2 684 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
räcker en kabel?
hej har dragit nya rör i vägg i nybyggt badrum och sovrum från takdosa,,ska sedan dra kabel i vinden till ett proppskåp...räcker det att dra ett rör med blå svart och gul grön kabel till proppskåp eller ska jag dra 2 rör med kabel..jag ska ha golvvärme.........jag kommar att sätta in ett proppskåp till brevid det gamla..med 3 10Aoch 3 16A eletriken sa att det vore bäst med en 2kw kabel genom vinden,,,,tacksam för tips om detta....
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Låter som att du får förklara lite tydligare vad du har gjort och vad du vill göra.
Som jag förstår det så har du dragit el från en befintlig takdosa till dels ett badrum, där du skall ha golvvärme, belysning.. något mera? uttag? handukstork?
Dessutom från samma befintliga takdosa till belysning och uttag i ett sovrum, finns takdosan i något av rummen eller ligger den i ytterliagre ett rum?
Har du matning till den befintliga takdosan idag? Dvs. används den ex. till en takbelysning?
Det här du tänker göra på vinden går inte ihop för mig förklara.
Som jag förstår det så har du dragit el från en befintlig takdosa till dels ett badrum, där du skall ha golvvärme, belysning.. något mera? uttag? handukstork?
Dessutom från samma befintliga takdosa till belysning och uttag i ett sovrum, finns takdosan i något av rummen eller ligger den i ytterliagre ett rum?
Har du matning till den befintliga takdosan idag? Dvs. används den ex. till en takbelysning?
Det här du tänker göra på vinden går inte ihop för mig förklara.
hej alla.....badrummet och sovrummet är nybyggt....utanför dessa utrymmen finns en liten hall..där har jag utgått med sladdar från takdosa till badrum och ett sovrum,,jag ska ha uttag och handukstork .golvvärme i badrum och belysning och uttag i sovrum,,,från takdosan i hall finns ingen inkommande el..det är från proppskåpet jag ska dra rör över vinden till takdosan...nu undrar jag om jag ska dra 2 rör för sladd över vinden eller räcker 1,,,sladdarna är 1.5 mm svart blå och gulgröna,,,säkringskåpet jag har köpt med jordfelsbrytare har 5 10A automatsäkringar.......tacksam för tips och råd
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Nej, om du drar flera grupper från centralen så skall dom gå separerade hela vägen, du kan inte koppla ihop dom i en takdosa.
Om man brtre en grupp så skall man kunna vara säker på att alla trådarna i ett rör eller dosa är brutna (Såvida det inte är 3 fas, men då skall det vara märkt så).
Om man brtre en grupp så skall man kunna vara säker på att alla trådarna i ett rör eller dosa är brutna (Såvida det inte är 3 fas, men då skall det vara märkt så).
Hej peter,
1. du ska inte blanda grupper i samma dosa, dvs bara en säkring.
2. Gör som nån sa, lägg definitivt bad på en egen säkring. Innebär separat rördragning.
3. Belysning och vägguttag i övriga utrymmet kan du lägga på samma grupp (säkring). Glöm inte att allt ska vara jordat. Även lamputtag i tak.
4. Från din gamla central, dra ett rör och i detta 2,5mm2 FK. Säkra med 3st 16A i din gamla central, dvs dra tre faser till nya centralen (du behöver dom inte nu, men senare kanske du vill ha uttag ute mm....). Sätt upp din nya central i ditt nya utbygge.
1. du ska inte blanda grupper i samma dosa, dvs bara en säkring.
2. Gör som nån sa, lägg definitivt bad på en egen säkring. Innebär separat rördragning.
3. Belysning och vägguttag i övriga utrymmet kan du lägga på samma grupp (säkring). Glöm inte att allt ska vara jordat. Även lamputtag i tak.
4. Från din gamla central, dra ett rör och i detta 2,5mm2 FK. Säkra med 3st 16A i din gamla central, dvs dra tre faser till nya centralen (du behöver dom inte nu, men senare kanske du vill ha uttag ute mm....). Sätt upp din nya central i ditt nya utbygge.
Carl kom med ett bra förslag. Det är lättare att felsöka i framtiden om man har fler grupper. När du är uppe på vinden och pular så tänk även på att köken blir mer och mer enegrikrävande så lägg gärna några tomrör åt dett hållet också. Det är inte så trevligt i köket när man bara kan köra en apparat i taget. T.ex när micro eller vattenkokare kolliderar!!!!!
Klicka här för att svara
