A ajn82 skrev:
Den logiken får jag inte ihop, laddarens maxström har väldigt lite att göra med förbrukningen av enheten som laddas
Det handlar om att få fram vad som är rimligt och det enda rimliga svaret bör ligga under 100.

Laddaren jag utgick från levererar maximalt 2A. Eller 2000mAh på en timme. Bortsett från förluster i laddaren kan den leverera 2000mAh i timmen i 100 timmar för 1kWh in. Batteriet är på 3000mAh, dvs det behövs 1,5 timmar för en full laddning med denna laddaren. 100 timmar dividerat med 1,5 blir 67 gånger avrundat.

Tar vi en kraftigare laddare, säg 5V 5A eller 25W kan den leverera 5A i 40 timmar för 1kWh in, återigen bortsett från förluster. Det blir 5000mAh i timmen i 40 timmar. Med batteri på 3000mAh får vi en full laddning på 0,6 timmar. 40 timmar dividerat med 0,6 blir 67 gånger avrundat.

Om inte mobilen drar vad laddaren kan ge, säg att den drar 1A. Laddaren levererar då 1000mAh per timme. Det kan den göra i 200 timmar för 1kWh in. Batteriet är fortfarande på 3000mAh så vi behöver 3 timmar för full laddning. 200 timmar dividerat med 3 blir 67 gånger avrundat.

Vi behöver alltså inte ens veta batteriets spänning. Ovanstående uträkningar är inte helt korrekta men ligger nära nog för att få fram det rimligaste svaret på frågan.
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 659 andra personer (66%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 915 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 978 andra personer (66%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 077 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 129 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Lite väl lätt. Sedan så är vissa av frågorna något konstigt formulerade. Den om bastun t.ex. Uppvärmningsfasen är en sak men vad det sedan "kostar" att driva den är en helt annan sak. Samma med dammsugaren. beroende på belastning så drar den rätt olika. Täpp för öppningen dvs typ dammsug golv och belastningen minskar avsevärt.
Men det enda som var tveksamt var sista frågan. Där är rätt svar närmare 100 timmar i verkligheten då få mobiler startar laddningen vid 0% och att egenförbrukningen under laddning inte borde räknas med...
 
Logad Logad skrev:
Det handlar om att få fram vad som är rimligt och det enda rimliga svaret bör ligga under 100.

Laddaren jag utgick från levererar maximalt 2A. Eller 2000mAh på en timme. Bortsett från förluster i laddaren kan den leverera 2000mAh i timmen i 100 timmar för 1kWh in. Batteriet är på 3000mAh, dvs det behövs 1,5 timmar för en full laddning med denna laddaren. 100 timmar dividerat med 1,5 blir 67 gånger avrundat.

Tar vi en kraftigare laddare, säg 5V 5A eller 25W kan den leverera 5A i 40 timmar för 1kWh in, återigen bortsett från förluster. Det blir 5000mAh i timmen i 40 timmar. Med batteri på 3000mAh får vi en full laddning på 0,6 timmar. 40 timmar dividerat med 0,6 blir 67 gånger avrundat.

Om inte mobilen drar vad laddaren kan ge, säg att den drar 1A. Laddaren levererar då 1000mAh per timme. Det kan den göra i 200 timmar för 1kWh in. Batteriet är fortfarande på 3000mAh så vi behöver 3 timmar för full laddning. 200 timmar dividerat med 3 blir 67 gånger avrundat.

Vi behöver alltså inte ens veta batteriets spänning. Ovanstående uträkningar är inte helt korrekta men ligger nära nog för att få fram det rimligaste svaret på frågan.
Tja inte helt rätt tänkt. Batteriet har en cellspänning mellan 2,9V och 4.2V under uppladdningsförloppet. Om vi gör det hela enkelt så kan vi anta att laddaren har 5V som laddspänning (kan även vara 9V, 12V, 20V med moderna USB-C laddare). Då inser man att man inte kan använda sig av strömmen då det sitter switchade komponenter för laddning i telefonen samt att EU ställer krav på verkningsgrad i laddaren (är egentligen ingen laddare utan en nätdel, laddaren sitter i telefonen).

Däremot ger 3000mAh samt kunskap om nominell spänning i batteriet (3,6V för Li-ion) en uppskattning att det rör sig om 10Wh energi maximalt som skall laddas in i batteriet. Så 50-70 ggr är också fel. Sedan så är det ett alvarligt fel att anta 0% laddning som startnivå vid 50-70 laddningstillfällen, då har man snabbt ett heldött batteri...
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 326 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
J Jan271 skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 225 andra personer (84%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
Testen kan man göra om och om igen, så konstigt om inte alla till slut får alla rätt.
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 504 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
Jag är bäst, eller🤣
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 3 406 andra personer (67%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
Jag fick 5/10 rätt, vilket är bättre än 662 andra personer (13%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
4774
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 2 343 andra personer (44%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 1 588 andra personer (29%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.