Vad kan man förvänta sig för rabatt om man vill ha en dyrare pryl än den som pajat?

• Själklart ska man få hela ursprungskostnaden i rabatt!

0 Röster 0,0%
  • Snåljåp, var glad för den rabatt du fick!

0 Röster 0,0%
  • Snåljåp, var glad att de inte skickade bastermostaten igen...

0 Röster 0,0%
  • Jag förstår inte frågan.... moped?

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    0
Tja!

Lite nyfiken på hur ni hade resonerat om detta. Jag åberopade garanti på en termostat till mitt värmegolv som pajade efter ca 2,5 år. Garantin var på 3 år. Redan efter ursprungsleveransen insåg jag att jag egentligen hade velat ha en bättre och dyrare termostat än den som var standard i paketet. Mejlade och frågade om jag fick returnera den oanvända termostaten och få den bättre mot mellanskillnaden men fick inget gensvar då. Orkade inte bry mig utan termostaten åkte upp och fungerade utmärkt tills den pajade.

Nu så! I och med att termostaten ändå skulle bytas så frågade jag om jag, istället för att få en likadan skickad till mig, kunde få lägga mellanskillnaden och få den bättre denna gången. Basmodellen kostar cirkus 500:- och den dyrare ca en tusing. Som första svar får jag att jag kan få 200:- rabatt på den dyrare. Får sedan upp det till 300:-, vilket jag accepterar. Nu lite i efterhand tänker jag däremot; "men vafan, snåla jäklar!"
Borde jag inte ha fått hela kostnaden för basmodellen i rabatt? Jag får såklart oavsett bita i det sura äpplet, jag kommer inte försöka kräva några pengar tillbaka, men det vore intressant att veta hur andra tänker.... Tilläggas bör kanske att det inte varit något snack om huruvida garantin skulle gälla...

Tilläggas kan också som kuriosa att jag inom en snar framtid kommer beställa mer golvvärme, till en fyra gånger så hög kostnad som det aktuella paketet... men det vet ju inte de om. Varför jag inte nämnde det som förhandlingshjälp? Borde inte behövas...

Jag tror att du drabbats av ett rätt vanligt synsätt i handeln.

Troligen är deras inköpspris på basmodellen de 200kr du erbjöds i rabatt.

Dvs. firma ser det som att de säljer en produkt till dig för 1000kr. Men iom. att de då slipper en kostnad på 200kr för garantiskadan, så erbjuder de den rabatten.

Det är lite samma stuk som en del hustillverkare tillämpar om du vill byta ut deras standard, ex. kök. De kanske erbjuder ett avdrag på 10 - 15000 för de skåp du väljer bort, men vill ha 150 000 för det du väljer istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.