Jag menade mest vid beg.husköp, då det är relativt få som väljer att bygga nytt nuförtiden(iaf här).
Men det är en helt annan diskussion.

Mikael_L
Jag undrar om TS ens är intresserad av sin tråd längre? :|

Hehe... Såg en annons på hemnet om 12 rok för 90 000 =). Vi kollade på ett som gick för 180 000 sen... Lycka till med ert beslut.

Vi kommer nog köra på nyckelfärdigt. Inte tillräckligt med tid och intresse för att göra det invändiga själv! Flyttar från ett renoveringsobjekt (som är i toppskick nu när vi såsmåningom flyttar..:-) ). Kul med renovering men tidsödande! Vi har besökt många Älvsbyhus på senare tid och har kompisar som köpt deras hus - de är jättenöjda! Och vi har fallit för planlösningen i ett par av modellerna.

Det är inte svårt, vi bygde smålandsvilla kalmar, allt som allt landade det på ca 2.5, och då var det en hel del tillval, tomten kostade 650 typ, VA 45k, el 25k. Tror även de har att man kan spara en 20-30 lax om man vill tapetsera och sätta lister och sånt själv.

Nu ska jag inte göra reklam för någonting, men de har sammarbete med en viss bank som var riktigt schyssta, säkert lite för de visste vad de handla om... Vi bor ca 40 minuter från Sthlm, så det är ju inte bromma direkt, men det ska man väl inte räkna med kansek om man vill ha ett hus för 2.3M

Det beror ju helt på, ingen bank vill ju låna ut till någon som ska bygga ute på vischan, bygg där det finns andra hus och man vet att det är ett bra område. Nära storstäder är ju alltid mer attraktivt än på landet.
Sen är det ju billigare att leva i ett nytt hus (om man bortser från allt som man måste köpa och fixa som man inte räknar med, men som man kanske klarar sig utan egentligen, typ altan, gräsmatta, förråd, garage) det är ju ingen fastighetsskatt, och man kan räkna med att ingenting kommer gå sönder närmsta 5 åren och sånt, jag tror att banken är schyssta om man ha r en bra kalkyl och vet vad man gör.

Mikael_L skrev:
Ja man kan ha ett av två "fel", lite pengar på banken eller hög årslön ... ;)
Enligt en nyköpt Demoskopundersökning klarar sig bara 30 procent av svenskarna utan lön i max sex veckor.

När Saab gick i konkan sprang relativt högavlönade ingenjörer omkull varandra för att ta "nödlån" hos sparbanken. Men visst kan man tycka att den som har hög årslön borde ha lite lättare att lägga undan en av dem. En av årslönerna alltså. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.