7 521 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Räcker min el för den här spisen?
Jord har den garanterat, men kanske inte nolla.N NiBaBaD skrev:
Det låter som att du inte ska koppla den sortens prylar? Ibland kan det vara bra att ringa en elektriker.N NiBaBaD skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Njej, det är nog inte det som är felet.
Om det saknas ett stift i kontakten, så är det mest troliga att spisen är en ren 400V spis som inte använder nollan. En sådan konfigurering är vanlig. Sedan kan man givets spekulera i om någon har bytt ut kabeln på en trefas 230V spis, till fel kabeltyp. Men det känns väldigt långsökt, om spisen har fungerat.
Om det är jfb som löser ut, så är det troiligen fel på ett element i ugnen, du har troligten ett isolationsfel, så att ström "läcker" mot jord, just det som en jfb skall bryta på.
Lägg upp en bild på inkopplingsplinten i spisen, det brukar även finnas ett inkopplingschema där. Antingen på utsidan eller på luckan över kopplingsplinten.
Hur säker är du föresten på att det nyinstallerade spisuttaget är korrekt kopplat?
Om det saknas ett stift i kontakten, så är det mest troliga att spisen är en ren 400V spis som inte använder nollan. En sådan konfigurering är vanlig. Sedan kan man givets spekulera i om någon har bytt ut kabeln på en trefas 230V spis, till fel kabeltyp. Men det känns väldigt långsökt, om spisen har fungerat.
Om det är jfb som löser ut, så är det troiligen fel på ett element i ugnen, du har troligten ett isolationsfel, så att ström "läcker" mot jord, just det som en jfb skall bryta på.
Lägg upp en bild på inkopplingsplinten i spisen, det brukar även finnas ett inkopplingschema där. Antingen på utsidan eller på luckan över kopplingsplinten.
Hur säker är du föresten på att det nyinstallerade spisuttaget är korrekt kopplat?
Ledsen, menade så klart att den saknar stiftet för nollan. Jord har den.useless skrev:
Jag har en bakgrund som elektriker så jag har dragit fram all el, och en elkille med behörighet har kopplat in och godkännt centralen. Det är spisen som krånglar nu när den kopplas in i den nya spiskontakten med 3 faser, nolla och jord.
Tack för svar. Jo det nya spisuttaget är korrekt och jag dubbelkollade (mätte) igår. 400V mellan faserna och 230v mot jorden och nollan.H hempularen skrev:Njej, det är nog inte det som är felet.
Däremot vet jag inte historiken med den begagnade spisen. Kan vara att de kopplat om den inne i plinten och (gud förbjude) har lagt nollan på ett anant ställe där den satt tidigare.
Men som du säger så kan det ju faktiskt vara så att det blir ett jordfel när ugnen sätts på. Jag vet inte historiken på denna spis, men den köptes nyligen begagnad.
När man ansluter en induktionsspis/häll måste det vara rätt från början, annars blir det en dyr lärpenning.
Mäta och mäta och kolla uttag och stickpropp. Och när man tänker att nu är det okej så ska man kolla upp en gång till.
För övrigt anser jag att märket GRAM är alldeles för dyrt för att få en annorlunda design men samma funktioner som märken med lägre prislapp
Mäta och mäta och kolla uttag och stickpropp. Och när man tänker att nu är det okej så ska man kolla upp en gång till.
För övrigt anser jag att märket GRAM är alldeles för dyrt för att få en annorlunda design men samma funktioner som märken med lägre prislapp
Hej och tack för input.G G.L. skrev:När man ansluter en induktionsspis/häll måste det vara rätt från början, annars blir det en dyr lärpenning.
Den spis jag hjälper med är dock ingen GRAM och en hel "gammeldags" spis med ugn.
Japp, jag mätte noga och dubbelkollade i vägguttaget som jag satte. Tippar på att det är jordfel i ugnen alternativt att någon kopplat om inne i plinten.
För en fullständing bild så är spisen en "äkta" 400V, så om ingen har kopplat om på plinten så pekar allt åt ett jordefel och trasig ugn.
Finns det något som kan ske om spisen är kopplad som i högra bilden (2 faser) om vi nu kör tre faser?
Finns det något som kan ske om spisen är kopplad som i högra bilden (2 faser) om vi nu kör tre faser?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den är kopplad enligt den högra bilden har du en lägre tillgänglig effekt. Om alla plattor och ugnen sätts på max samtidigt kan en säkring lösa efter en stund. Det brukar inte bli ett problem i praktiken.N NiBaBaD skrev:
Punkt ett är att ta reda på om det är säkringen eller jordfelsbrytaren som löser. Men det är nog ingen långsökt gissning att det är jordfelsbrytaren som löser och att det beror på ett jordfel i ugnen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden