Vi har ett papptak som vi ej vet ålder på. Pga snö besiktigades ej Heller taket vid försäljning.

Då vindskivorna är i rätt dåligt skick hade vi planerat att byta dessa. Frågan är om vi även måste gör något med taket och isf vad? byta papp eller lägga ny? Behöver vi byta plåtarna eller kan vi ”bara” måla dessa? (Känns ju som ett hyfsat jobb ändå på ett suterränghus). Där vindskivorna ska bytas behöver väl ändå plåtarna bytas?

Någon som kan ge oss råd?

lägger upp lite bilder så ni ser... (sista bilden med träpanel är på garaget som också ska målas)”, övriga på själva huset)
 
  • Äldre teknisk ritning av ett hus med markerade mått och rumsuppdelning, inklusive vardagsrum, kök, sovrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvånings suterränghus med synliga vindskivor och ett papptak, stenbelagd trädgård i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitet vindskivehörn med synlig trästruktur och avflagnad färg, intill ett papptak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitet papptak med tecken på nedbrytning och vittrande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadad vindskiva med flagande målfärg och synlig träskada, indikation på behov av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre papptak med tydliga slitage och skador i behov av underhåll eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet papptak och vindskiva med synlig skada vid huskant nära tegelmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade vindskivor och slitet papptak på ett hus med mörkmålad träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där papptaket är finito . Dags att lägga om och skulle rekommendera nya plåtar ha
 
Det där är derbigum, det skall se ut så där, förväntad livslängd är nånstans mellan 20-40 år.
Försök ta reda på när taket är omlagt.
 
Jag har också derbigum-tak, och hade ett par takfirmor ute för att titta på omläggning. Den mest välrenommerade sade att mitt tak hade 5-10 år kvar i sig, och det ser inte bättre ut än ditt. Han uppmanade mig att hålla koll på alla skarvar, och främst där beläggningen är limmad mot plåten i takets ytterkanter. Eftersom man inte satte plåten utanpå takpappen på den här tiden (mitt tak är troligen omlagt mitten på 90-talet) så var det (enligt takfirman) den största risken för läckor. Själva derbigum-beläggningen är tjockare än vanlig takpapp, och mycket seg, den börjar inte läcka "mitt på"....
 
  • Gilla
Calle91
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.