utsidan?
När det gäller uppfästning så är den skruvad genom stående delen som du tänkte göra, det är rätt långa skruvar men inga problem alls med hållbarhet.
När det gäller behandling så är väl linolja ett väl fungerande sätt men det kommer inte bli samma utseende som din hatthylla förrän efter några år... Det är svårt att behandla trä så det ser gammalt ut
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har svårt att se hur du ska få till det där så det håller. Möjligen att du kan fräsa ur bakkanten från väggsidan så att det bara är ett typ fanertunt skal kvar och sen limma i en bit med fibrerna på rätt håll. Gör du ytterskalet tunt nog klarar limmet att hålla emot när trät försöker röra sig. Jag är dock tveksam till om det skulle hålla för bearbetningen.Hursvårtkandetva skrev:
Direkt till min fundering. Furuträet är tunt, och jag har insett att belastningen riskerar att få delen mot väggen att spricka. Det är ju som upplagt för det med tanke på fibrernas riktning. Jag provtryckte lite precis och den sprack… så det är frågeställning 1 - någon som har en bra idé för att lösa? Eller kanske själva upphängningen mot väggen kommer räcka (men dumt att chansa?). Den ska vara vägghängd i betong. Funderar på om jag kan stärka upp på nåt sätt som ändå är snyggt.
Den bättre metoden vore att blada eller fingerskarva ihop formen du är ute efter (ett E typ) och sedan arbeta ut den sidoform du vill ha ur det råämnet. Lite surt att göra det på det här stadiet dock.
Väldigt snyggt gjord! Men den kommer aldrig att hålla med den fiberriktningen på den vertikala delen. Jag hade nog tipsat dig att börja om från början. Om du gör den vertikala delen som en egen träbit med fiberna vertikala istället och sen fäller in de horisontella delarna i den så kaaaanske det håller för lite skor. Om ingen sätter upp en fot på den. Betänk att svenskt barrträd med en centimeter mellan årsringarna är bara snäppet över balsaträ i hållbarhet. En kommersiell hylla i den designen hade varit i typ ek eller bok. Sen bygger jag själv också bara i svenskt skitträ så då får man kompensera med kraftigare design.
En möjlig räddning på nuvarande vore att borra i en sargsprint högst upp och sedan spänna ihop hela bakkanten med en tunn gängstång (typ M4) med försänkt mutter på undersidan. Problemet blir bara att borra hålet för gängstången hela vägen och träffa sargsprintens hål. Ev att man gör ett spår i baksidan större delen av vägen och bara har hål i ändarna där muttern och sargsprintens korshål ska vara.
Rörande ytbehandling skulle du nog kunna komma ganska nära med tunn schellacklösning (för att undvika att betset suger ojämnt), betsa till rätt färg och sedan golvlack för skydd mot smutsiga skor.
Rörande ytbehandling skulle du nog kunna komma ganska nära med tunn schellacklösning (för att undvika att betset suger ojämnt), betsa till rätt färg och sedan golvlack för skydd mot smutsiga skor.
En genomgående gängstång kommer att kräva en annan, inte så dold, infästning och jag har svårt att se att man ska kunna borra rakt hela den vägen - där är det nog ett spår som krävs - så jag är nog ändå inne på att man ska kunna fräsa ur i materialet på sidan och sen limma i en bit med "rätt" fiberriktning.
Då får man en förstärkning som håller ihop sidostyckena.
Om man gör den biten lite grövre så den sticker ut så kan det bli en "designfeature" - särskilt om den görs i annat trä/mörkare betsad.
Då får man en förstärkning som håller ihop sidostyckena.
Om man gör den biten lite grövre så den sticker ut så kan det bli en "designfeature" - särskilt om den görs i annat trä/mörkare betsad.
Snygg hylla!
Nu snickrar jag väldigt lite i trä, och limmar heller inte så värst mycket.
Min tanke är dock att fräsa in ett fyrkantsstål i bakkant i båda konsolerna. Limma fast dem med något kraftigt lim, kanske epoxy?
Låta dem sticka upp ovanför hyllan och under, med borrhål för fastsättning. Använder man tillräckligt grovt fyrkantsstål så behövs nog inga fler skruvar än dessa fyra. Ju nättare dimension man vill använda, ju fler skruvar behövs utefter hela hyllans höjd.
Nu snickrar jag väldigt lite i trä, och limmar heller inte så värst mycket.
