Hej
Jag har en mur från 60talet som jag funderar på att renovera med ny puts. Jag har ingen erfarenhet av att själv putsa, men tror mig kunna teorien iaf, haha.
Här kommer lite bilder
Här ser man ett tunt lager puts som lades på för ca 20 år sen, jag knackar bort det lätt med borrhammaren. Hålet uppe till höger gjuter jag igen.
Antagligen betong innerst och sen putsat tjockt med murbruk över
Jag tänkte så här typ
1. Knacka bort den gamla yttersta putsen.
2. Grunda med något bruk, typ rödgrund eller liknande
3. Sätta putsnät? Här är jag osäker på om jag ska ha putsnät eller inte. Ska det vara innan grundbruket? Hur fäster jag det, spikplugg vanligast? Ska det gå över överkanten?
4. Putsa med något bruk, hjälp gärna här med vilket.
5. Visst är det så att jag måste putsa hela muren i ett tillfälle? Annars får man en synlig slarv?
Tar gärna emot hjälp och tips
Jag har en mur från 60talet som jag funderar på att renovera med ny puts. Jag har ingen erfarenhet av att själv putsa, men tror mig kunna teorien iaf, haha.
Här kommer lite bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man ett tunt lager puts som lades på för ca 20 år sen, jag knackar bort det lätt med borrhammaren. Hålet uppe till höger gjuter jag igen.
Logga in
Skapa konto
Antagligen betong innerst och sen putsat tjockt med murbruk över
Logga in
Skapa konto
Jag tänkte så här typ
1. Knacka bort den gamla yttersta putsen.
2. Grunda med något bruk, typ rödgrund eller liknande
3. Sätta putsnät? Här är jag osäker på om jag ska ha putsnät eller inte. Ska det vara innan grundbruket? Hur fäster jag det, spikplugg vanligast? Ska det gå över överkanten?
4. Putsa med något bruk, hjälp gärna här med vilket.
5. Visst är det så att jag måste putsa hela muren i ett tillfälle? Annars får man en synlig slarv?
Tar gärna emot hjälp och tips
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Jag är inte proffs, så ta det för vad det är 😉
Jag skulle använda cementbruk A utan nät. Grundning med en sluring, utspätt bruk. Om du kan göra hela vått i vått är det bäst. Det går att borsta ut skarven vid avslut annars och borsta in det nya våta i det torkade sen.
Avsluta med någon sorts murräckning på toppen så minskar risken för frostsprängningar.
Jag skulle använda cementbruk A utan nät. Grundning med en sluring, utspätt bruk. Om du kan göra hela vått i vått är det bäst. Det går att borsta ut skarven vid avslut annars och borsta in det nya våta i det torkade sen.
Avsluta med någon sorts murräckning på toppen så minskar risken för frostsprängningar.
Tack för inputen!Bart skrev:
Jag är inte proffs, så ta det för vad det är 😉
Låter ju smidigt att slippa näta. Vad är anledningen till att köra Cementbruk istället för putsbruk?
Med murräckning menar du en toppsten då? Det är ett järnräcke ovanför så det blir svårt
Det blev lite felstavning. Murtäckning ska det stå. Så någon sorts kröning av muren för att förhindra vatteninträngning. Inte nödvändigt. Men om du får problem med frostsprängningar är det lösningen.
Cementbruk A blir hårt, väldigt hårt. Brukar rekommenderas på murar, socklar och andra konstruktioner nära mark där det kommer vara mer utsatt för väder och mekanisk påverkan.
Cementbruk A blir hårt, väldigt hårt. Brukar rekommenderas på murar, socklar och andra konstruktioner nära mark där det kommer vara mer utsatt för väder och mekanisk påverkan.
Det föll av en bit av hörnet på muren när jag knackade loss puts.
Vilket bruk ska jag bygga upp det med? Finns reparationsbruk som t.ex Weber Rep men kostar 500kr säcken...
Borra i några random skruv eller fästa hönsnät så att det får fäste? Tar gärna tips på hur ni hade gjort.
Går även några sprickor som jag tänkte fräsa ur och fylla?
Vilket bruk ska jag bygga upp det med? Finns reparationsbruk som t.ex Weber Rep men kostar 500kr säcken...
Borra i några random skruv eller fästa hönsnät så att det får fäste? Tar gärna tips på hur ni hade gjort.
Går även några sprickor som jag tänkte fräsa ur och fylla?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden