5 339 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Råd för val av uppvärmning
Hej
Jag har satt in fjärrvärme och det fungerar perfekt.
Hade innan vattenburen el ganska dyrt.
Billig installation för fjärrvärmen 5200kr år fast avgift
33 öre KWh det är billigt.
kan tappa hur mycket varmvatten som helst,det värms under tappningen alltså inga förluster där.
Självdraget fungerar bra på vintern,på sommaren är det sämre.
Då kör jag med en paxfläkt i badrummet,den är tyst och vädrar ut bra.den har gått i 16 år med ett lagerbyte
Bor i Linköping där har det byggts ett nytt värmeverk
För sopförbränning
På sikt så tror jag att fjärrvärme är riktigt konkurenskraftigt jämfört med el.
Värmepump fungerar ju bra , hög verkningsgrad men ganska dyr i installation.
Först betala ca150K sedan behöva byta om 10-15 år
det blir dyrt kommer sedan elpriset att gå upp till ca 2 kr /KWh,,,, det går åt att tänka på saken för man måste ju leva med installationen i många år
MVH L-Å
kan tappa hur mycket varmvatten som helst,det värms under tappningen alltså inga förluster där.
Då kör jag med en paxfläkt i badrummet,den är tyst och vädrar ut bra.den har gått i 16 år med ett lagerbyte
För sopförbränning
det blir dyrt kommer sedan elpriset att gå upp till ca 2 kr /KWh,,,, det går åt att tänka på saken för man måste ju leva med installationen i många år
MVH L-Å
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
kake skrev:Hej
För sopförbränning
MVH L-Å
nu är ji linköping en av dom få städer i Sverige där det faktiskt är bra pris på fjärvärrmen. om man räknar in alla fasta avgifter & sånt tror jag det blir ca 53 öre/kW i Linköping (exakt pris finns i annan tråd)
med värmepump hamnar du på 26-17 öre/kW
Jag tror inte det går att få en komplett installation av värmepump för under 120 000kr. Att räkna på längre livslängd än 15 år tycker jag är väldigt osäkert. Sen kan man altid räkna på lite olika ränta eller ingen ränta alls, men en anuitetsfaktor på under 0.1 är svårt att få. Därmed är kapitalkostnaden minist 12 000kr/år. 25000kWh värme innebär då nästan 0.50kr/kWh för bara kapitalkostnaden, sen tillkommer elpriset för drivenergi, service mm. Sen ska det väl tilläggas att en del av det som ingår i en komplett installation har längre livslängd (t ex borrhålet), men om värmepump inte är ett aktuellt alternativ, vad ska man då med ett 150m djupt hål på tomten till? Scenarion där elen kostar 2kr/kWh, samtidigt som övriga energislag skulle ligga kvar på dagens nivå. Energimarknaden hänger ganska mycket ihop, där dock oljan är lite speciell på grund av den globala marknaden, vilket innebär att t ex ett höjt pris på el ökar efterfrågan på t ex biomassa och därmed höjda priser på bio. Den slutsats jag drar är att man ska göra realistiska kalkyler på egen hand (eller med hjälp av t ex energirådgivare) och sedan jämföra alternativen med avseende på osäkerhet, eget arbete mm och därefter göra ett val. Att det skulle finnas något som slår fjärrvärme efter en sån jämförelse tror jag är tveksamt om man inte har extremt låg förbrukning (direktel, frånluftsvp) eller tillgång till egen ved (och kan tänka sig att lägga ner tiden).
