Hej !

Behöver råd kring hur man ska tänka kring val av kamin. Vi funderar på tre olika modeller

Nordpeis Monaco (murspis) (8 kw, 80% verkningsgrad)
Contura i51t (täljsten) (8 kw, 80% verkningsgrad)
Contura 620t (täljsten) (6 kw, 86% verkningsgrad)

Prisskillnadnen är ganska stor mellan billigast (ca 41.000 kr) och dyrast (ca 80.000 kr).
Vi vill ha en kamin som kan ge ersättningsvärme för att minska elförbrukningen av frånluftsvärmepump under de kallaste vinterdagarna.

Frågorna jag ställer mig är:

Får jag tillräckligt mycket mer eftervärme för de dyraste pjäserna (i51t och Monaco) för att motivera sitt betydligt högre pris eller är det tillräckligt med 620t för att klara uppvärmningen i vårt hus ? (Byggt 2004, 1.5 plans trävilla på 145 kvm). Jag hade tänkt fylla på med extra värmemagasin oavsett vilket modell jag väljer.

Verkningsgraden på 620T är höga 86% så det känns ju som den är väldigt effektiv men väger ju 150 kg mindre än de övriga. Men jag vet inte om man ska stirra sig blind vare sig på verkningsgrad eller kw. Eller bara utgå från den som är tyngst ?

Oavsett val tänkte jag ta tilluft via kanal i krypgrunden och jag förstår att förstärkning av träbjälklaget blir aktuellt med i51t och Monaco.

Planritningen längst ned visar var jag tänkte placera pjäsen (på den högra väggen som är rödmarkerad) i vardagsrummet.

Tacksam för råd och synpunkter av kanske någon som har erfarenhet av någon av dessa ?

Modernt hörnspis med öppen eld och vit skorsten monterad på en grå basplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern braskamin klädd i sten i ett ljusgrått rum med barn som leker i bakgrunden.
Skapa konto

Modern kamin med eld installerad i ett hörn framför en svart tegelvägg, med vedstack och gröna växter.
Skapa konto

Den kamin det blir ska placeras i högra vardagsrummet som är markerat nedan:
Ritning av en lägenhetsplan med dimensionerade rum och möbleringsskisser.
Skapa konto

john68 john68 skrev:
En vattenmantlad lagrar mycket mer än en i täljsten men är kanske inte lika snygg.

[länk]
Skorsten? Tänk på att den måste vara anpassad för konstan eldning.
Jag har två fastigheter en med en kamin utan lagring, snabb tempoökning och snabb avkylning. Den andra är en spisinsats med en rejälmurstock, den tar tid att värma upp och kyla ner. Två eldningar på kvällen och murstocken är fortfarande varm på morgonen. Mycket skönare då det inte blir övervarmt och murstocken sprider det ut i hela huset.

Alternativ är någon vattenmantlad kopplad till acunulatortank om ni har ett vattenburet system.

john68 john68 skrev:
En vattenmantlad lagrar mycket mer än en i täljsten men är kanske inte lika snygg.

[länk]
Absolut men nu är det någon av dessa tre som gäller och frågan är hur mycket påstådd värmelagring egentligen tillför i hemmet när man jämför 620t och de två andra murspisarna.

P Petter Forsen skrev:
Skorsten? Tänk på att den måste vara anpassad för konstan eldning.
Jag har två fastigheter en med en kamin utan lagring, snabb tempoökning och snabb avkylning. Den andra är en spisinsats med en rejälmurstock, den tar tid att värma upp och kyla ner. Två eldningar på kvällen och murstocken är fortfarande varm på morgonen. Mycket skönare då det inte blir övervarmt och murstocken sprider det ut i hela huset.

Alternativ är någon vattenmantlad kopplad till acunulatortank om ni har ett vattenburet system.
Intressant att du kan jämföra men är den ena kaminen en enklare plåtkamin/gjutjärnskamin eller i paritet med täljstenskaminen jag länkat ? I så fall låter ju skillnaden som mycket stor. Å andra sidan skiljer det bara max 150 kg mellan mina alternativ och en rejäl murstock i ditt fall kan ju väga 1 ton och det är ju en helt annan kaliber.

Som någon slags tumregel kan man säga att du har stor nytta av den värmelagrande funktionen om eldstaden väger runt 1000 kg eller mer. På kaminen på din tredje bild är täljstenen mest för dekoration. Vill man kunna elda under en längre tid är det också bra att titta på en som har så låg effekt som möjligt. Annars blir det så snabbt för varmt inne när man eldar.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Absolut men nu är det någon av dessa tre som gäller och frågan är hur mycket påstådd värmelagring egentligen tillför i hemmet när man jämför 620t och de två andra murspisarna.
Ta då den snyggaste. Effekten är ändå försumbar.

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
sunnis
Så nära en yttervägg behöver du antagligen inte förstärka bjälklaget oavsett modell. Du lär ju även ha en mur/eller balk i husgrunden på olika ställen, så länge en tung kamin hamnar i närheten av dessa bör det inte vara några problem.

Tänk på att det är bättre att ha den så centralt placerat som möjligt. Skorstenar som inte går upp nära nocken kan se lite fult ut också (enligt mitt tycke förvisso)

angående värmelagringen så brukar det gå att tillföra mer sten i kaminen som tillval, även fläkt brukar finnas. Har själv en täljsten, drygt 600kg så den ger lite eftervärme, är det viktigt så välj den som har störst massa. Ska man sprida värmen är inbyggd fläkt oslagbart.

Kolla på Tulikivi täljstenskaminer.
Har en sån, typ större modell.
TKLU 2050

TKLU 2050 /1

Ett stort projekt att få på plats.

Om det är möjligt, kan det vara stor vinst att ta bort lilla skiljeväggen mellan vardagsrum och hall.
Värmen sprider sig efter taken, ut mot väggarna och efter golven in mot kaminen.

Jag har öppnat upp ordentligt, och använder kaminen som enda värmekälla.

Gör en myseld till kvällen och grillar nåt gott, typ marinerat älgkött då det blir regn flera dagar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.