petersv skrev:
Ett portabelt skydd (finskydd) gör inte mycket nytta utan grovskydd (om man bor på landet) och mellanskydd före.
Har roat mig med att plocka isär och granska de överspänningsskydd( i DIN kåpa) som elbutik säljer.
Samma principiella konstruktion i både grov- ("stikesafe") och mellanskydd(elsafe 2)
Skillnaden är att i grovskyddet i princip består av fem parallellkopplade mellanskydd i samma kåpa. Ett mellanskydd består av ett gasurladdningsrör (Jensen 8263) i serie med en varistor (Epcos S20 K250), den ledare som skall skyddas ansluts till gasurladdningsröret, jorden till varistorändan. Sen sitter en glimlampa parallellt över urladdningsröret6. Allt manuellt ihoplött på ett litet kopparlaminat där kabelförskruvningarna sitter. (En inte helt tillverkningsmässigt optimal lösning...

På elfa får man varistorn för 17:80 moms i ental och 11:10 om man köper 50 st. (+ moms)
urladdningsröret (http://www.jensendevices.com/products/nr9233.html) 350V 20kA hittar jag inte så lätt, men skulle svårligen tänka mig att det kostar mer än en femtiolapp.

Mellanskyddet kostar 309:- st på elbutik, grovskyddet 639:- (inkl moms)..

De "plug -in" shuko-skydd jag sett verkar också vara motsvarande rör i serie med en varistor:

Funktion (tror jag): När spänningen överstiger rörets tändspänning (350 V) blir röret helt ledande, varistorn borde sedan finnas där för att "släcka" röret, dvs höja sin resistans vid överledning, om varistorn blir utbränd (avbrott) släcks glimlampan....

Finskyddet sitter på fel plats för att kunna göra nytta om åskan är inblandad. Skyddet måste sitta med tillräckligt låg impedans mot jord vid de höga frekvenser det är frågan om.

Just telefoner (basstationer om det är DECT), modem mfl apparater är extra utsatta genom att de är anslutna till både el- och telenäten. Överspänningen letar sig in via den ena ledningen och ut via den andra.

Det måste finnas skydd även på telefonledningen om det skall fungera. Ett finskydd typ grenkontakt som även skyddar telefonlinan är ett steg på vägen, men det skall helst sitta ett teleskydd i elcentralen intill skydden för elen.

När vi fick fibern inkopplad klippte jag telefonledningen inte bara i huset utan även vid stolpen 30 m ut. Skönt att bli av med en 11 km lång blixtantenn som kostat mej en hel del datorprylar.

PST skrev:
IFRBC 30 Är en N-kanals MOSFET (600V, 3.6A, Rdstyp < 2.2 ohm)

[länk]

Men har den blåsts av åskan så kan även hur många andra halvledare som helst också gått hädan iofs....
Ah, tack - jag sökte på för många tecken. Elfa har ju faktiskt denna.
Förra gången åskan tog videon gick switchregulatorn, inget annat. Värt att chansa.

Gör ett försök! När jag var en fattig gymnasiestudent fixade jag en TV åt mej själv genom att reparera en svartvit(!) B&O som åskan slagit ut. Vill minnas att jag bytte många transistorer i kanalväljaren och mellanfrekvensen men sedan funkade den.

Dagens apparater där hela elektroniken består av ett par IC-kretsar kan dock vara värre.

Bo.Siltberg skrev:
Ah, tack - jag sökte på för många tecken. Elfa har ju faktiskt denna.
Förra gången åskan tog videon gick switchregulatorn, inget annat. Värt att chansa.
"9321" på TO220-an är antagligen tillverkningsdatum för den (1993 vecka 21)..

Så den videon har alltså några år på nacken...

Bo.Siltberg skrev:
Ett jack sitter en decimeter från kylen - i kylen finns brännmärken efter överslag mellan jacket o kylen.
Jag har säkert berättat det här flera gånger förut, men en tekniker som jobbat med telias nät ute i skogarna berättade att en gång hade de blivit utskickade för att kolla på ett fel. Det visade sig att en såndär gammal telefon med nummerskiva stod på locket till en frysbox, och åskan hade slagit så hårt att telefonen svetsats fast mot locket! Telefonen fungerade däremot alldeles utmärkt, snacka om tålig konstruktion :)

Vad gäller sånadär plug-in-åskskydd så är regel ett att absolut ha skyddsjordat uttag.

Om det gäller marksänd tv ("boxer") så kan man ju fundera på att prova om det funkar att ha antennen på vinden, antagligen så blir den inte lika åskkänslig då...

mycke_nu skrev:
Just telefoner (basstationer om det är DECT), modem mfl apparater är extra utsatta genom att de är anslutna till både el- och telenäten. Överspänningen letar sig in via den ena ledningen och ut via den andra.
Det här är nog också en favorit i repris, men jag har lekt med tanken att köra ADSL-modem och DECT-bas batteridrivet, och ladda batteriet med typ 230V elmotor, rem och bilgenerator, och sedan köra fiber eller trådlöst nätverk vidare från routern.

Nu när stugan inte längre är permanentboende så är det inte så aktuellt längre, jag kan stå ut med att dra ur kablar när det är åskrisk och dessutom finns ju mobilt bredband.

Ett problem som inte är så lätt att veta är att tydligen så har de flesta remmar metalltrådar inbyggda, alltså får man inte önskad isolering.

(En variant vore väl förstås att ha nån slags axel av plast istället/också).

(Sen får man det spännande jobbet att fixa en vettig styrning som dessutom tål åskan... det verkar dumt att ha motor plus generator gående kontinuerligt, speciellt som ett större batteri lär kunna driva router/dect många timmar på en laddning).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.