Hej! Jag tänker bygga en ny stående lockpanel på min befintliga spontad fasad med lockläkt. Planen är att rycka bort dom befintliga läkten och behålla dom spontade bottenbrädorna, på bottenbrädorna sätter jag liggande spiklreglar och sätter sen den nya fasaden på dem.
Mina frågor är:
Behöver jag eller finns de någon vits att lägga till en vindduk? Och i så fall ska jag sätta den i botten eller i framkant?
Jag har en fiberkabel som går in på en sida av huset. Kan jag bygga in den eller behövs den alltid kommas åt?
Tackar för svar!
Mina frågor är:
Behöver jag eller finns de någon vits att lägga till en vindduk? Och i så fall ska jag sätta den i botten eller i framkant?
Jag har en fiberkabel som går in på en sida av huset. Kan jag bygga in den eller behövs den alltid kommas åt?
Tackar för svar!
Hej och välkommen till forumet!
Det är svårt att se nån vettig anledning att byta din fasad om du inte ska passa på att tilläggsisolera, jag tror det räcker gott att fräscha till den befintliga genom utbyte av ev ruttna delar, borstning och målning.
Det är svårt att se nån vettig anledning att byta din fasad om du inte ska passa på att tilläggsisolera, jag tror det räcker gott att fräscha till den befintliga genom utbyte av ev ruttna delar, borstning och målning.
Anledningen är att väldigt många brädor är spruckna och allmänt dåliga. De skulle bli för mycket jobb som jag ser de att försöka ta bort spontade brädor på olika platser. Blir inte den nya luftspalten en tilläggs isolering?F fribygg skrev:
Jo de bottenbrädorna är spontade. De är ett gammalt hus, antar de är nån gammalt sätt att göra de på. De finns för övrigt ingen luftspalt alls på den befintliga fasaden. Jag har rivit en del förra året när jag byggde tak till grov entrén och sett hur de ser ut.Bo arnold skrev:
Fanns det vindpapp eller motsvarande under panelen?S Samuel Andersson1 skrev:
De kommer bygga ut för mycket då. Isoleringen i huset är egentligen dugligt som de är, fönster ska bytas men inte i år så de kommer va lite provisoriskt till i början runt fönster om jag gör som jag har tänkt.F fribygg skrev:
Menar ni att en ny fasad på den befintliga inte kommer att göra nån nytta isolerings mässigt som jag har tänkt?
Just varför jag har tänkt så här är så att jag kan ”börja om” med en fasad. Den jag har är inte om målad på väldigt många år och ser förjävlig ut på många ställen.
Att byta en slamfärgs måland fasad för att den inte är målad på många år är oftast helt onödigt, Byt det dåliga, borsta rent och måla!S Samuel Andersson1 skrev:De kommer bygga ut för mycket då. Isoleringen i huset är egentligen dugligt som de är, fönster ska bytas men inte i år så de kommer va lite provisoriskt till i början runt fönster om jag gör som jag har tänkt.
Menar ni att en ny fasad på den befintliga inte kommer att göra nån nytta isolerings mässigt som jag har tänkt?
Just varför jag har tänkt så här är så att jag kan ”börja om” med en fasad. Den jag har är inte om målad på väldigt många år och ser förjävlig ut på många ställen.
Funkar luftspalten okej om jag sätter en mindre smalare läckt innan dom liggande reglarna?