Hej!

Jag har ett isolerat men ouppvärmt fristående (från huset) förråd i Skåne. Förrådet sitter ihop med tre andra förråd i samma radhusområde. Jag har bott här sedan 2016. I förrådet sitter den en frånluftsventil rätt långt upp på en av väggarna. Någon annan ventilation finns inte. Förrutom att förrådet används som just ett förråd så har jag en spinningcykel i förrådet och tränar här 1-2 ggr per vecka.

Jag har mätt temperatur och fukthalt under lite drygt ett års tid och tycker det verkar vara hög luftfuktighet (se nedan - från oktober 2024 till oktober 2025 - luftfuktigheten är orange och temperature är blå).

Bör jag göra något åt luftfuktigheten som oftast är över 80%?

Är det inte konstigt att det aldrig blir kallare, inte ens efter månader av vintertid? Betyder det att någon värmer upp någon av de intilliggande förråden och att vi får värme därifrån eller klarar sig ett isolerat men ouppvärmt utrymme såhär bra?

Linjediagram med två dataserier, en orange och en blå, över tid. X-axeln visar datum och tid, Y-axeln visar värden mellan 0 och 120.

Har du sett några tecken på mögelpåväxt ??

Du får i diagrammet Rh värde över 100%, vilket inte är möjligt (såvida det inte blir imma/vattenhinna på själva sensorn och värdet barkar iväg långt utanför intervallet) så det fins kanske någon form av skalfel med i bilden, så någon form av koll behöver göras med parallellkörning med annan Rh-mätare bredvid den du mäter med och som man tror på, och sedan läsa av båda vid samma tidpunkt efter några dygns acklimatisering.

En koksaltkalibrering ger också en indikation om mätare visar rimligt rätt vid en punkt (75% Rh), men det behövs ytterligare en punkt för att se att skalningsfaktorn stämmer om sensorn i sig är känd linjär som någon av HIH-sensorerna från Honeywell (bara sensorn löst i handen som komponent kan kosta mer än vad många hela fuktmätare med display/radiodel kostar i handeln)

Många av de enklare sensorerna i typiska Rh-metrar komprimerar/stannar vid Rh under 20% Rh och vid Rh över 95%

X xxargs skrev:
Har du sett några tecken på mögelpåväxt ??

Du får i diagrammet Rh värde över 100%, vilket inte är möjligt (såvida det inte blir imma/vattenhinna på själva sensorn och värdet barkar iväg långt utanför intervallet) så det fins kanske någon form av skalfel med i bilden, så någon form av koll behöver göras med parallellkörning med annan Rh-mätare bredvid den du mäter med och som man tror på, och sedan läsa av båda vid samma tidpunkt efter några dygns acklimatisering.

En koksaltkalibrering ger också en indikation om mätare visar rimligt rätt vid en punkt (75% Rh), men det behövs ytterligare en punkt för att se att skalningsfaktorn stämmer om sensorn i sig är känd linjär som någon av HIH-sensorerna från Honeywell (bara sensorn löst i handen som komponent kan kosta mer än vad många hela fuktmätare med display/radiodel kostar i handeln)

Många av de enklare sensorerna i typiska Rh-metrar komprimerar/stannar vid Rh under 20% Rh och vid Rh över 95%
Tack för tipset, det var skalfel! Ber om ursäkt för det. Jag förstår inte hur det gått till. När jag kontrollerade de inmatade datapunkterna i Excel är det högsta värdet i kolumnen för luftfuktighet 92%.

Jag bad Co-pilot beräkna medelvärde per vecka och göra en ny graf, vänligen se nedan. Inte fullt så illa längre.

Graf över tidsperiod okt 2024-jan 2026 som visar luftfuktighet (%) i blått och temperatur (°C) i rött, med en tydlig korsning runt juli 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inga problem med mögel (bott här i 10 år, förrådet är 20 år gammalt). Inte heller med fukt över lag eller med lukt.

Det är dessa mätare jag använder:

https://www.optihus.se/fuktmatare/tfa-weatherhub-sandare

Jag har två stycken och de är kalibrerade mot varandra.

• Teknisk specifikation för TFA sändare 30331202: mäter temperatur -40 till +60°C och luftfuktighet 0 till 99%, inklusive bruksanvisning.
  • Graf som visar medelvärdet av luftfuktighet över tid, med värden mellan 22% och 88%. Linjen fluktuerar något, men visar ingen drastisk förändring.
Redigerat:
Tomture61
S Stokesey skrev:
Hej!

Jag har ett isolerat men ouppvärmt fristående (från huset) förråd i Skåne. Förrådet sitter ihop med tre andra förråd i samma radhusområde. Jag har bott här sedan 2016. I förrådet sitter den en frånluftsventil rätt långt upp på en av väggarna. Någon annan ventilation finns inte. Förrutom att förrådet används som just ett förråd så har jag en spinningcykel i förrådet och tränar här 1-2 ggr per vecka.

