Byggahus.se

Råd ang. källare

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej på er! Detta är mitt första inlägg, dock läser jag flitigt på forumet från tid till annan. Jag har dessutom läst otaliga trådar om källare och renovering. Anledningen till denna tråd är att jag vill ha stöttning i hur vi ska tänka med vår kommande renovering. Först tänkte jag beskriva huset och det jag vet eller tror mig veta. Därefter önskar jag tips och råd.

Huset som är byggt 1971 är 1 1/2 plan med en boyta på ca 240 kvadrat och källare på cirka 140 kvadrat. Konstruktionen är enligt ritning grundmurar i betonghålsten, plattan ska vara av utlagda plattor. Under plattorna verkar det vara nåt lager grövre sand av det lilla jag sett. Dränering enligt ritning är dubbla rör som ska ligga strax under grundmuren, dessutom ska det ligga dräneringsrör under plattan ut genom grundmuren. Om det är så i verkligheten vet jag ej. Enligt en granne som bott i området sedan huset byggdes så sprängdes det och huset ska ligga på sprängsten. Enligt protokollet från bergvärmehålet börjar det aktiva hålet redan 1,5 meter under mark, cirka fem meter från huset. Stabil grundvatten nivå vid 3 meters djup.

Mig veterligen har huset inte dränerats om sedan byggår. Dock ligger det en isolering utsida källare runt om som ser ut typ som pressad mineralull... bra eller dåligt ingen aning.

Innerväggarna i källaren som är bärande består av träpelare. De står i sin tur på en uppgjuten klack på cirka fem cm. Jag har mätt fuktkvoten i ett par av dem och fick inget utslag alls. Trodde mätaren hade gett upp. Det finns också ett antal väggar som är murade som gör i linje med bjälklaget och de är antagligen för jordtrycket. Övriga innerväggar som inte är bärande är även de reglade av trä. Skivmaterialet på väggarna är gips med nån form av plastfolie på baksidan.

Jag har tidigare bytt och samtidigt flyttat en golvbrunn i tvättstugan. Tänkte att det inte skulle vara några problem att frilägga den. Men fan, armering och hela brunnen var ingjuten. Kom ner 28 cm utan att se mark. Antagligen för att brunnen låg nära en vägg för jordtrycket vad vet jag.

Det finns ett gång gamla plastmattor i källaren. Ingen har släppt eller börjat bubbla utan de sitter som berget. Gipset har heller inte svält någonstans vad jag har hittat.

I och med att det är alla fel i källaren och att förutsättningarna för mögel och skit är optimala har vi bestämt oss att i tur och ordning börja göra om där nere utifrån ork och ekonomi. Huset är så stort så ytorna är vi egentligen inte i behov av.

Vi började i alla fall att riva upp det gamla golvet i gillestugan. Det är ingjutna reglar, därefter golvreglar med mineralisolering mellan direkt på betongen, för att avslutas med övergolv. Fuktmätare slog bakut när mätte de ingjutna reglarna. Golvreglarna varierar mellan ca 14-35 %RF. Tyvärr har stjärnorna murat upp den obligatoriska öppnaspisen ovanpå de ingjutna reglarna. Får hoppas jag slipper riva den för att få bort allt trä.

De har dessutom gjort ett försök till golvvärme genom att lägga en slinga radiatorkrets (eller vad det nu heter) direkt under övergolvet.

Nu börjar vi närma oss varför jag skriver detta långa inlägg. Jag försöker ge så mkt info jag har för att kunna få råd i just vårt fall.

Väggarna i gillestugan är också utreglade gipsskivor för övrigt som är tänkt att vi ska bort.

Vad avser golvet har vi resonerat om följande alternativ:

Uppreglat golv typ nivell, kanske måste vara ventilerat?

Flyta och sen lägga Platonmatta och valfritt övergolv. Är dock tveksam om Platon funkar då rummet är cirka 40 kvadrat.

Gjuta upp plattan så att den kommer i nivå med resten av golvet i källaren och lägga heltäckningsmatta som andas alternativt klinkers. Men, fixar den gamla plattan tyngden? Det handlar ändå om cirka 8-10 cm ytterligare betong, eller eps kanske?

Vad gäller väggarna så är vi faktiskt inne på att mura på ett lager runt om för att kunna dölja installationer så som el. Det låter kanske överkurs men gör vi det så minskar rummets bred till precis 4 meter så att vi kan lägga in en heltäckningsmatta utan skarv.

Vad gäller de bärande väggarna av träpelare så är vi inne på att mura upp ena sidan av pelaren med lecablock, därefter kan vi ta andra sidan med ytterligare lager Leca för att byta ut de bärande träpelarna pö om pö. Låter det tokigt?

Så ett långt inlägg, ge oss gärna lite reflektioner på ovan är ni snälla. Vill lägga till att jag är lite rädd för att bila ut kakan och sänka golvet maa grundvattnet som inte verkar ligga så djupt ner.

Vänligen Relativt nybliven husägare

2. K
    Medlem Nivå 1
    Lägger till en liten bild på gillestugan

3. K
    Medlem Nivå 1
    Nu är all isolering borta. Väntar på rörmockaren ska komma och koppla bort rören. Därefter ska reglarna bort.

Idag har det regnat till och från hela dagen, å nu vräker det ner sen en timme. Håller tummarna för att det inte ska läcka in nåt, bör synas i skarven mellan vägg och golv mot ytterväggarna tycker jag om dränering och/eller dagvattenledningar är helt kassa.

I övrigt vore det trevligt med en liten respons;)

Ha det bra, skål!

4. K
    Medlem Nivå 1
    Hallå igen. Måste revidera det jag skrev om de bärande väggarna som jag trodde stod på nån form av klack. Det var ju, tyvärr får jag säga, en syll. Dock missade jag den pga gipsen som ramla ner och dolde syllen. Mätt fukt utan indikation som tur är. Det är två ” hjärtväggar”. Dör jag tagit hål i gipset sitter reglar som verkar vara 7x5 cm cc 45 cm. Har någon en uppfattning om vilken tjocklek av tex Leca son motsvarar bärigheten? Måste kolla med konstruktör men vill ha en uppfattning för min planerings skull.