4 059 läst ·
69 svar
4k läst
69 svar
Quiz: Har du preppat?
Man klarar sig utmärkt utan att varken tvätta eller duscha sig i en vecka, särskilt om det är rejält krisläge.Korvgubbe skrev:
9/10 rätt, missade på vattenmängden.
Utgick ifrån hur vi brukar behöva tänka när vi åker till stugan där vi har rinnande vatten, men inte tjänligt dricksvatten. Tycker rekommendationen låter i lägsta laget om man ska klara även personlig hygien osv på ransonen. Men visst, man överlever väl en vecka på det med.
Angående vatten, varför står det i frågan att det ska förvaras i just plastdunkar, vad är det för fel på glasflaskor, damejaner etc?
Vatten förvarar man lämpligen i de kärl man har tillgängliga.
Här finns den ultimata vattenlösningen, 50 års hållbarhet!
https://www.bluecaneurope.se/
Visst klarar man sig om det bara handlar om att överleva. Mina erfarenhetsbaserade uppskattningar för hur mycket vatten som går åt per person och dag skiljer sig markant mellan sommarstugan och exempelvis en vandringssemester.D Dilato skrev:Man klarar sig utmärkt utan att varken tvätta eller duscha sig i en vecka, särskilt om det är rejält krisläge.
Angående vatten, varför står det i frågan att det ska förvaras i just plastdunkar, vad är det för fel på glasflaskor, damejaner etc?
Vatten förvarar man lämpligen i de kärl man har tillgängliga.
Här finns den ultimata vattenlösningen, 50 års hållbarhet!
[länk]
Tror bara att de flesta som inte har någon större erfarenhet av "vattenransonering" kan bli förvånade över hur mycket som faktiskt går åt, och utifrån det tyckte jag att uppskattningen var ganska låg. Hur kul är det för en familj i en lägenhet att bara kunna spola i toaletten en gång om dagen liksom?
Bor man i lägenhet och strömmen försvinner och det finns inget vatten i kranen är det tufft, spola är liksom inte på kartan.Korvgubbe skrev:
https://www.sakertrygghet.se/guider/hur-gar-man-pa-toa-om-vattnet-forsvinner/#:~:text=Gå på toa utan vatten i stadsbygd
Vi var utan dricksvatten i 9 dagar i höstas, dock fanns det vatten till toalett och tvätt i perioder. Gick åt 60l på 2 vuxna och 4 barn. Vattnet var upp till 4 år gammalt, men lagrat svalt och mörkt i matkällaren. Det är viktigare att vara noga med att tvätta dunken ordentligt med klorin och se till att det lagras rätt än att byta det hela tiden.Korvgubbe skrev:
9/10 rätt, missade på vattenmängden.
Utgick ifrån hur vi brukar behöva tänka när vi åker till stugan där vi har rinnande vatten, men inte tjänligt dricksvatten. Tycker rekommendationen låter i lägsta laget om man ska klara även personlig hygien osv på ransonen. Men visst, man överlever väl en vecka på det med.
Moderna toastolar går dessutom inte smidigt att fylla på ur dunk. Lyfta bort hela porslinskåpan är inte ett alternativ med klåfingriga ungar, men lyfta på ett lock gick att göra.D Dilato skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 799 andra personer (92%) som har gjort quizet "Har du preppat?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 3 022 andra personer (73%) som har gjort quizet "Har du preppat?"
Klicka här för att svara