Vad är snabbast och billigast?

• Göra om golvet

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    7
Jag har ett badrum som borde helrenoveras men just nu har jag inte tid för det, utan måste göra en tillfällig lösning så att det blir en fungerande dusch (den enda i huset). Som framgår av bilderna fanns det en dusch och ett badkar tidigare. Golvbrunnen sticker upp och inte ner så avloppet fungerar inte, varför duschen är oanvändbar. Badkaret har jag just burit ut därför att jag behöver en dusch och har inte nytta av ett badkar. Jag ser några alternativ: Göra om golvavloppet så att det blir riktigt, och ha kvar duschen till vänster, eller sätta in en duschkabin på väggen till höger kopplad till det som förr var badkarsavlopp.

Vad föreslår de kloka, och vad kan det kosta? Bor utanför Markaryd.

• Nedslitet badrumsgolv med synlig golvvbrunn och rester efter borttaget badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt badrum med synlig golvbrunn, borttaget badkar, toalett, handfat och tvättmaskin.
    Skapa konto
Duschkabin alla dagar om det är ett snabbfix.
Vi gjorde samma sak i tvättstugan när vi skulle renovera badrummet, en begagnad Duschkabin kostar inte många kronor och är lätt att koppla in.
Då slipper du dessutom oroa dig för tätskikt.

/M

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Duschkabin alla dagar om det är ett snabbfix.
Vi gjorde samma sak i tvättstugan när vi skulle renovera badrummet, en begagnad Duschkabin kostar inte många kronor och är lätt att koppla in.
Då slipper du dessutom oroa dig för tätskikt.

/M
Håller med! Köpte också en begagnad duschkabin när vi renoverade badrummet. Såldes för samma summa när vi var klara (y)

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
en begagnad Duschkabin kostar inte många kronor och är lätt att koppla in.
/M
När jag läste en manual för en duschkabin stod det att man skulle ställa den över golvbrunnen, men mitt problem är ju just att golvbrunnen har bakfall så jag tänkte koppla in den via badkarsavloppet nära väggen till höger i fotona. Är det en rimlig idé?

Altaböke Altaböke skrev:
När jag läste en manual för en duschkabin stod det att man skulle ställa den över golvbrunnen, men mitt problem är ju just att golvbrunnen har bakfall så jag tänkte koppla in den via badkarsavloppet nära väggen till höger i fotona. Är det en rimlig idé?
Där brukar finnas ganska gott om plats under så att man kan dra avlopp lite som man vill. Minns att jag hade avloppet ca 1.5 meter bort från kabinen. Bara att köpa 40mm pp och bygga (y)

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Altaböke Altaböke skrev:
Det låter fullt rimligt. Går det att ansluta avloppet till det gamla badkarsavloppet så slipper du ett rör över golvet till golvbrunnen att snubbla på. Frågan gällde ju vad som är snabbast och billigast. Det är nästan tveklöst duschkabinen. Gäller frågan vilket som är den tekniskt bästa lösningen är nästan tveklöst att göra om golvet. Är det plastmatta och allt är tätt så är det opraktiskt och fel med bakfall men ingen katastrof.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Lösningen
När jag sökte efter duschkabiner så kom denna silikongummilist upp i Google och det blev den billigast möjliga interimslösningen. Fyra centimeter hög från vägg till vägg skapar den en "balja" så att vattnet inte rinner ut över resten av golvet. Det som blir stående för man sedan raka ner för hand.
Silikongummilist installerad runt ett badrumsgolv för att skapa en barriär och förhindra vattenläckage.
Skapa konto

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Altaböke Altaböke skrev:
Lösningen
När jag sökte efter duschkabiner så kom denna silikongummilist upp i Google och det blev den billigast möjliga interimslösningen. Fyra centimeter hög från vägg till vägg skapar den en "balja" så att vattnet inte rinner ut över resten av golvet. Det som blir stående för man sedan raka ner för hand.
[bild]
Har du någon länk till listen? Klistras den fast på golvet?

Den typ av list använde jag då jag rivit ut badkaret och i väntan på att hela badrummet skulle göras om. I kombination med duschdraperi som hängde inanför listen fungerade denna lösning utmärkt i flera år. Listen köptes i närmaste byggvaruhandel och klistrades på golvmattan.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.