1 441 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Råd gällande billig kameraövervakning
Vi funderar på att komplettera vårt larm (Securitas Direct) med kameraövervakning utomhus. Vi skulle behöva 4 kameror och funderar på följande system: http://www.ebay.co.uk/itm/ANNKE-4CH-2-4GHz-Wireless-CCTV-DVR-Outdoor-HDMI-960P-Camera-Record-NVR-System-1T-/121918569479?
Vi har inga extrema krav på kvalitet och olika finesser och frågan är om ovanstående system är prisvärt? Finns det några direkta nackdelar man bör tänka på?
/Krille
Vi har inga extrema krav på kvalitet och olika finesser och frågan är om ovanstående system är prisvärt? Finns det några direkta nackdelar man bör tänka på?
/Krille
Jag har ett system som ser väldigt likt ut detta (kamerornas yttre är identiskt med de jag har). Men köpt av ett lokalt startup-företag. Jag betalade nog det dubbla ungefär men då kommer de och hjälper mig med installationen osv. Jag började med ett sådant trådlöst system men eftersom jag har ett stenhus så fungerade inte överföringen särskilt bra och jag bytte istället så jag kör med PPPoE istället. Fick då byta box också eftersom boxen med de trådlösa kamerorna inte stödde PPPoE.
Bytte också så jag kan hantera 8 kameror.
Jag är nöjd med dem. Mycket bra bild i både beckmörker och dagsljus.
Jag har även ett billigt hemlarm med rörelsesensorer. Så min första tanke med kamerorna var att sätta upp kameror på samma plats som rörelselarmen så att jag direkt kan se i mobilen ifall det är ett falsklarm eller ett riktigt larm, vart jag än är i världen.
Däremot så ger jag inte mycket för kamerornas egna rörelselarm. Minsta lilla bil som kör förbi och skapar en ljuskägla utlöser rörelselarmet i mjukvaran för kamerorna. Eller om man ställer ner känsligheten så blir det tvärt om, inget löser ut.
Men eftersom du redan har ett larm hemma så kan kamerorna vara ett trevligt komplement.
Bytte också så jag kan hantera 8 kameror.
Jag är nöjd med dem. Mycket bra bild i både beckmörker och dagsljus.
Jag har även ett billigt hemlarm med rörelsesensorer. Så min första tanke med kamerorna var att sätta upp kameror på samma plats som rörelselarmen så att jag direkt kan se i mobilen ifall det är ett falsklarm eller ett riktigt larm, vart jag än är i världen.
Däremot så ger jag inte mycket för kamerornas egna rörelselarm. Minsta lilla bil som kör förbi och skapar en ljuskägla utlöser rörelselarmet i mjukvaran för kamerorna. Eller om man ställer ner känsligheten så blir det tvärt om, inget löser ut.
Men eftersom du redan har ett larm hemma så kan kamerorna vara ett trevligt komplement.
Låter lovande och det verkar finnas många i stort sett identiska system med olika "märken" på marknaden. Vi kommer nog inte att aktivera rörelselarmet utomhus då det är många katter i området och inomhus har vi kameror via hemlarmet.
Vad har du för programvara för inspelningsfunktionen och fungerar den bra?
/Krille
Vad har du för programvara för inspelningsfunktionen och fungerar den bra?
/Krille
Själva boxen hemma spelar in allt kontinuerligt. Jag har en 1Tb hårddisk så den kan nog bara spara mtrl i 4 dagar innan den börjar spela över gammalt..
Mjukvaran i min box ser väldigt gammaldags ut men fyller sitt syfte. Kopplar jag en tv till boxen hemma så styr jag med en vanlig USB mus. Då kan man kolla på videosekvenser med 1x/2x/4x/8x/16x hastighet. Underlättar om man vill kolla igenom längre inspelningar och leta efter något.
Jag har en app på telefonen där jag kan se live-feed på kamerorna och även hämta in gamla inspelningar. Då fyller man i datum och klockslag från/till så tar den fram de filer som finns sparade då. Det som är tråkigt är att jag måste kolla igenom filen med 1x hastighet (går att dra med reglaget så man kommer framåt bakåt men svårt att komma rätt ändå..). Dessutom sparas filerna i 1 h block så det är en ganska stor fil man ska titta igenom.
Så rekommenderar att du har någon skärm i närheten av boxen så du kan kolla igenom materialet i närheten av den om du vill ta fram en inbrottssekvens t.ex.
Appen jag använder heter IP Pro.
Går även att spela in det som visas i appen om du skulle råka se ett inbrott "live" på någon av dina kameror. Även ta stillbilder.
Men som sagt, det är inga proffsprogram direkt. Man får ju lite vad man betalar för. Mitt syfte är att kunna fånga någon bov på bild och kanske sprida ut på sluten facebook grupp. Jag har någon grupp för just min stadsdel.
Summarum: Kamerorna är jag imponerad av. De levererar bra bilder. Mjukvaran är si sådär. OK men inte mycket mer.
Mjukvaran i min box ser väldigt gammaldags ut men fyller sitt syfte. Kopplar jag en tv till boxen hemma så styr jag med en vanlig USB mus. Då kan man kolla på videosekvenser med 1x/2x/4x/8x/16x hastighet. Underlättar om man vill kolla igenom längre inspelningar och leta efter något.
Jag har en app på telefonen där jag kan se live-feed på kamerorna och även hämta in gamla inspelningar. Då fyller man i datum och klockslag från/till så tar den fram de filer som finns sparade då. Det som är tråkigt är att jag måste kolla igenom filen med 1x hastighet (går att dra med reglaget så man kommer framåt bakåt men svårt att komma rätt ändå..). Dessutom sparas filerna i 1 h block så det är en ganska stor fil man ska titta igenom.
Så rekommenderar att du har någon skärm i närheten av boxen så du kan kolla igenom materialet i närheten av den om du vill ta fram en inbrottssekvens t.ex.
Går även att spela in det som visas i appen om du skulle råka se ett inbrott "live" på någon av dina kameror. Även ta stillbilder.
Men som sagt, det är inga proffsprogram direkt. Man får ju lite vad man betalar för. Mitt syfte är att kunna fånga någon bov på bild och kanske sprida ut på sluten facebook grupp. Jag har någon grupp för just min stadsdel.
Summarum: Kamerorna är jag imponerad av. De levererar bra bilder. Mjukvaran är si sådär. OK men inte mycket mer.
Och allt detta är "out of the box" förutom hårddisken då? Plug n' play, koppla ihop och kör eller behöver man vara nätverkstekniker med en massa gateways och IP och skit för att få igång det?tobbbias skrev:Själva boxen hemma spelar in allt kontinuerligt. Jag har en 1Tb hårddisk så den kan nog bara spara mtrl i 4 dagar innan den börjar spela över gammalt..
Tänkte att det kanske är dax att leva upp till alla skyltar om kameraövervakat som vi har.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Kommer själv införskaffa mina från uk. En kollega kör HD Poe kit från domar.com. Verkar riktigt bra det jag sett.
Klicka här för att svara