Min tanke är dock att fräsa in ett fyrkantsstål i bakkant i båda konsolerna. Limma fast dem med något kraftigt lim, kanske epoxy?
Låta dem sticka upp ovanför hyllan och under, med borrhål för fastsättning. Använder man tillräckligt grovt fyrkantsstål så behövs nog inga fler skruvar än dessa fyra. Ju nättare dimension man vill använda, ju fler skruvar behövs utefter hela hyllans höjd.
Hej allihopa. Jag vill tacka för att ni kommer med massa bra tips. Jag behöver sätta mig in i de olika delarna ni nämner, vissa begrepp och sånt som jag inte har koll på. Ska googla lite och sen återkomma med följdfrågor som jag säkert kommer ha.
Men ja, vi har fräsar i snickarrummet. Och ja, jag borde tänkt på fiberriktningarna från början. Och nej, jag ska inte börja från början
Inte utan ett gediget försök att rädda upp detta. Jag testade att göra en hylla i ek förut men det var förjäkla svårt att jobba med tyckte jag, så bestämde mig för furu i detta projekt. Men nästa gång ska det bli ett hårdare material.
Tack så länge för att ni hjälper mig!
Men ja, vi har fräsar i snickarrummet. Och ja, jag borde tänkt på fiberriktningarna från början. Och nej, jag ska inte börja från början
Tack så länge för att ni hjälper mig!
Vad tror ni om en t profil i bakkant som man fräser ett spår för?
https://www.bauhaus.se/t-profil-stal-25x25x3-5mm-2m
Hur har du tänkt att fästa den i väggen för det kanske spelar roll för hur du kan lösa problemet
https://www.bauhaus.se/t-profil-stal-25x25x3-5mm-2m
Hur har du tänkt att fästa den i väggen för det kanske spelar roll för hur du kan lösa problemet
För att få den att hålla måste du göra om den, fibrerna måste gå i längdriktningen för att den ska hålla.
För att sätta upp den kanske det funkar bra med typ sånna här om de får plats att fällas in på baksidan:
https://www.bauhaus.se/upphangnings...60785&indexName=nordic_production_sv_products
För att sätta upp den kanske det funkar bra med typ sånna här om de får plats att fällas in på baksidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bauhaus.se/upphangnings...60785&indexName=nordic_production_sv_products
Såhärsvårtkandetva!Hursvårtkandetva skrev:
Ledsen, ser ingen möjlighet att linda in det här:
Du har en riktigt snygg form på din skohylla, bra jobbat MEN du har kört i diket när det gäller konstruktionen. Hade du lagt upp skisser och planer här på hur du tänkte gå tillväga så hade väldigt många skrikit ”Så kan du inte göra, det kommer inte att funka!”. För det finns inbyggda fel och du vet redan vad det handlar om så det kan vi strunta i.
Snabbt hopp framåt!
Du bör definitivt börja från början!
Man ska inte kasta bra pengar efter dåliga säger amerikanerna och menar att man ska begränsa sina förluster vid felsatsningar.
En kock som gjort en skitdålig sås förstör bara ytterligare råvaror om han eller hon envisas med att försöka rädda den. Bara att hälla ut, börja om och försöka dra lärdom av misstaget.
”Ett gediget försök att rädda upp detta” kommer inte att ge dig särskilt mycket användbar erfarenhet eller kunskap bland annat av den enkla anledningen att här ska man inte hamna!
Det du lär dig om du försöker rädda hyllan har ganska lite med snickrande att göra — det är inte värdelös kunskap och somligt kan bli användbart i andra situationer. Som inte är lika hopplösa som denna…
Det är lätt att det blir tokigt och jag gör massor av misstag hela tiden känns det som men det är så fundamentalt fel här så lägg inte mer tid och material på att försöka rädda upp det.
Allt kan spjälkas, lagas och förstärkas men förr eller senare handlar det inte om snickeri längre och man utvecklas väldigt lite om det är snickeri man vill ägna sig åt.
Du har känsla för form verkar det som, saknar erfarenhet men du har faktiskt redan lärt dig någonting grundläggande när det gäller snickeri.
Dra nytta av det, börja om och gör något som blir bra från början istället för något som blev dåligt men kunde räddas så att det ändå kan användas…
Lycka till!
