P
Har precis installerat ett minireningsverk och till det behövs det lite pumpar och annat. Dessa ska ju sitta i närheten av verket.
Då det för mig är verket placerat för långt bort från själva huset så det går inte att ha grejerna inomhus.
Så jag behöver bygga ett litet teknikskåp i närheten av verket.
Det ska in två pumpar med sin styrning + en dunk med flockningsmedel á 10 liter.
In kommer 2st 50mm skyddsrör med varsin elkabel. Den ena till verket den andra ska jag ha till ett elstängselaggregat.
Och ut går det en ytterligare 50mm rör för luftslangen till verket.

Så hur bygger man detta lämpligen?
Gjuta en liten betongplatta är min grundtanke.. Haha.
Men väggar? Stomme? Tak?
Vill ju hålla skåpet litet och nätt.
Ideer någon?

En nedgrävd cementering är mitt förslag, tycker teknikskåp,elskåp, fiberskåp osv kan vara rätt fula och skulle inte vilja ha nått sånt synligt i trädgården om det går att undvika.

• Gilla
whak
  • Laddar…
P
Nä, något nergrävt blir det inte.
Skåpet kommer stå vid kanten av hagstängslet + vi har en hel del buskar framför. Så det kommer försvinna i mängden.
Och sen bor vi i en slänt med mycket vatten som passerar så det hade krävts någon bit ovan mark ändå så ytvatten inte skulle ha runnit in.

Jag har tanke på en liten gjuten platta, 28x70 gles som stomme och utvändigt fjällpanel.
Just för att ta så lite invändig volym som möjligt och inte få så lite glipor som möjligt.
Fjällpanel pga det känns som lockpanel hade blivit klumpigt.
Och så papptak. Tror att plåt hade låtit i regn.

Behöver det vara isolerat och uppvärmt?

P
F fribygg skrev:
Behöver det vara isolerat och uppvärmt?
nä.. elektroniken ska klara vinterkyla

Det blir robust och bra med en gjuten platta tänker jag.
Även om du inte isolerar skåpet så föreslår jag att du installerar ett lite värmeelement (typ 30W eller liknande).
Finns enkla modeller som även har termostatstyrning och prislappen är försumbar.
Vi har det i alla liknande skåp i elnätsbranschen, och det gör verkligen skillnad för att hålla kondens borta.
Det viktiga är dock att skåpet är hyfsat tätt, så att det inte har glipor där det kan blåsa in, samt gärna ett lite dräneringshål i botten med insektskyddande nät.

Värmeelement_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Så här byggde vi (vår snickare) ett skåp för poolpumpen. Per ville ha det lite högre för att kunna stå rak där inne. Gjuten platta, oisolerat och grästak för att det skulle smälta in. Poolvärmepumpen fick eget fundament på utsidan.

IMG_4260.jpeg
Skapa konto

IMG_4261.jpeg
Skapa konto

IMG_4262.jpeg
Skapa konto

IMG_4263.jpeg
Skapa konto

P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Så här byggde vi (vår snickare) ett skåp för poolpumpen. Per ville ha det lite högre för att kunna stå rak där inne. Gjuten platta, oisolerat och grästak för att det skulle smälta in. Poolvärmepumpen fick eget fundament på utsidan.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Oj det var lite större än vad jag tänkt!
Min tanke är mer 120x60 cm och 80 högt kanske.
Ska ju inte ha det som förråd.

P
Hannuse Hannuse skrev:
hålla kondens borta.
Nja nu klarar ju alla ingående delar fukt/vatten.
De kan vara placerade i en teknikbrunn så lite kondens borde de fixa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.