4 473 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Räcker det med en avloppsluftare till två stammar?
Har tidvis problem med "stopp" i avloppet, som kanske inte är stopp.. Vattnet kan ha riktigt svårt att rinna undan i köksavloppet, rinner långsam och diskhon fylls på snabbare än vad det rinner undan, i perioder.
Jag kan låta avloppet vara en hel natt, för att ha samma problem på morgonen, när man inte spolat på länge, tänker att då borde det ju vara relativt tomt i avloppet, varpå vakum är det enda som återstår?
Går jag loss med iller i källaravloppet där köksavloppet kommer ned brukar det bli bättre fart. Men det är aldrig liksom stopp vad jag kan se.. Får köra med illern cirka två gånger per år.
Jag börjar fundera på om vi kan ha nå strul med avluftningen, huset har två stammar, en stamm för kök. Och en för dusch+wc. Lutningen sitter på dusch+wc stammen.
De bägge stammarna möts i källaren någonstans..
Jag kan låta avloppet vara en hel natt, för att ha samma problem på morgonen, när man inte spolat på länge, tänker att då borde det ju vara relativt tomt i avloppet, varpå vakum är det enda som återstår?
Går jag loss med iller i källaravloppet där köksavloppet kommer ned brukar det bli bättre fart. Men det är aldrig liksom stopp vad jag kan se.. Får köra med illern cirka två gånger per år.
Jag börjar fundera på om vi kan ha nå strul med avluftningen, huset har två stammar, en stamm för kök. Och en för dusch+wc. Lutningen sitter på dusch+wc stammen.
En av mina mer pedagogiska bilder som jag tror förklarar vad du har råkat ut för: nästan stopp i stammen:

https://www.byggahus.se/forum/threa...orrekt-installerat.387143/page-2#post-3821021

https://www.byggahus.se/forum/threa...orrekt-installerat.387143/page-2#post-3821021
Har du kollat i vattenlåset, så att det är fritt från diskhon till där den går in i avloppstammen.S salkin85 skrev:Har tidvis problem med "stopp" i avloppet, som kanske inte är stopp.. Vattnet kan ha riktigt svårt att rinna undan i köksavloppet, rinner långsam och diskhon fylls på snabbare än vad det rinner undan, i perioder.
Jag hade problem med att det ran undan långsamt i handfatet i badrummet, visade sig att det var utloppet ur vattenlåset som var igensatt.
Avluftning har man väl främst för att man inte skall tömma andra vattenlås i huset när man spolar i toastolen.
Golvbrunnar och handfat har ju inte så stort flöde så att de fyller röret, så då kan luften "gå" över vattnet.
Precis, avluftning borde nog egentligen heta tilluftning. Det är där luft dras in i systemet när man spolar i toaletten. (Även om det ofta finns en skorstenseffekt så att ett luftflöde faktiskt avluftar via takets rör.)
Den nyrenoverade gäststugans toalett, med en helt ny dragning, tycks ha samma problem med tilluftningen, som verkar saknas, I huvudbyggnaden finns det två avluftningsrör som går upp till vinden, där de förenas och ett rör går ut genom taket. Det fanns förut både septitank och BDT-avlopp separat, därför två rör. Men gäststugans toastol som en polsk byggfirma monterade har bara en 90 graders rörvinkel vidare till avloppet ner mot vägen, är det kanske lite snålt när min gamla rörmokare brukade alltid montera tre 30-graders böjar i serie, så att det blev bra flyt på avloppsvattnet. Om tilluft saknas, hur kan det åtgärdas enklast? Måste man ha ett grovt. långt rör som jag har i huvudbyggnaden, eller finns det någon magisk, kompakt, enkel luftningsventil att köpa?Claes Sörmland skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag har trippla stammar i huset från när huset hade septiktank och tvåkammarbrunn.
En stam för WC, en för badrummen och en för kök och källare.
WC och badrum delar luftning och det verkar funkat i 50år.
Kök och källare går ut på ett annat håll och hade ursprungligen ingen egen avluftning, men på grund av sättning bildades ett bakfall och man installerade ett vacuumlock på stammen (källaren har en pumpgrop, så när den tömmer så blir det stort flöde)
Efter att i somras fixat bakfallet hör jag inte längre vacuumlocket jobba efter pumpen kört.
En stam för WC, en för badrummen och en för kök och källare.
WC och badrum delar luftning och det verkar funkat i 50år.
Kök och källare går ut på ett annat håll och hade ursprungligen ingen egen avluftning, men på grund av sättning bildades ett bakfall och man installerade ett vacuumlock på stammen (källaren har en pumpgrop, så när den tömmer så blir det stort flöde)
Efter att i somras fixat bakfallet hör jag inte längre vacuumlocket jobba efter pumpen kört.
Du har nog mest troligt helt enkelt stopp i avloppet.
Vi har enbart avluftning till WC/dusch och ingen till köket. Vi hade gamla gjutjärnsrör till köket som var nästan helt igensatt, även fast jag kört med "iller" så släppte inte speciellt mycket av det hårda stoppet (gammalt fett/rost m.m).
Det brukade klucka och ha sig i diskhon efter man spolat där.
Lösningen var att helt enkelt byta ut avloppsröret till köket, som var från -69. Nu är det fullt ös där
Har du testat rensa röret med iller och hett vatten? (även från kökshållet?)
Vi har enbart avluftning till WC/dusch och ingen till köket. Vi hade gamla gjutjärnsrör till köket som var nästan helt igensatt, även fast jag kört med "iller" så släppte inte speciellt mycket av det hårda stoppet (gammalt fett/rost m.m).
Det brukade klucka och ha sig i diskhon efter man spolat där.
Lösningen var att helt enkelt byta ut avloppsröret till köket, som var från -69. Nu är det fullt ös där
Har du testat rensa röret med iller och hett vatten? (även från kökshållet?)
Klicka här för att svara