//Ronnie
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Som sagt så snickrar jag väldigt lite i trä, men desto mer i aluminium. Den vägen jag tror detta är enklast att rädda, är genom att kombinera trä med metall. Att lära sig hur man kan göra det, ser inte jag som något dåligt. Som i detta fall kan det vara snyggare att ha ådringen på den ledden det är gjort nu. Det är även möjligt att göra mycket nättare grejer. Saker som ser ut som att de inte borde hålla (som denna hylla), men gör det ändå pga inlägg av metall. Det tycker i alla fall jag kan ha sin egen typ av charm.P Pysslarn skrev:Såhärsvårtkandetva!
Ledsen, ser ingen möjlighet att linda in det här:
Du har en riktigt snygg form på din skohylla, bra jobbat MEN du har kört i diket när det gäller konstruktionen. Hade du lagt upp skisser och planer här på hur du tänkte gå tillväga så hade väldigt många skrikit ”Så kan du inte göra, det kommer inte att funka!”. För det finns inbyggda fel och du vet redan vad det handlar om så det kan vi strunta i.
Snabbt hopp framåt!
Du bör definitivt börja från början!
Man ska inte kasta bra pengar efter dåliga säger amerikanerna och menar att man ska begränsa sina förluster vid felsatsningar.
En kock som gjort en skitdålig sås förstör bara ytterligare råvaror om han eller hon envisas med att försöka rädda den. Bara att hälla ut, börja om och försöka dra lärdom av misstaget.
”Ett gediget försök att rädda upp detta” kommer inte att ge dig särskilt mycket användbar erfarenhet eller kunskap bland annat av den enkla anledningen att här ska man inte hamna!
Det du lär dig om du försöker rädda hyllan har ganska lite med snickrande att göra — det är inte värdelös kunskap och somligt kan bli användbart i andra situationer. Som inte är lika hopplösa som denna…
Det är lätt att det blir tokigt och jag gör massor av misstag hela tiden känns det som men det är så fundamentalt fel här så lägg inte mer tid och material på att försöka rädda upp det.
Allt kan spjälkas, lagas och förstärkas men förr eller senare handlar det inte om snickeri längre och man utvecklas väldigt lite om det är snickeri man vill ägna sig åt.
Du har känsla för form verkar det som, saknar erfarenhet men du har faktiskt redan lärt dig någonting grundläggande när det gäller snickeri.
Dra nytta av det, börja om och gör något som blir bra från början istället för något som blev dåligt men kunde räddas så att det ändå kan användas…
Lycka till!
//Ronnie
Minst jobb är att fästa plattttjärn på baksidan med epoxy. Gör man dem liknande upphängningen på hatthyllan har det också löst upphängningen dvs skruvhål ovan och under
Två långa skruvar genom stålet in i varje konsollldel (där hyllplanen fäster) där hålet medvetet görs stort utom absolut sista biten för att rymma epoxy. Sista biten är för att skruven ska fästa I något innan epoxyn härdar.
Det kostar ett plattjärn på en meter, 12 skruvar, liite epoxy och tid. Om det sedan spricker så är det bara att göra om.
Att fräsa och såga är betydligt svårare.
Två långa skruvar genom stålet in i varje konsollldel (där hyllplanen fäster) där hålet medvetet görs stort utom absolut sista biten för att rymma epoxy. Sista biten är för att skruven ska fästa I något innan epoxyn härdar.
Det kostar ett plattjärn på en meter, 12 skruvar, liite epoxy och tid. Om det sedan spricker så är det bara att göra om.
Att fräsa och såga är betydligt svårare.
När den har skor på sig skulle man troligen inte märka speciellt mycket om det satt beslag på insidan för att staga upp. Tänk att man fyller båda våningarna men skor så syns det inte speciellt tor jag
Alt bara staga upp genom att limma samma material med fibrerna åt andra hållet i bakkant på insidan. Så att det innersta materialet mot väggen blir tjockare. Sen bara borra 3 nya hål för stängerna närmast väggen.
Oavsett tror jag det blir helt ok och du kommer aldrig göra om samma misstag 😉
Alt bara staga upp genom att limma samma material med fibrerna åt andra hållet i bakkant på insidan. Så att det innersta materialet mot väggen blir tjockare. Sen bara borra 3 nya hål för stängerna närmast väggen.
Oavsett tror jag det blir helt ok och du kommer aldrig göra om samma misstag 😉
Redigerat:





