5 144 läst ·
125 svar
5k läst
125 svar
Quiz: Vad får du för 1 kWh?
Det är sant och det var så jag gjorde för att få rätt svar men jag tycker att alternativen var rätt dåliga eftersom "rätt" svar inte har utgått från det mest sannolika. Man har också utgått ifrån att batteriet är totalt urladdad och laddas fullt dvs för ett 3,7V skulle det bli ca 11Wh som många också skrivit. Då borde man skrivit ca 90 gånger. I annat fall, dvs att man inte laddar först när telefonen är helt stendöd och batteriet nästan trasigt, utan istället mer rimligt blir det ju istället ännu fler "gånger" och inte 90 heller.ingenmansland skrev:
Om man ska vara korrekt och noga, vilket man väl skall, är min poäng alltså att den sista frågan höll sämre kvalitet.
Alla telefoner har idag en så väl fungerande BMS att de stänger av innan batteriet är trasigt.S stensäter skrev:Det är sant och det var så jag gjorde för att få rätt svar men jag tycker att alternativen var rätt dåliga eftersom "rätt" svar inte har utgått från det mest sannolika. Man har också utgått ifrån att batteriet är totalt urladdad och laddas fullt dvs för ett 3,7V skulle det bli ca 11Wh som många också skrivit. Då borde man skrivit ca 90 gånger. I annat fall, dvs att man inte laddar först när telefonen är helt stendöd och batteriet nästan trasigt, utan istället mer rimligt blir det ju istället ännu fler "gånger" och inte 90 heller.
Om man ska vara korrekt och noga, vilket man väl skall, är min poäng alltså att den sista frågan höll sämre kvalitet.
Du tänker som när man laddar ur ett startbatteri av typ bly-syra i en bil och lyckas förstöra det vid första djupurladdningen, Li-Ion med fungerande BMS fungerar inte så.
Fast de andra frågorna är inte utsatta för förluster, för de diskuterar vad apparater drar från väggen. Det är främst elbils frågan som har samma karaktär, och även där skulle jag påstå det har tagits marginal för förluster. För att ladda en mobil är givetvis inte förlustfritt, vilken jag anser är lika mycket allmänbildning din de andra frågorna.S stensäter skrev:Det är sant och det var så jag gjorde för att få rätt svar men jag tycker att alternativen var rätt dåliga eftersom "rätt" svar inte har utgått från det mest sannolika. Man har också utgått ifrån att batteriet är totalt urladdad och laddas fullt dvs för ett 3,7V skulle det bli ca 11Wh som många också skrivit. Då borde man skrivit ca 90 gånger. I annat fall, dvs att man inte laddar först när telefonen är helt stendöd och batteriet nästan trasigt, utan istället mer rimligt blir det ju istället ännu fler "gånger" och inte 90 heller.
Det sagt så var det egentligen bara tvättmaskins-, mobil- samt elbils-frågan som hade någon form av koppling till allmänbildning, resten var rena matteuppgifter. Jag tyckte de var de tre bästa frågorna, eftersom det tydliggör värdet av en kWh elenergi.
Vi klagar mycket på hur dyr elen är, men i verkligheten så räcker 2 kr för din mobilanvändning i ett helt kvartal. 2 kr räcker även för att köra en tvättmaskin, vilken ersätter en stor mängd manuellt arbete. 2 kr räcker till att flytta en maskin sin väger runt två ton en halv mil. Jag tycker på många sätt det är helt otroligt hur billigt arbete vi får med hjälp av elenergi.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vilket av de andra svarsalternativen tyckte du var bättre då?S stensäter skrev:Det är sant och det var så jag gjorde för att få rätt svar men jag tycker att alternativen var rätt dåliga eftersom "rätt" svar inte har utgått från det mest sannolika. Man har också utgått ifrån att batteriet är totalt urladdad och laddas fullt dvs för ett 3,7V skulle det bli ca 11Wh som många också skrivit. Då borde man skrivit ca 90 gånger. I annat fall, dvs att man inte laddar först när telefonen är helt stendöd och batteriet nästan trasigt, utan istället mer rimligt blir det ju istället ännu fler "gånger" och inte 90 heller.
Jag är fullt medveten om BMS och jag hade ingen tanke på blybatterier. Det faktum att batterierna oftast inte, just pga BMS, blir djupt urladdade, såvida de inte lämnas utan laddning under lång tid, gör min poäng bara ännu mer giltig eftersom det inte alls är frågan om 50-70 eller ens 90 utan troligen många fler laddningar på 1kWh. Vad i uppgiften sa t ex att man laddar från 0-100? Om man istället laddar från 20-80% blir det väl ganska annorlunda och med endast batteriets kapacitet angivet finns det ju knappt några svar som är fel?T TommyC skrev:
Den sista frågan menade säkert väl men var tekniskt sett med råge sämst. En uppgift skall vara exakt och det ska bara finnas ett rätt svar. Jag tillhör den kategori människor som får utslag av otydlighet och det faktum att man tydligen bör räkna med förluster i vissa fall men inte andra kan jag inte köpa. Det finns antingen alltid förluster eller så bör man instrueras att bortse ifrån dessa i en uppgift.
Renoveringsnovis
· 1 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 806 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Quizet riktar sig inte till akademiker utan till allmänheten. Det finns tre svarsalternativ. Om du inte klarar av att välja ett av dem så är inte quizet menat för dig.S stensäter skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 916 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
Är det inte i så fall viktigt att inte lära ut direkt felaktiga uppgifter till "allmänheten" som tydligen inte vet bättre?Bo.Siltberg skrev: