Hej!

Vi behöver bygga en genomluftad "kjol" eller spaljé för vår plingrund på förmodligen två utav fyra sidor av huset. Dels för att snygga till looken på huset men också pga säkerhet då grunden är rätt så djup på sina ställen (gammal nedfart under grunden som byggts över, säkert cirka 1,8 meter djupt på sina ställen), vill varken ha ungar eller brunbjörn fast där under. ;) Tänkte någon smidig liten dörr i bygget så man ändå kan ta sig under grunden vid behov.

Någon som byggt något liknande för sin husgrund och vill visa resultatet?

Såhär ser huset och plintarna ut som vi vill bygga för:

Hus med synlig plintgrund och uterum som behöver spaljé för säkerhet och estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På baksidan där det också skall byggas för är plintgrunden högre på sina ställen, säkert dubbelt så hög jämfört med på bilden ovan.

Skulle ni rekommendera att man fortsätter kjolen/spaljen även under altanen och uterummet? Lär bli snyggast..

Helt novis, så ursäkta på förhand, skulle man kunna bygga detta under senhösten eller skulle ni avråda till detta? Något att tänka på? Får tillträde först då och vill barnsäkra såfort som möjligt.

Tusen tack!

Plåta in runt huset och spalje med dörr under uterum altan kanske?
Plåtis fixar plåt med luftventiler om du vill ha det.

• Gilla
Northsweden
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Jag tänkte dock en spaljé i trä. Postar bild på exempel. :)

Tänker något likt detta:

Husgrund som visar underhuset och ventilerat utrymme med galler, flankerat av växtlighet och en del av ett cykelhjul syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bör väl vara fullt möjligt utan problem? Skulle tippa på att mellanrummet mellan hus och mark är lika högt på baksidan.

Det ska väl inte vara några konstigheter, men det kan ge huset lite konstiga proportioner om du målar det i samma/liknande färg som huset. Fundera på att anlägga en rabatt framför.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det ska väl inte vara några konstigheter, men det kan ge huset lite konstiga proportioner om du målar det i samma/liknande färg som huset. Fundera på att anlägga en rabatt framför.
Tack för din input. Angående proportionerna så skall jag absolut fundera över detta. Jag utgick från att spaljé i samma färg skulle bli snyggast, likt exempelbilden. :thinking:

N Northsweden skrev:
Tack för din input. Angående proportionerna så skall jag absolut fundera över detta. Jag utgick från att spaljé i samma färg skulle bli snyggast, likt exempelbilden. :thinking:
Jag tycker bara personligen det ser skumt ut när hus växer upp ur marken likt svampar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
N Northsweden skrev:
Jag utgick från att spaljé i samma färg skulle bli snyggast, likt exempelbilden.
Om du menar bilden i inlägg 4 så tycker jag spaljén ser lite mörkare ut än fasaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.