Jag fick 4/10 rätt, vilket är bättre än 1 andra personer (2%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 77 andra personer (90%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Ett par av kablarna var ju rena chansningar (och fel), och då tycker jag ändå att jag har bra koll. SCART-adaptern hade jag aldrig plockat exempelvis. Apple-kabeln var ju dessutom bara delar av den, hade kunnat vara vad som helst (jag chansade rätt baserat på färgnyansen).

• Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
S
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 93 andra personer (76%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Jag fick alla rätt, vilket är bättre än alla andra personer (100%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 139 andra personer (97%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Ett par knepiga frågor:

Quizfråga om kabeltyper med svarsalternativ "Gammal telefonkabel", "Svart markkabel EKKJ" och "Klassisk VP-rundkabel typ EKK".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, EKK kallas inte kulo, det är EKRK som har fått ärva namnet "kulo".
Kulo, eller Kuhlo, är från börja plåtmantlad kabel för fast förläggning inomhus i torra utrymmen.

Fråga i quiz om kablar: "Vilken av följande kablar får du dra i rör?" Alternativ: EQXQ (29%), H05VV-F (19%), EKK (51%).

Det är fullt tillåtet att lägga EKK i rör. Troligen även EQXQ; jag har aldrig brottats med den.
Det är även tillåtet att lägga lite alla möjliga sladdar i rör beroende på vad man ska ha dem till. En vanlig SKX kan ligga i ett rör fram till någon givare tex, även om en yrkesutövande elmänniska skulle välja något annat.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ett par knepiga frågor:
Den sista är inte knepig utan felaktig påstår jag.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 166 andra personer (89%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Fotografen Fotografen skrev:
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 139 andra personer (97%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Ett par knepiga frågor:

[bild]

Nej, EKK kallas inte kulo, det är EKRK som har fått ärva namnet "kulo".
Kulo, eller Kuhlo, är från börja plåtmantlad kabel för fast förläggning inomhus i torra utrymmen.

[bild]

Det är fullt tillåtet att lägga EKK i rör. Troligen även EQXQ; jag har aldrig brottats med den.
Det är även tillåtet att lägga lite alla möjliga sladdar i rör beroende på vad man ska ha dem till. En vanlig SKX kan ligga i ett rör fram till någon givare tex, även om en yrkesutövande elmänniska skulle välja något annat.
Tack! Nu har jag bytt ut fråga 10 och ändrat i fråga 4 och hoppas det är mer rätt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 77 andra personer (90%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Ett par av kablarna var ju rena chansningar (och fel), och då tycker jag ändå att jag har bra koll. SCART-adaptern hade jag aldrig plockat exempelvis. Apple-kabeln var ju dessutom bara delar av den, hade kunnat vara vad som helst (jag chansade rätt baserat på färgnyansen).
Apple-kabeln är en sån här som vi hade liggande i "stora kabellådan": https://www.apple.com/shop/product/...c2a2f3d2bb249c9146d2772367008de413b7977d4bf16

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Z
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 182 andra personer (71%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 182 andra personer (70%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

T
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 264 andra personer (99%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Lite tur på en fråga men jag tar det :)

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 270 andra personer (97%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

O
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 266 andra personer (88%) som har gjort quizet "Kan du kabeln?"

Scart-adapter? EKRK i uthuset??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.