Hej!
Kommer under sommaren lägga trall. Inför detta har jag läst på så mycket jag bara kan men blir inte riktigt klok på hur jag skall göra, då det inte finns någonstans där det står lika🙄
Trallen kommer vara ca 9m längs med husväggen och gå ca 4.5m ut från huset.
Det kommer även vara en liten del av trallen som kommer gå runt hörnet.
Marken där trallen kommer stå är utgrävd och sedan fyllt upp och "paddat".
Tanken är att jag skall lägga trädgårdsplattor med syllpapp på, direkt på marken med maxavstånd på 2m mellan stödpunkterna, och med hjälp av stödben/terrassfötter eller kilar få allt i våg och rätt höjd, inte riktigt bestämt mig.
Bärlinan kommer vara i 45x145 och läggas som ett kryssbjälklag så även skruvreglarna kommer vara 45x145 med cc60
Trallbrädorna kommer vara 28x120.
Kan man lägga trädgårdsplattorna direkt på marken som den ser ut nu?
Kommer plattorna ligga still eller ska man efter man lagt plattorna på plats även lägga singel/makadam runt om?
Hur viktigt är det att plattorna ligger plant och i våg, bör man lägga stenmjöl eller motsvarade under och slå till dem med gummiklubba så dem inte vickar? Kommer ju se till att allt ligger i våg med stödben/terrassfötter?
Kom gärna med synpunkter.
vh
Kommer under sommaren lägga trall. Inför detta har jag läst på så mycket jag bara kan men blir inte riktigt klok på hur jag skall göra, då det inte finns någonstans där det står lika🙄
Trallen kommer vara ca 9m längs med husväggen och gå ca 4.5m ut från huset.
Det kommer även vara en liten del av trallen som kommer gå runt hörnet.
Marken där trallen kommer stå är utgrävd och sedan fyllt upp och "paddat".
Tanken är att jag skall lägga trädgårdsplattor med syllpapp på, direkt på marken med maxavstånd på 2m mellan stödpunkterna, och med hjälp av stödben/terrassfötter eller kilar få allt i våg och rätt höjd, inte riktigt bestämt mig.
Bärlinan kommer vara i 45x145 och läggas som ett kryssbjälklag så även skruvreglarna kommer vara 45x145 med cc60
Trallbrädorna kommer vara 28x120.
Kan man lägga trädgårdsplattorna direkt på marken som den ser ut nu?
Kommer plattorna ligga still eller ska man efter man lagt plattorna på plats även lägga singel/makadam runt om?
Hur viktigt är det att plattorna ligger plant och i våg, bör man lägga stenmjöl eller motsvarade under och slå till dem med gummiklubba så dem inte vickar? Kommer ju se till att allt ligger i våg med stödben/terrassfötter?
Kom gärna med synpunkter.
vh
Produkter som diskuteras: "terrassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Ja, jag vet det kanske är lite att ta i.K kniv skrev:
Men jag har valt att göra så för att det kommer vara ett steg runt hela trallen och för att få rätt steghöjd har jag valt den varianten, kanske finns något annat alternativ?
Fler synpunkter eller åsikter, någon?
Klicka här för att svara