8 293 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Råd kring långsam hustillverkare?
Hoppas vi inte hamnar där!GoC skrev:
Kan uppmuntra dig med att en kollega till mig nu är inne på sin 4:e arkitekt på två år för att förverkliga sitt eget pensionärsboende
Men nu äntligen har hon fått en arkitekt som förstå vad hon vill ha och ritat ett hus som uppfyller hennes krav. Så nu närmar det sig byggnation efter ganska många turer och några hundra tusen spenderade på arkitekter som inte kunnat leverera det önskade
Vi får jaga dom med telefon och mejl för att få några svar, mycket märkligt att behandla kunder så. Vi har (tack och lov) inte skrivit något entreprenadkontrakt, så där klarar vi oss. Låter jobbigt att vänta så länge på sitt hus! Hoppas det gick bra med bygget.J JR_83 skrev:Vi byggde med en hustillverkare och gjorde mycket ändringar i planlösning och utseende på huset. Upplevde att det var långa ledtider hos deras arkitekt. Det har var förvisso 2021 när det byggdes väldigt mycket, tycker det generellt borde vara bättre idag. Vi hade dock en väldigt engagerad säljare som hjälpte till med alla övriga underlag snabbt. Sedan var det ca 8 mån kö för att de skulle börja bygga väggblock i fabriken, tråkig väntan men 2021 var alla orderböcker fyllda. Om ni inte har någon kontakt på företaget som ni upplever svarar snabbt och prioriterar er skulle jag börja fundera på att byta. Har ni skrivit kontrakt även på själva bygget/entreprenaden? Står det något i kontrakten om beräknat datum för färdigställande? Har för mig vi hade 50-60 veckor efter avrop vilket är en lång tid.
Exakt, det låter som en bra plan. Borde vi insett och gjort tidigare!E EB2 skrev:Föreslår att ni säger upp avtalet i samförstånd, och tackar för ritningarna (som ni betalat för). En annan byggfirma kan fixa detaljerna du nämner och ta fram en budget. Om de vägrar avbryta (vilket jag inte tror att de kommer att göra) börjar du ställa krav på leverans inom viss tid, vilket du givetvis dokumenterar.
haha, Det låter ju som en "dans på rosor" jämfört med vårt projekt. Hoppas att gick bra med bygget också.Cheesen skrev:
Vårt hus är arkitektritat och just bygglovshandlingarna gjordes klara på första planeringsmötet, det var bara att lämna in dom med kompletterade handling från takstolsfabriken... Sedan var det fyra eller fem mötet på ett par veckor för att göra ritningen klar i samråd med elektriker, vvs och liknande. Men det är klart vi visste ju hur vi ville ha våran planlösning innan vi gick till arkitekten och huset är ju inte speciellt märkvärdigt även om det har 40tals stil med modern touch. Snickeridetaljerna behövs ju inte på någon ritning, det fixar ju snickaren om du bara har rätt snickare. Dialogen med snickare, målare och plattsättare är mycket viktigare.
Arkitekten som vi satt med i möte ändrade ritningen under mötenas gång så det var då absolut ingenting som var varken krångligt eller svårt. Sedan gjorde han belastning uträkning och liknande efter mötena.
Tack ni som svarat. Vi borde ha insett för länge sen att vi skulle ha avbryt. Men det bästa man kan göra är att lära sig och göra det bästa av det. Nu har vi i alla fall fina ritningar att fråga runt bland andra tillverkare.
Hoppas på att skriva en riktig "fin fin" referens i detta forum om denna tillverkare, så fort vi har kommit överens om själva avbrytet och gått vidare med någon annan.
Hoppas på att skriva en riktig "fin fin" referens i detta forum om denna tillverkare, så fort vi har kommit överens om själva avbrytet och gått vidare med någon annan.
Vi har hittat en riktigt bra KontrollAnsvarig som har gett råd i att reda upp våra husdrömmar. Han gav rådet att byta (som alla andra här). Så honom ska vi definitivt råda med i fortsättningen.B Blåsalvia19 skrev:Ja med tanke på tiden det sen kan ta att få ett bygglov så låter det överdrivet länge. Man måste sätta datum för när saker ska vara klara. Ska de bygga huset sen? När jag byggde hade vi nån skrivning om att byggföretaget skulle bli skyldiga oss en slant för varje vecka det var försenat. De vet att ni är nybörjare. Hm kan man ta in nån som hjälper en. Vi fick hjälp av de som tillverkade huset att lägga upp planen de tog in snickare mm. Höll tiden perfekt. Fritidshus.
Det gick bra till slut, huset blev klartF frozenbeef skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att bygga ett hus men ett företag vars säljare inte hinner med att sälja...då kan man ju fundera hur kundservicen vid problem under projektet eller efter färdigt projekt kommer att fungera..
Jag hade dragit mig ur om det inte är något väldigt unikt just de här erbjuder.
Jag hade dragit mig ur om det inte är något väldigt unikt just de här erbjuder.
Klicka här för att svara