GoC GoC skrev:
Det är väl i stort sett en omöjlighet att trycka ner ett avloppsrör förbi muffen.
Det är väl ändå helt vanliga avloppsrörsdelar som sticker upp genom skåpet.
Vattenlåset ansluta till avloppet med den flexibla slangen som avslutas med en kort del som sticks ner i muffen på avloppet.
Det är onekligen ett typexempel på begynnande ”tätt i avloppet” med att det rinner undan dåligt och kluckar.
Troligen i horisontell del några meter lång sträcka innan köksavloppet, som vanligen är 75mm, ansluter till övrigt avloppssystem (110mm) i huset.

Din text är som kinesiska för mig, kan du förklara det där som att du förklarar för en 5-åring? :rofl: Ser du något problematiskt med anslutningarna eller tror du att det är något under skåpet?

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Din text är som kinesiska för mig, kan du förklara det där som att du förklarar för en 5-åring? :rofl: Ser du något problematiskt med anslutningarna eller tror du att det är något under skåpet?
Ur golvet sticker det upp gråa avloppsrör. I det översta av dessa är slangen från vattenlåset nedstoppad.
Den delen är utformad så den inte kan tryckas ned för långt i röret.
Dvs det är med största sannolikhet inget fel på monteringen av vattenlåset.
Felet är att du börjar få tätt i avloppet, inte direkt efter vattenlåset, utan där avloppsröret från köket ligger horisontellt.
Så det som behövs är en rensning av avloppet.
Det kan du fixa själv, men troligen inte då en femåring inte behärskar det :crysmile:
Och det spelar ingen roll vid vilken temperatur du kör diskmaskinen, fettet från disken förs vidare ut i avloppet och stelnar till hårda klumpar. Med åren som går så avlagras så mycket fett att rören tätnar.
Efter många år slutar det så här.
Avloppsrör igensatt med fettavlagringar, synligt under rensningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Tycker det ser ut som du bara har luftning på högra vasken vilket kan förklara kluckandet när vattnet rinner undan. Enligt mig är det en vanlig orsak till dåligt flöde i köksvask avsaknad eller tilltäppt luftning.

Claes Sörmland
GoC GoC skrev:
Och det spelar ingen roll vid vilken temperatur du kör diskmaskinen, fettet från disken förs vidare ut i avloppet och stelnar till hårda klumpar. Med åren som går så avlagras så mycket fett att rören tätnar.
[bild]
Vi har alla varit där (eller hamnar där), diskmaskin eller ej. Äter man mat som innehåller olja, fett och mejeriprodukter så hamnar det i avloppet.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Claes Sörmland
T topmount skrev:
Tycker det ser ut som du bara har luftning på högra vasken vilket kan förklara kluckandet när vattnet rinner undan. Enligt mig är det en vanlig orsak till dåligt flöde i köksvask avsaknad eller tilltäppt luftning.
Det finns ingen luftning i ett avlopp som detta. Det är inte bräddavloppet du tänker på?

Men jag tror du har en poäng. När jag nästan hade stopp i köksstammen så steg vattnet i vattenlåset vid spolning och då började mitt bräddavlopp fungera som nån sorts luftning; när det geggade igen så blev flödet sämre. Men orsaken var egentligen nästan stopp längre ned i stammen. När detta spolades bort så spelade bräddavloppets varande ingen roll längre.

Visst menar jag breddavloppet, vars vanligaste funktion är att lufta avloppet innan vattenlåset.
Vid detta arrangemang av avloppsrören får vi ett väldigt stort och djupt vatten lås. När vi tömmer vänstra vasken måste luften i röret antigen trängas upp tillsammans med det nedrinnande vattnet eller tryckas upp i andra vasken (kluckande). Tycker brädd avloppet borde vara kopplat till båda vaskarna

Claes Sörmland
Så nu har den här frågan kommit upp i så många trådar att jag tog mig 20 min av artisteri. Det här är det sin vanligen händer och troligen händer i TS fall också:

Illustration som visar tre stadier av ett avloppsrör: rent, nästan stopp och stopp med vattenflödet och luftbubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Claes Sörmland
T topmount skrev:
Visst menar jag breddavloppet, vars vanligaste funktion är att lufta avloppet innan vattenlåset.
Vid detta arrangemang av avloppsrören får vi ett väldigt stort och djupt vatten lås. När vi tömmer vänstra vasken måste luften i röret antigen trängas upp tillsammans med det nedrinnande vattnet eller tryckas upp i andra vasken (kluckande). Tycker brädd avloppet borde vara kopplat till båda vaskarna
Njae, När du tappar vatten så stiger ju vattenytan i vattenlåset kanske max 5-10 mm. Den lilla volymen luft kan pysa tillbaka via diskhons silar. Det finns således inget behov av luftning via bräddavloppet. Har man det behovet så har man stopp längre ned på gång. Se min bild ovan.

T topmount skrev:
Inte alls, rent trams. Det är inte Niagarafallen som rinner genom vattenlåset.
Förövrigt är bräddavloppet, om det nu skulle ha någon luftande funktion, kopplat till samma del som diskmaskinens avtappning som ger det absolut största flöde som någon gång kommer rinna genom det där avloppet.
Däremot, om det är tätt i avloppsröret så stiger vattnet och det kluckar, detta beror på att röret går fullt och därför även förhindrar avluftning av avloppssystemet.

GoC GoC skrev:
Ur golvet sticker det upp gråa avloppsrör. I det översta av dessa är slangen från vattenlåset nedstoppad.
Den delen är utformad så den inte kan tryckas ned för långt i röret.
Dvs det är med största sannolikhet inget fel på monteringen av vattenlåset.
Felet är att du börjar få tätt i avloppet, inte direkt efter vattenlåset, utan där avloppsröret från köket ligger horisontellt.
Så det som behövs är en rensning av avloppet.
Det kan du fixa själv, men troligen inte då en femåring inte behärskar det :crysmile:
[bild]
Haha, tack! Jag kunde faktiskt visualisera allt i huvudet som en film nu så jag tror jag vet vad du pratar om :rofl: men hur rensar man nedre delen av avloppet? Låter som att man ska in bakom sparksocklarna och pilla? Jag kommer inte pilla på något om jag inte förstår vad jag gör innan ;)

Haha, tack! Jag kunde faktiskt visualisera allt i huvudet som en film nu så jag tror jag vet vad du pratar om :rofl: men hur rensar man nedre delen av avloppet? Låter som att man ska in bakom sparksocklarna och pilla? Jag kommer inte pilla på något om jag inte förstår vad jag gör innan ;)
Du tar loss slangen från vattenlåset, dvs den delen som sitter nederst på den korrugerade slangen, och kör i en rensfjäder.
T.ex en sådan här
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/avloppsrensare-2000034458
Men helst skall man rensa ”bakvägen” dvs från en renslucka i avloppet, det har du helt säkert någon stans och upp mot köket.
Men båda sätten fungerar.

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du tar loss slangen från vattenlåset, dvs den delen som sitter nederst på den korrugerade slangen, och kör i en rensfjäder.
T.ex en sådan här
[länk]
Men helst skall man rensa ”bakvägen” dvs från en renslucka i avloppet, det har du helt säkert någon stans och upp mot köket.
Men båda sätten fungerar.

Tack!

T topmount skrev:
Vi har inget bräddavlopp på någon av hoarna i köket, det är ändå inget kluckande, inte ens när vi tömmer ut vatten i bägge hoarna samtidigt.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har inget bräddavlopp på någon av hoarna i köket, det är ändå inget kluckande, inte ens när vi tömmer ut vatten i bägge hoarna samtidigt.
Så klart det inte kluckar. Bräddavloppets funktion är endast till för att förhindra att vatten rinner över hoarnas kanter och ut på golvet om man råkar glömma att kranen är öppnad.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
testa häll i 1lter kokande vatten i vasken ett par omgångar och se om det hjälper

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.