Idag sitter det radiatorer i vårt 1.5-plans hus med källare från 60-talet.
Uppvärmning är fjärrvärme och vi står inför renovering av ett av rummen på markplan, sovrummet uppe till vänster i bild. Min önskan är att konvertera rummet till vattenburen golvvärme för lite ökad komfort och även spara in några centimeter vid möblering i det lilla sovrummet.
Sitter i dagsläget elburen golvvärme i hallen och vattenburen i badrummet med minikretsventil. Badrummet är skapligt nytt och fräscht.
För tillfället är det bara aktuellt att bygga om i sovrummet men på lite längre sikt, 5 år kanske, kommer resterande rum att renoveras och göras om och allt med vattenburen golvvärme.
Planen är därför att dimensionera och köpa in fördelare, shunt m.m. för att kunna mata samtliga rum från samma fördelare och shuntgrupp.
Nu till den stora frågan. Det finns i mitt tycke inget bra ställe att sätta fördelarskåp på markplan varför jag är inne på att montera det i källaren i pannrummet. Källarplanets väggar är de streckade på planritningen och pannrummet är längst ner till höger. Fjärrvärmecentralen sitter till höger om murstocken i bild och fördelarskåpet skulle nog passa bra att monteras under/bredvid.
Mitt enda bekymmer med detta är att det kanske inte finns något bra sätt att dra slangarna. Det stora öppna rummet efter ena långsidan blir troligtvis 3 slingor och totalt 6 slingor när alla rum har fått golvvärme (badrum ligger kvar på sin minikretsventil för att slippa riva). Ni som har erfarenhet av att dra golvvärmerör, hur stort problem är det att dra säg 10 rör under innertak, tar det mycket plats?
Bör man kanske dela upp slingorna på 2 fördelarskåp, går det att koppla till samma shunt på något lätt sätt?