som vanligt så räkna folk på hela instalationskostnaden för bergvärme & jämför det med en komplitering på en annan uppvärmnings källa. ska ge lite exempelisbjorn skrev:Jag tror inte det går att få en komplett installation av värmepump för under 120 000kr. Att räkna på längre livslängd än 15 år tycker jag är väldigt osäkert. Sen kan man altid räkna på lite olika ränta eller ingen ränta alls, men en anuitetsfaktor på under 0.1 är svårt att få. Därmed är kapitalkostnaden minist 12 000kr/år. 25000kWh värme innebär då nästan 0.50kr/kWh för bara kapitalkostnaden, sen tillkommer elpriset för drivenergi, service mm. Sen ska det väl tilläggas att en del av det som ingår i en komplett installation har längre livslängd (t ex borrhålet), men om värmepump inte är ett aktuellt alternativ, vad ska man då med ett 150m djupt hål på tomten till? Scenarion där elen kostar 2kr/kWh, samtidigt som övriga energislag skulle ligga kvar på dagens nivå. Energimarknaden hänger ganska mycket ihop, där dock oljan är lite speciell på grund av den globala marknaden, vilket innebär att t ex ett höjt pris på el ökar efterfrågan på t ex biomassa och därmed höjda priser på bio. Den slutsats jag drar är att man ska göra realistiska kalkyler på egen hand (eller med hjälp av t ex energirådgivare) och sedan jämföra alternativen med avseende på osäkerhet, eget arbete mm och därefter göra ett val. Att det skulle finnas något som slår fjärrvärme efter en sån jämförelse tror jag är tveksamt om man inte har extremt låg förbrukning (direktel, frånluftsvp) eller tillgång till egen ved (och kan tänka sig att lägga ner tiden).
id ett nybygge så har man ingen ting & måste skaffa allt, alltså är detta bra som exempel.
en komplett ytjordvärme anläggning kostar 80-100 000:-
ink allt.
efter 15 år kan man räkna med ett kompressor ras. då lagar man kompressorn & låtar allt annat sitta kvar!
koster 15 000:-
efter yttligare 15 år byter man hela pumpen & det kostar 50 000:-
man byter aldrig kolektorslangen.
utöver detta underhåll så kan vi lägga på 10:-/år i underhåll.
arbets insats=göra rent filtrena, tar ungefär 10-30min/år
------------------------------------------------------
en komplett vedanläggning kostar:
panna + kack + styrning 75-100 000:-
skorsten 20-30 000:-
vebod 15 000:-
motorsåg 4000:-
klyv 8000:-
(alternativt vadmaskin 60 000:- )
dena anläggning kostar 122-190 000:-
efter 15 år byter man klyv & motorsåg 12 000:-
efter 30 år byter man panna 50 000:-
utöver deta så kan vi läga på 1000:-/år i underhåll
arbetsinsats = massor + underhåll på vedbod, motorsåg & klyv
fjärvärme kostar i min stad 37 öre, men sen hara dom mass hemliga avgifter hir o dit, så den kostar igentligen 69 öre.isbjorn skrev:
jag betalar idag 73 öre/kW för elen & med värmepump blir det då 24 öre/kW
om vi dubbler elpriset & fjärrvärmen ligger kvar hamnar vå på 48 öre/ kW
sanorlikheten att fjärvärmen inte stiger i pris är obefintlig.
Verkningsgrad 1:3 är väl ganska bra? Och detta vid så höga temperaturer som duger till att göra vv via en växling? Vi talar alltså om temperaturer över 55 gr?
värme pumpar kan inte göra varmare vatten än 55 grader & dom kan därmed inte andvända sig av en växlare.Robert Keskitalo skrev:
man värmer varmvatten i en dubbelmantlad varmvaten beredare.
prisskilnaden är större än 25 öre !kake skrev:
vist kan man räkna hur man vill, det kan man altid med siffror.
ta med i beräkningarna hur många år du ska bo i huset också & vilket alterna tiv som får huset att ha det högsta värdet vid försäljningen.
när man köper uppvärmnings system så ska varenda krona analyseras & spekuleras med hit & dit & allt ska vara återbetalt på 10 år fast grejorna hålle längre?
när man köper bil, då kan den lätt kosta 300 000:- & alla vet att den sjunker kraftigt i värde samt att underhålskostnaden är stor, men vad gör det, man har ju iallafall fuffare bil än grannen.
när jag tidigare funderade på VP fick jag rådet av en säljare att ställa elpannan på 50 grader, öppna alla elementtermostater o köra cirkpumpen på max. vid ca minus femton grader började huset kylas ut, hans råd var att inte satsa på bergvärme eftersom VPn bara ger 50 grader. jag har enrörssystemhögtemp. värt att testa innan man börjar borra...