Vi har ett papptak som vi ej vet ålder på. Pga snö besiktigades ej Heller taket vid försäljning.
Då vindskivorna är i rätt dåligt skick hade vi planerat att byta dessa. Frågan är om vi även måste gör något med taket och isf vad? byta papp eller lägga ny? Behöver vi byta plåtarna eller kan vi ”bara” måla dessa? (Känns ju som ett hyfsat jobb ändå på ett suterränghus). Där vindskivorna ska bytas behöver väl ändå plåtarna bytas?
Någon som kan ge oss råd?
lägger upp lite bilder så ni ser... (sista bilden med träpanel är på garaget som också ska målas)”, övriga på själva huset)
Då vindskivorna är i rätt dåligt skick hade vi planerat att byta dessa. Frågan är om vi även måste gör något med taket och isf vad? byta papp eller lägga ny? Behöver vi byta plåtarna eller kan vi ”bara” måla dessa? (Känns ju som ett hyfsat jobb ändå på ett suterränghus). Där vindskivorna ska bytas behöver väl ändå plåtarna bytas?
Någon som kan ge oss råd?
lägger upp lite bilder så ni ser... (sista bilden med träpanel är på garaget som också ska målas)”, övriga på själva huset)
Det där är derbigum, det skall se ut så där, förväntad livslängd är nånstans mellan 20-40 år.
Försök ta reda på när taket är omlagt.
Försök ta reda på när taket är omlagt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 923 inlägg
Jag har också derbigum-tak, och hade ett par takfirmor ute för att titta på omläggning. Den mest välrenommerade sade att mitt tak hade 5-10 år kvar i sig, och det ser inte bättre ut än ditt. Han uppmanade mig att hålla koll på alla skarvar, och främst där beläggningen är limmad mot plåten i takets ytterkanter. Eftersom man inte satte plåten utanpå takpappen på den här tiden (mitt tak är troligen omlagt mitten på 90-talet) så var det (enligt takfirman) den största risken för läckor. Själva derbigum-beläggningen är tjockare än vanlig takpapp, och mycket seg, den börjar inte läcka "mitt på"....
Klicka här för att svara







