1 130 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Råd kring en "skojar firma"
Skulle behöva råd i situationen.
Vi bor i brf och vi har fått en vattenskada på trycksatt ledning. Det innebär att det är föreningen som står för en hel entrepenad för att återställa badrummet.
Föreningens försäkringsbolag har i sin tur gett föreningen en stor firma som byggherre. Denne använder sedan underleverantörer för att utföra specifika jobb.
Nu har vi haft en rör firma hos oss som klantat sig något otroligt. Dels har dom avinstallerat en värmepanna dom inte hade behörighet för och troligtvis spräckt vår extra garanti på den.Leverantören av pannan trodde garantin var borta iochmed att dom avinstallerat den men skulle dubellkolla med sin juristavdelning.
Och när dom skulle demontera toastolen kunde dom av någon anledning inte göra detta utan att riva upp delar av golvets plastmatta och sen vattenskada spånskivan som blev blottlagd.
Rörfirman skulle även ha transpoterat pannan härifrån till ett speciellt förvaringsförråd försett av byggherren. Men då dom inte förstod att den behövde special transport (stående) så lämnades den här och dom skulle återkomma.
Idag skulle golvbrunnarna ha bilats men det fick avbokas för pannan stod kvar. När föreningen får tag i rörfirman så skyller dom på oss att den är kvar för dom fick inte lämna den i hallen. Vilket det aldrig varit tal om, för isåfall kan inte vi använda vår ytterdörr och ett sovrum på hela byggtiden.
Vi är nu så jäkla förbannade på rörfirman att dom ljuger genom att skylla på oss, inte slutför jobbet, tar sig an jobb dom egentligen inte kan (pannan) och är slarviga (vattenskadade golvet), så helst hade vi inte velat se dom här igen.
Men vad är bäst att göra? Påtala för byggherren/föreningen att dom får byta firma eller bara stå ut med detta skojarföretag? Vågar man lita på att andra arbeten blir korrekt utförda?
Ska också tilläggas att vi bara har ett badrum så vi står utan värme i huset,(vi har fått byggfläktar) varmvatten, dusch, tvättmaskin och toa. Vi har fått en bajamaja ute. Så det finns inte direkt utrymme för att vänta/dra ut på tiden själv.
Vi bor i brf och vi har fått en vattenskada på trycksatt ledning. Det innebär att det är föreningen som står för en hel entrepenad för att återställa badrummet.
Föreningens försäkringsbolag har i sin tur gett föreningen en stor firma som byggherre. Denne använder sedan underleverantörer för att utföra specifika jobb.
Nu har vi haft en rör firma hos oss som klantat sig något otroligt. Dels har dom avinstallerat en värmepanna dom inte hade behörighet för och troligtvis spräckt vår extra garanti på den.Leverantören av pannan trodde garantin var borta iochmed att dom avinstallerat den men skulle dubellkolla med sin juristavdelning.
Och när dom skulle demontera toastolen kunde dom av någon anledning inte göra detta utan att riva upp delar av golvets plastmatta och sen vattenskada spånskivan som blev blottlagd.
Rörfirman skulle även ha transpoterat pannan härifrån till ett speciellt förvaringsförråd försett av byggherren. Men då dom inte förstod att den behövde special transport (stående) så lämnades den här och dom skulle återkomma.
Idag skulle golvbrunnarna ha bilats men det fick avbokas för pannan stod kvar. När föreningen får tag i rörfirman så skyller dom på oss att den är kvar för dom fick inte lämna den i hallen. Vilket det aldrig varit tal om, för isåfall kan inte vi använda vår ytterdörr och ett sovrum på hela byggtiden.
Vi är nu så jäkla förbannade på rörfirman att dom ljuger genom att skylla på oss, inte slutför jobbet, tar sig an jobb dom egentligen inte kan (pannan) och är slarviga (vattenskadade golvet), så helst hade vi inte velat se dom här igen.
Men vad är bäst att göra? Påtala för byggherren/föreningen att dom får byta firma eller bara stå ut med detta skojarföretag? Vågar man lita på att andra arbeten blir korrekt utförda?
Ska också tilläggas att vi bara har ett badrum så vi står utan värme i huset,(vi har fått byggfläktar) varmvatten, dusch, tvättmaskin och toa. Vi har fått en bajamaja ute. Så det finns inte direkt utrymme för att vänta/dra ut på tiden själv.
Klicka här för att svara