Jag har mätt temperatur och fukthalt under lite drygt ett års tid och tycker det verkar vara hög luftfuktighet (se nedan - från oktober 2024 till oktober 2025 - luftfuktigheten är orange och temperature är blå).

Bör jag göra något åt luftfuktigheten som oftast är över 80%?

Är det inte konstigt att det aldrig blir kallare, inte ens efter månader av vintertid? Betyder det att någon värmer upp någon av de intilliggande förråden och att vi får värme därifrån eller klarar sig ett isolerat men ouppvärmt utrymme såhär bra?

[bild]
Med en luftfuktighet som överstiger 70-80 % RH så är risken för mögelpåväxt mycket hög .
Med temperatur på runt 25 - 28 gr är den som högst .
Köp en luftavfuktare .

• Gilla
MaGard
  • Laddar…
Attitudeswe
Är det kallt så.är det väl ingen fara med hyfsat hög fuktighet.

Mitt garage har bara en kyl/frys som värmekälla och värmeläckage från långsidan mot huset.

Temperatur- och fuktighetsdiagram över tid i ett garage med kyl/frys som primär värmekälla; visar min, max och genomsnittlig temperatur och fuktighet.
Skapa konto

Tomture61
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är det kallt så.är det väl ingen fara med hyfsat hög fuktighet.

Mitt garage har bara en kyl/frys som värmekälla och värmeläckage från långsidan mot huset.

[bild]
Mögel växer från 0 gr temperatur , vid 90%RH är det optimalt för mögeltillväxt .
Detta om tiden är flera månader .

Hur kan det vara värmeläckage mot huset .
Har du nollgradigt i huset 🤔
Eller menar du att värme från huset läcker till garaget 🤔

Redigerat:
Jag är lite konfunderad efter att ha googlat. Jag hittade nedan graf (https://www.penthon.com/farliga-fuktniver/). Jag är såklart inte säker på att den stämmer helt och fullt men om vi antar det ligger inte mitt förråd i riskområdet med avseende på temperatur och luftfuktighet, även om det under stora delar av året ligger över 75% i luftfuktighet.

Graf som visar sambandet mellan relativ luftfuktighet och temperatur, med områden för hög mögelrisk, tid för tillväxt och mögel är möjligt.
Skapa konto

Känns ovan rimligt eller tycker du fortfarande att jag borde investera i en luftavfuktare?

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Tomture61
S Stokesey skrev:
Jag är lite konfunderad efter att ha googlat. Jag hittade nedan graf ([länk]). Jag är såklart inte säker på att den stämmer helt och fullt men om vi antar det ligger inte mitt förråd i riskområdet med avseende på temperatur och luftfuktighet, även om det under stora delar av året ligger över 75% i luftfuktighet.

[bild]

Känns ovan rimligt eller tycker du fortfarande att jag borde investera i en luftavfuktare?
Var och när exakt det är risk för mögelpåväxt är det nog svårt att speca. om .
Vad som jag ständigt läser när jag söker fakta om mögel är att vid 79-80& RH så är man i riskzonen för mögeltillväxt , detta oavsett temperatur (det är enbart tiden som påverkar ang temp)
Högre temp = snabbare / kortare tid för tillväxt , lägre temp (från 0 gr) långsammare tillväxt .
Mögelsporer finns överallt .
Själv känns det tryggt med 15-16 plusgrader och lååång ifrån 80% RH .
Har i mitt garagebygge plöjt ned 100 tals tusen pengar och 3 års tid (på helger och lediga stunder)
Vill gärna att det överlever mig + vill gärna att värdet på garaget består och vill ha så små reparation / service kostnader det är möjligt .

Redigerat:
  • Gilla
Stokesey
  • Laddar…
För groning av nya mögelsporer så ligger det kring 80% Rh i den mesta av litteraturen man läst, men redan etablera mögel (dvs. groende sporen har fått minst 8 dagar på sig att växa in i träet och börja kunna hämta vatten därifrån) så måste man under 70% Rh (och träet/materialet nått i balans med luftfuktigheten) för att tillväxte skall avstanna och betydligt torrare under längre tid för att så småningom dö.

Med andra ord håller man sig under 70% Rh så är risken låg att redan befintlig mögel växer vidare i den organiska materialet.

Och som redan sagt, sporer finns över allt hela tiden oavsett hur rent man tycker sig hålla lokalen.

• Gilla
Stokesey och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren hörni! Jag gör så att jag fortsätter ha koll, men gör inget aktivt för att höja temperatur/minska luftfuktighet då vi inte haft problem än så länge. Får ta ett omgrepp om det skulle bli värre framåt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.