S stensäter skrev:
Är det inte i så fall viktigt att inte lära ut direkt felaktiga uppgifter till "allmänheten" som tydligen inte vet bättre?
Vad menar du med felaktiga uppgifter och att allmänheten inte vet bättre? (nä, jag vill inte veta).

90% av allmänheten har klarat alla frågor så uppenbarligen visste de hur de skulle räkna. Varför klarar inte du det? Det hjälper inte att gnälla på "fel" i frågan. Har du inget bättre för dig?

• Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med felaktiga uppgifter och att allmänheten inte vet bättre? (nä, jag vill inte veta).

90% av allmänheten har klarat alla frågor så uppenbarligen visste de hur de skulle räkna. Varför klarar inte du det? Det hjälper inte att gnälla på "fel" i frågan. Har du inget bättre för dig?
Jag har bättre saker för mig, så jag är klar med denna tråd efter detta eftersom du uppenbarligen inte läser vad jag svarat.

Jag har varit så tydlig jag tänker vara, inget av alternativen är nära rätt. Att allmänheten inte vet bättre var det du själv som antydde eftersom något av akademisk karaktär tydligen inte hörde hemma här utan allmänheten, underförstått mindre vetande, förstår tydligen inte bättre.

Jag klarade samtliga frågor, det måste väl ändå inte betyda att frågorna eller svaren är korrekta, bara att jag valde det minst dåliga. Man kan tydligen inte heller skriva att något som är fel faktiskt är det, då är det gnäll.

Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 896 andra personer (27%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

S stensäter skrev:
Jag är fullt medveten om BMS och jag hade ingen tanke på blybatterier. Det faktum att batterierna oftast inte, just pga BMS, blir djupt urladdade, såvida de inte lämnas utan laddning under lång tid, gör min poäng bara ännu mer giltig eftersom det inte alls är frågan om 50-70 eller ens 90 utan troligen många fler laddningar på 1kWh. Vad i uppgiften sa t ex att man laddar från 0-100? Om man istället laddar från 20-80% blir det väl ganska annorlunda och med endast batteriets kapacitet angivet finns det ju knappt några svar som är fel?

Den sista frågan menade säkert väl men var tekniskt sett med råge sämst. En uppgift skall vara exakt och det ska bara finnas ett rätt svar. Jag tillhör den kategori människor som får utslag av otydlighet och det faktum att man tydligen bör räkna med förluster i vissa fall men inte andra kan jag inte köpa. Det finns antingen alltid förluster eller så bör man instrueras att bortse ifrån dessa i en uppgift.
Håller med helt fullständigt. Otillräcklig information och verklighetsfrånvända alternativ.

T
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 982 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Folk diskuterar mobilfrågan som jag tyckte var rätt simpel, men ingen kommenterar att en bastu knappast ens blir behagligt ljummen på en kwh? Frågan förutsätter ju att bastun redan är varm, men när den väl är det så går ju aggregatet inte ens hela tiden så då stämmer inte svarsalternativen heller.
Hur mycket den går beror ju på förlusterna i själva bastun, så 10 minuter behaglig bastu på 1kwh är en väldigt grov förenkling om man ska va lika kinkig som på mobilfrågan 🙄

Redigerat:
  • Gilla
MrJozk och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Batterifrågan förutsatte att man känner till att den vanliga spänningen på mobilbatterier brukar vara 3,7 V.
Annars tillför inte kapaciteten i Ah någon information för att lösa problemet.
I övrigt var dom flesta frågorna ren matematik med de vanliga räknesätten.
Alla frågor förutsätter väl att man har någon form av förkunskap? Tex i matte, eller tex fråga 7 & 9, som inte ger någon information att räkna på?

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 094 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 260 andra personer (65%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?" Lite för tidigt idag 🤣

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 364 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Sista frågan är kul.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

90% av allmänheten har inte klarat alla frågor.

Sista frågan är en rimlighetsfråga. Det räcker att titta på mobilladdarens specifikation för ayy få fram det rimligaste svaret. Jag tittade på en laddare från Xiaomi här och är märkt 5V och 2A, dvs 10W så idealt räcker alltså 1kWh till 100 timmars drift. Lägg till förluster så är ett svar under 100 gånger rimligt.

• Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
90% av allmänheten har inte klarat alla frågor.

Sista frågan är en rimlighetsfråga. Det räcker att titta på mobilladdarens specifikation för ayy få fram det rimligaste svaret. Jag tittade på en laddare från Xiaomi här och är märkt 5V och 2A, dvs 10W så idealt räcker alltså 1kWh till 100 timmars drift. Lägg till förluster så är ett svar under 100 gånger rimligt.
Den logiken får jag inte ihop, laddarens maxström har väldigt lite att göra med förbrukningen av enheten som laddas

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S stensäter skrev:
Jag har bättre saker för mig, så jag är klar med denna tråd efter detta eftersom du uppenbarligen inte läser vad jag svarat.

Jag har varit så tydlig jag tänker vara, inget av alternativen är nära rätt. Att allmänheten inte vet bättre var det du själv som antydde eftersom något av akademisk karaktär tydligen inte hörde hemma här utan allmänheten, underförstått mindre vetande, förstår tydligen inte bättre.

Jag klarade samtliga frågor, det måste väl ändå inte betyda att frågorna eller svaren är korrekta, bara att jag valde det minst dåliga. Man kan tydligen inte heller skriva att något som är fel faktiskt är det, då är det gnäll.
Och jag tycker att du är löjlig som klagar på quizet. Du är jätteduktig när du kommer på att man behöver veta spänningen också. Var det nåt mer du vill föra fram? Ett exakt svar kräver mer data än så. Det finns tre därför svarsalternativ.

När du säger att någon inte vet bättre så tolkar jag det som en förolämpning och nedvärdering av personen. Allmänheten har helt enkelt inte gått högskolan vilket inte är något fel.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 97 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.