Hej! Har kämpat länge med en skohylla jag gett mig på till vår lägenhet. Jag är en glad nybörjare. I föreningen har vi ett klockrent snickarrum till förfogande. Har varit en kul process.
Direkt till min fundering. Furuträet är tunt, och jag har insett att belastningen riskerar att få delen mot väggen att spricka. Det är ju som upplagt för det med tanke på fibrernas riktning. Jag provtryckte lite precis och den sprack… så det är frågeställning 1 - någon som har en bra idé för att lösa? Eller kanske själva upphängningen mot väggen kommer räcka (men dumt att chansa?). Den ska vara vägghängd i betong. Funderar på om jag kan stärka upp på nåt sätt som ändå är snyggt.
Sen frågeställning 2. Hur hade ni bäst och snyggast satt upp den på väggen? Jag har funderat på att både borra på tre-fyra ställen i ”mellanvåningarna” och sen plugga igen borrhålen, men blir ganska långa skruvar. eller att ”hänga upp den” med någon anordning som gör att den hålls riktigt tight mot väggen. Har inte spikat nåt här - skjutit det roliga problemet framför mig
Frågeställning 3. Hur hade ni behandlat den? Kommer ju va en del skitiga dojjor på den. Vore snyggt om man kunde få den i ungefär samma nyans som träet på hatthyllan (se bild).
Börjar med en bild på sprickan som blev nyss.
Men lägger in lite bilder från processen också!
Mycket tacksam för något klokt svar, trevlig kväll!!
Direkt till min fundering. Furuträet är tunt, och jag har insett att belastningen riskerar att få delen mot väggen att spricka. Det är ju som upplagt för det med tanke på fibrernas riktning. Jag provtryckte lite precis och den sprack… så det är frågeställning 1 - någon som har en bra idé för att lösa? Eller kanske själva upphängningen mot väggen kommer räcka (men dumt att chansa?). Den ska vara vägghängd i betong. Funderar på om jag kan stärka upp på nåt sätt som ändå är snyggt.