218 läst ·
5 svar
218 läst
5 svar
Hur ska jag tänka gällande Värmesystem
Jag ska köpa en fastighet med ett hus och 2 gäststugor. Huvudbyggnaden är 90 kvm och har en luftvärmepump och direkt verkande el element. Finns alltså inget vattenburet system. Finns även en källare under del av huset. Hade velat lägga slang i sjön ,är strandtomt, och sätta in en värmepump men börjar inse att det blir en dyr investering att dra helt nytt vattenburen system. Hjälp mig att tänka hur jag kan få ner värme kostnaden. Finns det något system som även kan göra varmvatten? Sitter vvberedare nu. Tacksam för all hjälp
Ja det är krypgrund. Tappar man inte mycket värme i rören om man gör så? Vet inte riktigt om det går att komma in under huset heller för mycket snö för att se hur det ser ut 😊
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
En luftvärmepump, som du redan har är troligen det mest optimala för den storleken av hus. Beroende på planlösning kanske det skulle vara lönt att ha ytterlgare en VP.
Sedan, gäststugorna. Det kanske skulle vara vettigt med luftvärmepumpar där också, alternativt att kallställa dem över vintern. Hur mycket används de över vintern?
Det finns värmepumpsdrivna varmvattenberedare, men jag tror det är tveksamt lång pay off tid för en sådan. En sådan kostar typ 15 - 20 000 mer än en vanlig beredare, och troligen dyrare att installera också, eftersom den behöver ventilationsrör för luftflödet utöver vatteninkopplingen. Sparar man då ex. 1000 kWh per år, så är det stor risk att beredaren går sönder innan den har sparat in sin investering.
Sedan, gäststugorna. Det kanske skulle vara vettigt med luftvärmepumpar där också, alternativt att kallställa dem över vintern. Hur mycket används de över vintern?
Det finns värmepumpsdrivna varmvattenberedare, men jag tror det är tveksamt lång pay off tid för en sådan. En sådan kostar typ 15 - 20 000 mer än en vanlig beredare, och troligen dyrare att installera också, eftersom den behöver ventilationsrör för luftflödet utöver vatteninkopplingen. Sparar man då ex. 1000 kWh per år, så är det stor risk att beredaren går sönder innan den har sparat in sin investering.
Börja med att försöka lista ut vad du har för energiförbrukning för värme och varmvatten.F Fröken 2021 skrev:Jag ska köpa en fastighet med ett hus och 2 gäststugor. Huvudbyggnaden är 90 kvm och har en luftvärmepump och direkt verkande el element. Finns alltså inget vattenburet system. Finns även en källare under del av huset. Hade velat lägga slang i sjön ,är strandtomt, och sätta in en värmepump men börjar inse att det blir en dyr investering att dra helt nytt vattenburen system. Hjälp mig att tänka hur jag kan få ner värme kostnaden. Finns det något system som även kan göra varmvatten? Sitter vvberedare nu. Tacksam för all hjälp
Då vet du vad du har att "jobba" med.
Sedan kan man kika på hur mycket olika alternativ kan spara, och om det är ekonomiskt försvarbart.
Så skulle jag ha gjort, annars är risken att du investerar i någonting som aldrig betalar sig.
Klicka här för att svara