Hej
Jag har en mur från 60talet som jag funderar på att renovera med ny puts. Jag har ingen erfarenhet av att själv putsa, men tror mig kunna teorien iaf, haha.

Här kommer lite bilder
Gammal mur med avflagnad puts och sprickor. Vänstra delen visar sliten yta med fläckar, höger sida har börja rosta och spricka nära basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man ett tunt lager puts som lades på för ca 20 år sen, jag knackar bort det lätt med borrhammaren. Hålet uppe till höger gjuter jag igen.

En gammal mur med sprucken puts och ett hål i det övre högra hörnet, där puts börjat lossna över tid.
Skapa konto

Antagligen betong innerst och sen putsat tjockt med murbruk över

Gammal mur med avflagnad puts längs en trottoar, gräs och småväxter vid muren, skugga av fotografen synlig på muren.
Skapa konto

Jag tänkte så här typ
1. Knacka bort den gamla yttersta putsen.
2. Grunda med något bruk, typ rödgrund eller liknande
3. Sätta putsnät? Här är jag osäker på om jag ska ha putsnät eller inte. Ska det vara innan grundbruket? Hur fäster jag det, spikplugg vanligast? Ska det gå över överkanten?
4. Putsa med något bruk, hjälp gärna här med vilket.
5. Visst är det så att jag måste putsa hela muren i ett tillfälle? Annars får man en synlig slarv?

Tar gärna emot hjälp och tips

Ingen som har någon input? 🙂

Jag är inte proffs, så ta det för vad det är 😉

Jag skulle använda cementbruk A utan nät. Grundning med en sluring, utspätt bruk. Om du kan göra hela vått i vått är det bäst. Det går att borsta ut skarven vid avslut annars och borsta in det nya våta i det torkade sen.

Avsluta med någon sorts murräckning på toppen så minskar risken för frostsprängningar.

Bart Bart skrev:
Jag är inte proffs, så ta det för vad det är 😉

Jag skulle använda cementbruk A utan nät. Grundning med en sluring, utspätt bruk. Om du kan göra hela vått i vått är det bäst. Det går att borsta ut skarven vid avslut annars och borsta in det nya våta i det torkade sen.

Avsluta med någon sorts murräckning på toppen så minskar risken för frostsprängningar.
Tack för inputen!
Låter ju smidigt att slippa näta. Vad är anledningen till att köra Cementbruk istället för putsbruk?

Med murräckning menar du en toppsten då? Det är ett järnräcke ovanför så det blir svårt

Det blev lite felstavning. Murtäckning ska det stå. Så någon sorts kröning av muren för att förhindra vatteninträngning. Inte nödvändigt. Men om du får problem med frostsprängningar är det lösningen.

Cementbruk A blir hårt, väldigt hårt. Brukar rekommenderas på murar, socklar och andra konstruktioner nära mark där det kommer vara mer utsatt för väder och mekanisk påverkan.

En lösning till murtäckning är att slå i några armeringsjärn som fästdubb och gjuta en lätt lutande kröning på muren. Nåt ska du ju ha att göra på semestern. 😉

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Det föll av en bit av hörnet på muren när jag knackade loss puts.
Vilket bruk ska jag bygga upp det med? Finns reparationsbruk som t.ex Weber Rep men kostar 500kr säcken...

Borra i några random skruv eller fästa hönsnät så att det får fäste? Tar gärna tips på hur ni hade gjort.

Går även några sprickor som jag tänkte fräsa ur och fylla?

• Gammal mur med avbrutet hörn i betong, person håller lös bit av putsen, rostigt järnräcke syns ovanpå muren.
    Skapa konto
  • Skadad mur med bortfallande bit, hålls av handske, rostigt järnstaket ovanpå muren.
    Skapa konto
  • Murhörn med bortfallen putsbit visas; en hand i handske håller den lösa biten. Sprickor och rostigt räcke syns intill.
    Skapa konto
  • Betongmur med avskavd yta och bit borttagen från hörnet, sprickor synliga, omgiven av stenar och grus.
    Skapa konto
  • Skadat hörn på en mur med avfallen puts och sprickor. Murbitar ligger på marken intill. 질문: "Vilket bruk ska användas för reparation?
    Skapa konto
Kör med samma bruk, cementbruk A. Eller köp hem lite Husfix.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Kör med samma bruk, cementbruk A. Eller köp hem lite Husfix.
Tack, alright! Bara lite rödgrund under eller? Behöver inte ha något slags fästmaterial? Vill ju inte att det ramlar av i framtiden 🙂

Det bord Klara sig utan grund och nät. Hur tjock blir det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.