I frågan om själva selens kvalitet är mitt råd att hyra en ”riktig” sele, kostar inte så mycket.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Den från jula passar alldeles utmärkt för en hemmafixare .
Mvh
Plåtslagare med 10000 timmar i sele ( ungefär)
Mvh
Plåtslagare med 10000 timmar i sele ( ungefär)
Har du sett dig i spegeln?T TedM skrev:
Nej det är inte bara positivt. Tvärtom! En sele använd utan kunskap kan vara livsfarligt.T TedM skrev:
Kanske. Men inte för den som inte har kunskapen att bedöma det själv.T TedM skrev:
Har man kunskapen att använda sele ställer man inte en sådan fråga. Att förklara och lära ut hur man gör går inte att göra på ett forum. Det krävs teori men oxo instruktion, praktiska övningar och träning.
Det finns utbildningar man kan gå.
Ang attityd. Det är ett avsiktligt val. Avsikten är att stoppa TS från att ge sig upp och bli allvarligt skadad eller omkomma.
Jag var fullt medveten om risken för sådana här OT omotiverade personangrepp när jag skrev. Men jag anser det motiverat i detta fall för jag prioriterar säkerheten och TS liv framför att bara "klicka gilla".
Tack för kommentarer och synpunkter.
Jag förstår att det är riskabelt att jobba på höjd, det är därför jag försöker riskminimera. Jag tror inte att det är någon utrustning som ska fånga upp mig om jag ramlar av taket, målet ska vara att hålla mig kvar på taket om jag tappar balansen/glider med fötterna. I trädet är tanken att ha linan runt grenar ovanför mig. Om jag jobbar med spännd lina och faller i det läget skulle fallet inte bli stort innan linan fångar mig. Jag har då stege nära till hands, dessutom vuxna runt mig.
Jobba i lodlinjen med sträckt lina, stege som nödutväg och vuxna runt om kring. Är jag naiv som tror att det är en hyfsad lösning?
Jag förstår att det är riskabelt att jobba på höjd, det är därför jag försöker riskminimera. Jag tror inte att det är någon utrustning som ska fånga upp mig om jag ramlar av taket, målet ska vara att hålla mig kvar på taket om jag tappar balansen/glider med fötterna. I trädet är tanken att ha linan runt grenar ovanför mig. Om jag jobbar med spännd lina och faller i det läget skulle fallet inte bli stort innan linan fångar mig. Jag har då stege nära till hands, dessutom vuxna runt mig.
Jobba i lodlinjen med sträckt lina, stege som nödutväg och vuxna runt om kring. Är jag naiv som tror att det är en hyfsad lösning?
Nej, det tror jag inte. Jag ville bara vara saklig. En saklig attityd brukar vara lämplig när det gäller personsäkerhet.Alfredo skrev:
Jag tror inte heller TS är speciellt hjälpt av kommentarer om andra forummedlemmars attityder.
Alla har sin åsikt. Jag tycker inte detta är en trist attityd.O skrev:
Är det inte det som är syftet med glidlåset? När jag rör mig uppåt spänner jag linan allt eftersom. När jag rör mig nedåt släpper jag efter 20-30 cm, förflyttar mig, släpper efter, förflyttar mig, osv. Det borde begränsa ett ev. fall till de 20-30 cm slak lina jag har + kanske 10 cm för att verkligen sträcka upp rep, sele osv.
Ingen dum tanke på att ha sele när man är upp i taket eller klättrar upp i ett större träd för beskärning!
Men finns mycket att tänka på, tycker det har kommit in mycket bra synpunkter på både hur man ska förankra sig och hur selen ska användas/sitta på kroppen.
Dom viktigaste punkterna enligt mig är att man
1. Ha en räddningsplan, att man kan bli räddad vid ett fall. Då gäller det att man har en person med sig på marken som kan kontakta räddningstjänsten. För man kan slå sig medvetslös på vägen ner.
2. Förhindra svingfall, sitt alltid fast rakt i lodlinjen, vid arbete på gavlar så ska man sitta fast nära arbetsplatsen så man inte kan svinga över kanten.
3. traumastroppar blir du hängande utan att vara medvetslös så förlänger du tiden du kan bli hängande.
Sen finns det givetvis andra saker att tänka på, ska du exempelvis klättra i träd är dubbelkrok inte så dumt att ha så du hela tiden kan positionera om infästningen så du minimerar fallhöjden.
Men finns mycket att tänka på, tycker det har kommit in mycket bra synpunkter på både hur man ska förankra sig och hur selen ska användas/sitta på kroppen.
Dom viktigaste punkterna enligt mig är att man
1. Ha en räddningsplan, att man kan bli räddad vid ett fall. Då gäller det att man har en person med sig på marken som kan kontakta räddningstjänsten. För man kan slå sig medvetslös på vägen ner.
2. Förhindra svingfall, sitt alltid fast rakt i lodlinjen, vid arbete på gavlar så ska man sitta fast nära arbetsplatsen så man inte kan svinga över kanten.
3. traumastroppar blir du hängande utan att vara medvetslös så förlänger du tiden du kan bli hängande.
Sen finns det givetvis andra saker att tänka på, ska du exempelvis klättra i träd är dubbelkrok inte så dumt att ha så du hela tiden kan positionera om infästningen så du minimerar fallhöjden.
En positioneringslina töjs när den belastas (vid fall).
Sitter selen rätt så "sträcks" den lite.
Sitter selen felaktigt så "sträcks" den mer.
Falldämparen är normalt ca 1,5 dm lång, men när den aktiveras så blir den 1,5-2 meter lång.
Det gäller att ha tillräcklig fallhöjd mellan lägsta arbetspositionen och nästkommande underlag (som tex marken),
https://personligtfallskydd.se/guider/berakna-den-fria-hojden/
https://stallningsprodukter.se/kunskapsbanken/allt-du-behover-veta-om-falldampare/
Sitter selen rätt så "sträcks" den lite.
Sitter selen felaktigt så "sträcks" den mer.
Falldämparen är normalt ca 1,5 dm lång, men när den aktiveras så blir den 1,5-2 meter lång.
Det gäller att ha tillräcklig fallhöjd mellan lägsta arbetspositionen och nästkommande underlag (som tex marken),
https://personligtfallskydd.se/guider/berakna-den-fria-hojden/
https://stallningsprodukter.se/kunskapsbanken/allt-du-behover-veta-om-falldampare/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden