7 518 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Räcker min el för den här spisen?
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Om du bara skall låta elektrikern göra det, så kan du lätt göra det själv. Skall elektrikern ändå dit för annat, så blir det inte så mycket extra för att kontrollera uttaget och sätta sladd på spisen.
För att mäta behöver du en multimeter ex: https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
Det finns billigare, men då brukar de inte klara att mäta mer än 250V AC, här kan man vilja mäta 400V mellan faserna.
Att koppla en anslutningskabel till spisen bör du också klara, kolla med forumet innan du kopplar in den.
För att mäta behöver du en multimeter ex: https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
Det finns billigare, men då brukar de inte klara att mäta mer än 250V AC, här kan man vilja mäta 400V mellan faserna.
Att koppla en anslutningskabel till spisen bör du också klara, kolla med forumet innan du kopplar in den.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Är det inte ett krav att perilex uttag ska vara fullkopplade? Dvs man får inte koppla in dem med enbart faser och jord? Uttagen på väggen alltså, inte apparaten,.
Visst det är snabbt gjort om man kan göra det själv. Men det måste vara extremt låg sannolik att det finns en dragen nolla som inte är ansluten i centralen. Det är knappast något jag skulle ringt in en elektriker för.Bo.Siltberg skrev:
Nej, men att koppla in det nya perilexsladdstället i spisen. TS kanske inte är bekväm med det och bör då inte heller göra det.
Med det sagt så skulle jag säga till TS att hoppa över elektrikern, köpa en spänningsprovare eller ovan länkade multimeter, kontrollmäta uttaget (bara för att) samt att köpa ett perilexsladdställ så kan vi på forumet guida genom installationen av det på spisen. Det är inte så svårt, om man är kapabel att skruva i skruvar så klarar man detta också med lite hjälp.
Med det sagt så skulle jag säga till TS att hoppa över elektrikern, köpa en spänningsprovare eller ovan länkade multimeter, kontrollmäta uttaget (bara för att) samt att köpa ett perilexsladdställ så kan vi på forumet guida genom installationen av det på spisen. Det är inte så svårt, om man är kapabel att skruva i skruvar så klarar man detta också med lite hjälp.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Det ÄR extremt osannolikt att nollan som syns ansluten i uttaget inte är kopplad i centralen. Men jag har faktiskt varit med om ngt. liknande. En bekant hade ett uttag i badrummet, av ngn. anledning visade det sig att det inte verkade vara jordat. Öppnar uttaget, jo där finns jord. Luskar ut vilken kopplingsdosa det matas ifrån, där finns jord, men ingen jordtråd från röret från badrummet. Visade sig att jordtråden låg ca 20 cm in i röret. Gissningsvis har tråden tagit slut när man drog trådarna, och antingen "missat" det sedan när dosan kopplas ihop, eller inte orkat bry sig.D Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Men det vanligare problemet är framförallt i hus byggda fram till slutet av 70- talet. Innan man hade perilexuttag.
Då var spisar fast inkopplade i en dosa. De gick ofatst på ren 400V matning. Nollan var onödig, och fanns därför inte dragen till den fasta dosan.
Sedan har någon köpt en ny spis, kanske på 80- talet. Fortfarande med 400V matning. Men den kommer med kabel med kontakt. Då vill man ha ett perilexuttag att koppla kontakten i. och både hempulare och proffs fuskade villt med att sätta upp perilexuttag utan nolla.
Och så kommer någon nu och kopplar in en ny 230V spis i uttaget, och den förstörs omgående pga ett fusk för 30 - 40 år sedan.
Att någon skulle ha satt upp ett perilexuttag i en nyproducerad bostad, utan nolla inkopplad, det är nog extremt ovanligt.
Då var spisar fast inkopplade i en dosa. De gick ofatst på ren 400V matning. Nollan var onödig, och fanns därför inte dragen till den fasta dosan.
Sedan har någon köpt en ny spis, kanske på 80- talet. Fortfarande med 400V matning. Men den kommer med kabel med kontakt. Då vill man ha ett perilexuttag att koppla kontakten i. och både hempulare och proffs fuskade villt med att sätta upp perilexuttag utan nolla.
Och så kommer någon nu och kopplar in en ny 230V spis i uttaget, och den förstörs omgående pga ett fusk för 30 - 40 år sedan.
Att någon skulle ha satt upp ett perilexuttag i en nyproducerad bostad, utan nolla inkopplad, det är nog extremt ovanligt.
Det intressanta i mitt fall, typ 40 år gammalt hus, är att väggdosan är helt korrekt med nolla, men spiskontakten saknar nollan eftersom spisen (typ 25 år gammal) inte krävde det 
Återigen tusen tack för alla svar, intressant läsning för en som aldrig funderat på det här innan frugans spisval (ej förhandlingsbart) ligger ute på kampanj, så snabba beslut att ta
Jag har en nära bekant (professionellt kunnig på el) som jag tänkte bjuda på en riktigt bra middag ... om han får fart på nya spisen ... Nu när jag vet förutsättningarna känns det OK att fråga honom
Men som "hempularen" föreslår, dags att skaffa en multimeter nu när man som nybliven pensio har en del att ta tag i
Återigen tusen tack för alla svar, intressant läsning för en som aldrig funderat på det här innan frugans spisval (ej förhandlingsbart) ligger ute på kampanj, så snabba beslut att ta
Jag har en nära bekant (professionellt kunnig på el) som jag tänkte bjuda på en riktigt bra middag ... om han får fart på nya spisen ... Nu när jag vet förutsättningarna känns det OK att fråga honom
Men som "hempularen" föreslår, dags att skaffa en multimeter nu när man som nybliven pensio har en del att ta tag i
Det räcker efter som den inte är dragen i isolering.
Avslutar den här tråden med att meddela att spisen är på plats och inkopplad. Det var ju egentligen inte så komplicerat, plinten på spisen var mycket tydligt märkt med jord nolla (N) och faser (L1 L2 L3). Bara man är noggrann så var det i princip omöjligt att göra fel på den kopplingen 
Vägguttaget mätte jag också upp, och det motsvarade till 100% förväntat utfall. Så när kontakten från spisen sattes in i vägguttaget så var det inga överraskningar, fungerar till 100% som det ska
Vägguttaget mätte jag också upp, och det motsvarade till 100% förväntat utfall. Så när kontakten från spisen sattes in i vägguttaget så var det inga överraskningar, fungerar till 100% som det ska
Hoppas det går att kapa en gammal tråd. Jag råkade ut för samma sak hos en vän där jag drog fram 400V med femledare (2.5 mm2) till en spiskontakt, sen när hon kopplade in sin begagnade (nyinköpta spis/ugn) så fungerade spisen men ugnen får säkringen (ev jfb) att lösa.
Jag kollade igår och spisen har en tre-pinnad kontakt, dvs den som inte har jord, sen vet jag inte hur den är kopplad inne i spisen.
När jag läst här så gissar jag att den kan vara kopplad 230V och då det saknas en nolla så skickar den ut kretsen på jord och det löser säkringen.
Tar gärna emot tips på vad nästa steg är i felsökningen. Är det att kontrollera kopplingen inne i spisen och ev byta till en femledare från spisen?
Jag kollade igår och spisen har en tre-pinnad kontakt, dvs den som inte har jord, sen vet jag inte hur den är kopplad inne i spisen.
När jag läst här så gissar jag att den kan vara kopplad 230V och då det saknas en nolla så skickar den ut kretsen på jord och det löser säkringen.
Tar gärna emot tips på vad nästa steg är i felsökningen. Är det att kontrollera kopplingen inne i spisen och ev byta till en femledare från spisen?